Manje zagađenja

Airbus svoj A380, najveći avion na svijetu, modificira na vodikov pogon

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

rvi modificirani putnički zrakoplov tipa A380, nazvan ZEROe, s ovom bi tehnologijom trebao poletjeti 2026. godine. Osnovni cilj projekta je ispitati mogućnosti pogona motora s izravnim ubrizgavanjem vodika



Proizvođači zrakoplova i zračni prijevoznici trude se smanjiti udio zagađenja stakleničkim plinovima zračnog prometa, koji čine 2,8 posto ukupne svjetske emisije, a doprinos namjerava dati i Airbus koji je najavio pokretanje partnerstva s kompanijom CFM International u suvlasništvu General Electica i Safran Aircraft Enginesa, kako bi se kreirao prvi testni putnički zrakoplov s pogonom na vodik – i to na način da vodik iz ugrađenih rezervoara izgara u avionskim motorima.


Svjetska zrakoplovna industrija obećala je smanjiti emisije na polovicu razine iz 2005. do 2050. godine pa se brojni zračni prijevoznici okreću se prema održivom zrakoplovnom gorivu (SAF) kako bi pomogli u smanjenju utjecaja letenja na okoliš. IAG, matična tvrtka British Airwaysa otkrila je svoje planove za napajanje 10% svojih letova SAF-om do 2030. godine, a United Airlines je prošle godine dovršio svoj prvi uspješan let sa 100% održivim gorivom.


Airbus se pak usredotočio na vodik, koji potencijalno može smanjiti emisije ugljika u zrakoplovstvu do 50%, prema njihovim tvrdnjama. Prvi modificirani putnički zrakoplov tipa A380, nazvan ZEROe, s ovom bi tehnologijom trebao poletjeti 2026. godine. Osnovni cilj projekta je ispitati mogućnosti pogona motora s izravnim ubrizgavanjem vodika, a dugoročna misija je pripremiti teren i tehnologiju kako bi slični avioni mogli ući u komercijalnu upotrebu do 2035. godine. Europski zrakoplovni div je rekao da je odabrao svoj A380, najveći putnički avion na svijetu, jer je imao mjesta za pohranu spremnika tekućeg vodika i ugradnju dodatnih mlaznih motora na vodik smještenima na stražnjem dijelu trupa.




“Ovo je najznačajniji korak za Airbus kad je riječ o ulasku u novu eru leta pogonjenog vodikom, još otkako smo predstavili tri ZEROe koncepta u rujnu 2020. godine” – rekla je tehnološka direktorica Airbusa Sabine Klauke.


Zrakoplov će pogoniti posebno prilagođeni motori iz linije GE Passport turbofan, proizvedeni u SAD-u. Airbus navodi kako je ovaj tip motora pogodan za eksperimentiranje s vodikom zbog relativno manje veličine, napredne tehnologije i mogućnosti protoka goriva. Razlog zbog kojeg će motori biti postavljeni iznad trupa jest potreba za zasebnom analizom njihovog mlaznog ispuha i kondenzacