Ljepota ima mnogo lica

Brend dječje odjeće prvi u Hrvatskoj za kampanju angažirao djecu s Down sindromom: Laura i Kristijan ruše predrasude

Ivana Kocijan

Larisa Porčić Filipaj i Martina Vuković, s Kristijanom i Laurom, foto Danijela BOKULIĆ

Larisa Porčić Filipaj i Martina Vuković, s Kristijanom i Laurom, foto Danijela BOKULIĆ

Djevojčica Laura Filipaj iz Rijeke i dječak Kristijan Vuković iz Zagreba zvijezde su kampanje nastale sa željom da se pokaže kako su i djeca s Down sindromom lijepa i mogu biti na reklamama bilo kojeg prikladnog proizvoda



Iako u svijetu nisu neuobičajene, reklamne kampanje u kojima su modeli djeca, ili odrasli, s Down sindromom – u našoj zemlji dosad nisu zabilježene. No, situacija se mijenja. Prvog dana listopada predstavljena kampanja hrvatskog dječjeg branda Looly Boo u kojoj je ulogu modela, zaštitnih lica, imalo dvoje trogodišnjaka s Down sindromom: djevojčica Laura Filipaj iz Rijeke i dječak Kristijan Vuković iz Zagreba.


Inspirirana sličnim angažmanima u svijetu, kampanja je nastala s uvjerenjem i željom da se pokaže kako su i djeca s Down sindromom lijepa i mogu biti na reklamama bilo kojeg prikladnog proizvoda. Za njezinu realizaciju najzaslužnije su mame – Larisa Porčić Filipaj i Martina Vuković te osnivačica i vlasnica branda Looly Boo Vanja Tolić koja je njihovu ideju prihvatila bez ustručavanja. Snimanje kampanje inicirala je mama Martina Vuković nakon što je njezin sin Kristijan ove godine izabran za ambasadora neprofitne globalne organizacije iz SAD-a Nothing Down i to kao jedno od 35-ero djece iz cijelog svijeta.


Foto Danijela BOKULIĆ


Foto Danijela BOKULIĆ





Stjecanje novih iskustava


Njegov je zadatak da svojim angažmanom na društvenim mrežama i drugim medijima senzibilizira javnost prema djeci s DS-om diljem svijeta, a osobito u svojoj zemlji.


– Potaknuta mnogim pozitivnim primjerima iz svijeta odlučila sam da bi bilo dobro kada bismo i mi krenuli u smjeru uključivanja djece s DS-om u modne kampanje s hrvatskim brendovima kako bismo pokazali javnosti da svijet mode i marketinga nije rezerviran samo za djecu i ljude bez teškoća, već da ljepota ima mnogo lica. Svatko od nas ima »ono nešto« i svako dijete ima pravo biti sudionik u svim aspektima društvenog života. Brand Looly Boo pratim već neko vrijeme, svidio mi se njihov moderan dizajn te sam ih otvoreno pitala za suradnju na koju su odmah oduševljeno pristali! Pripreme za jesensku kolekciju bile su već u zamahu, a mi smo uletjeli u pravo vrijeme! Naknadno se javio još jedan domaći brend s kojim radimo na božićnoj kolekciji. Bit će to pravo božićno iznenađenje, otkrila je Martina Vuković.


Foto Danijela BOKULIĆ


Foto Danijela BOKULIĆ



Govoreći o samom snimanju kampanje, Kristijanova mama rekla je kako im je ono dalo nadu da naše društvo ipak prepoznaje kvalitete i talente njihove djece i da postoje ljudi kojima je stalo do uključenja djece s posebnim potrebama u svijet mode i druge aktivnosti.


– Oni mogu sve što mogu i druga djeca ako im pružimo priliku da nam to pokažu. Kristijan i Laura su se na snimanju odlično snašli i svima pokazali da oni to mogu, da se lako prilagode na nove situacije i uživaju u stjecanju novih iskustava, dodala je.


Djeca nemaju predrasude


Mama malog Kristijana otkrila nam je i nešto više o svom sinčiću.


– Kristijan ima 3 godine, iznimno je talentiran za glazbu i ples, brzo pamti koreografije i ima dobar sluh i osjećaj za ritam. Vrlo je senzibilan i nježan. Obožava plivanje, ronjenje i aktivnosti u vodi. Uključen je u program rane edukacije gdje ga se na zabavan način uz zanimljive materijale podučava i priprema za daljnje izazove koji ga čekaju u vrtiću i školi. Voli ići u vrtić i družiti se s prijateljima koji ga prihvaćaju i aktivno sudjeluju u aktivnostima koje su vezane uz njegov rast i razvoj, pomažu mu, maze ga, igraju se s njim. Znate, djeca nemaju predrasude, oni gledaju srcem rekla je Martina Vuković i dodala:


– Naše društvo po pitanju senzibilizacije ide naprijed, no veoma sporo i izričito velikim angažmanom pojedinaca i udruga. Mi želimo da se stvari sustavno mijenjaju i da se više i češće ističu kvalitete i talenti djece s DS-om te da se tu pruži podrška kako bi dijete moglo postići maksimalni potencijal. Želimo češće i lakše uključivanje djece u obrazovni sustav i kasnije na radna mjesta. Jer oni to mogu! Hvala!


Foto Danijela BOKULIĆ


Foto Danijela BOKULIĆ



Ideja o snimanju kampanje inspirirana je sličnim angažmanima u svijetu kakvih kod nas dosad nije bilo.


– Kampanje vani su odlično prihvaćene. Nakon reklamiranja, pristižu donacije raznim organizacijama koje promiču inkluziju osoba sa DS-om, objasnila je Larisa Porčić Filipaj.


Iako je kćer Lauru željela uključiti u slične projekte, odnosno upisati je u agenciju za male modele, u Hrvatskoj nije pronašla željeno.


– U SAD-u postoji agencija Changing the face of beauty koja zastupa osobe s invaliditetom i poteškoćama u razvoju za reklamne kampanje. Odradili su reklamne kampanje za mnoge poznate brendove. Vidjevši da takvo nešto postoji kod njih, počela sam istraživati ima li neka agencija kod nas koja zastupa mlade modele bez obzira je li riječ o modelima s invaliditetom ili ne. Na više mjesta mi je rečeno da Hrvatska nema tržište za takve aktivnosti i da većina reklama dolazi izvan naših granica, pa tako i angažman modela. To me nije spriječilo i nisam odustala, nego sam skupa s Martinom odlučila da ćemo uzeti stvar u svoje ruke i da ćemo MI biti menadžerice svoje djece. Tako je došlo i do ove prekrasne suradnje jer srećom i u našoj zemlji postoje ljudi koji shvaćaju važnost i dobrobiti takvih kampanja, istaknula je.


Laurina Facebook stranica


Osim na našim stranicama, kampanja će biti vidljiva na reklamnim plakatima u Zagrebu i Rijeci, o njoj će se govoriti i na internetskim portalima te u programu lokalnih i nacionalnih TV-kuća.


Foto Danijela BOKULIĆ


Foto Danijela BOKULIĆ



– Hvala Novom listu što je prepoznao ovu prekrasnu kampanju kao iznimno važnu za objavu. Cilj nam je da djeca s Down sindromom svugdje budu viđena i prepoznata kao jednakopravna, jednako lijepa i jednako vrijedna. Prvenstveno želimo da naša djeca dobiju mogućnosti da budu dio svih aktivnosti i događaja kao i njihovi vršnjaci redovnog razvoja. Želimo pokazati da osobe s DS-om mogu ostvariti zavidne rezultate na mnogim područjima jer ulažu ogroman rad, trud i srce u sve što rade. Granice njihovih sposobnosti su odavno pomaknute prema gore. Djeca s DS-om mogu biti radno sposobna, mogu doprinositi društvu i nisu samo teret kako neki ljudi misle. To ćemo realizirati tako da smo što više aktivni na raznim projektima, kako lokalnim tako i državnim, tako da nas pozivaju organizatori raznih evenata na sudjelovanje, tako da nam svi pružite ruku i budete prijatelji jer će to prvenstveno vama dobro doći, rekla je Porčić Filipaj.


Inače, mala je Laura već bila uključena u nekoliko sličnih projekata, odnosno projekata koji imaju za cilj pokazati sve mogućnosti djece s Downom. Krasila je dva kalendara i reklamnu kampanju udruge Rijeka 21, imala je dva nastupa na lokalnoj televiziji i aktivna je na nekoliko američkih Facebook stranica gdje se promoviraju djeca s DS-om.


– S ciljem da kroz njeno odrastanje pokažemo svijetu što sve prolazi, što može ako joj se pruži prilika i da se vidi kako i djeca s DS-om mogu biti prelijepa, preslatka i educirana, kreirala sam Laurinu Facebook stranicu A day in Lauras life with Down/Dan u Laurinom životu s Downom. Njezin angažman je u početnoj fazi i namjeravamo slijediti naš moto: Samo nam je nebo granica, objasnila je Laurina mama.


Foto Danijela BOKULIĆ


Foto Danijela BOKULIĆ



Prekrasno i poučno iskustvo


A tko je Laura?


– Vesela 3-godišnjakinja koja je usprkos zdravstvenim tegobama izrasla u prekrasnu, zvrkavu djevojčicu i koja svakodnevno dokazuje koliki je borac i da se sve može uz neprestani rad i trud. Jako puno radimo s njom i rezultati su vidljivi. Laura ima starijeg brata Lucasa koji ima 5 godina i s njim ima posebnu vezu. Lucas je njen uzor i njen heroj i sve »spačke« koje radi je naučila kopirajući brata. Obožava plivanje i već je naučila roniti, voli jahanje, muziku, slikovnice, slaganje i umetanje predmeta na svakojake načine. U rujnu je krenula i u vrtić na pola radnog vremena i tete i djeca su njom oduševljeni. Svaki dan nauči nove nestašluke od prijatelja što je neizmjerno veseli, a i nas jer je prihvaćena onako kako i treba biti, bez razlika, priča njena mama.


Snimanje kampanje za sve je bilo prekrasno i poučno iskustvo.


– Još sam se jedanput uvjerila koliko je naša kći posebna u svemu. Kada dijete od 3 godine bez da zaplače i negoduje, provede 4 sata u studiju bez klime u odjeći za jesen i zimu, a vani je 30 stupnjeva, onda se zapitate: Zar ovakvo dijete stvarno postoji? Cilj nam je uz pomoć medija promijeniti percepciju javnosti o osobama s DS-om. Želimo iskoristiti moć modne industrije za društveno prihvaćanje naše djece. Budućnost osoba s poteškoćama u razvoju promijenit će se ako i same tvrtke počnu vrednovati vrijednost koju ova skupina ljudi može doprinijeti u samom oglašavanju, zaključila je Larisa Porčić Filipaj.


Snimanje kao svako drugo


U ovoj lijepoj i inspirativnoj priči posebne pohvale zaslužuju osnivači mladog zagrebačkog brenda Looly Boo, supružnici Vanja i Marko Tolić koji su ideju o snimanju modne kampanje s djecom s Down sindromom u ulozi modela prihvatili – odmah.


– Kada nas je mama Martina kontaktirala, prva pomisao nam je bila: stvarno smo sretni što je izabrala nas. Djeca s Down sindromom su nam oduvijek bila jako slatka, draga i puna ljubavi te nam je drago da možemo biti uključeni u projekt u kojem se podiže svijest ljudi da oni mogu sve ako im se pruži prilika i podrška. S Laurom i Kristijanom nam je bilo predivno raditi. Naučili su nas kako izgleda najtopliji i najnježniji zagrljaj, naučili su nas kako se boriti za sebe i ispravne životne vrijednosti te kako uvijek ostati pozitivan i sretan. Oni su od nas naučili kako izgleda posao snimanja modne kampanje. Samo snimanje izgledalo je jednako kao i svako drugo snimanje do sada. Laura i Kristijan su bili jednako snalažljivi, simpatični i zabavni kao i sva druga djeca. Jednako su obavljali sve zadatke u istom vremenskom roku. Odradili su to kao pravi mali profesionalci, otkrila je Vanja Tolić istaknuvši kako je u realizaciji kampanje sudjelovala i fotografkinja Danijela Bokulić iz studija Click by Danijela Bokulić koja je svojim radom također umnogome doprinijela razvoju projekta.


Foto Danijela BOKULIĆ


Foto Danijela BOKULIĆ



Kao i mame koje su je inicirale, i Tolići se nadaju da će reakcije na kampanju biti dobre i da će postići njihov cilj, a to je inkluzija djece s Down sindromom u svakodnevne aktivnosti.


– Na nas same projekt je djelovao. Razmišljali smo na koje načine zabaviti Kristijana i Lauru na snimanju, što sve oni mogu izvesti, a odgovor Kristijanove mame je bio da se ponašamo isto kao i svaki put do sada na snimanju i tako je i bilo. I sami smo uvidjeli da nema razlike i da ih višak kromosoma nepravedno svrstava u skupinu djece kojoj se ne daje dovoljno prilika u svakodnevnim aktivnostima. Oni mogu raditi, zaljubiti se te biti sretni i ispunjeni kao i svi drugi, dodala je.


Inače, Looly Boo, hrvatski brend koji svojim dizajnom kombinira elemente street stylea i slatkoće, postoji od rujna 2017. godine. Vanja Tolić je magistra prava i nakon završenog Pravnog fakulteta u Zagrebu karijeru je gradila u odvjetničkom uredu. Njezin suprug Marko Tolić diplomirao je ekonomiju u Zagrebu (uključujući i semestar na Sveučilištu Harvard u Bostonu te Sveučilištu Plekhanov u Moskvi). Od početaka karijere radio je kao poduzetnik na projektima u struci.


– Onda se rodila naša Laura i preokrenula naš svijet naopačke. Ostavili smo stav poslovnih ličnosti sa strane i počeli razgovarati jezikom koji do tada nismo razumjeli: gugu-gaga. To nas je potaknulo na razmišljanje o pravim životnim vrijednostima: nismo provodili puno vremena skupa zbog dugih prekovremenih sati na poslu. Stoga smo odlučili pokrenuti posao koji istinski volimo i koji možemo raditi zajedno kao obitelj. Dvije godine smo pohađali tečajeve i educirali se kako bismo bili kompetentni za posao koji želimo raditi, a to je crtanje, dizajniranje i stvaranje. Tako je stvoren Looly Boo, otkrila je Vanja Tolić.


Foto Danijela BOKULIĆ


Foto Danijela BOKULIĆ



Priča o Poopersima


Svaki komad odjeće priča priču o Poopersima, likovima koji simboliziraju djecu u njihovim pustolovinama odrastanja.


– Život s djecom je neprocjenjiv, stoga smo odlučili sačuvati dio tih trenutaka na odjeći. Sve ilustracije, animacije i tekstovi su naša autorska djela. Nova kolekcija donosi vesele, razigrane i urbane dizajne koji pričaju priču o nekoliko Poopersa koji predstavljaju djecu u njihovom svakodnevnom životu. Predstavljamo vam našeg tvorića El Stinka – malog bandita s opakim pogledom koji dostavlja smudljivi paketić kada ga najmanje očekujete, zatim Cuddly – malu pandu kojoj je omiljena aktivnost maženje te je uvijek priljubljena uz vas, da, čak i kad idete na wc, kao i Sparkyja – jako stlašnoga zmaja, dinosaura Pabla – umjetnika koji voli crtati te ovčicu Fluffy – malu princezu koja je uvijek sređena od glave do pete, ali vas često iznenadi malim puf pudežom. Odjeća je proizvedena u Hrvatskoj čime brend čini male korake k oživljavanju hrvatske tekstilne industrije. Looly Boo vjeruje u etičko poslovanje, očuvanje okoliša i domaću proizvodnju te na navedenim vrijednostima temelji svoje poslovno djelovanje, zaključila je Tolić.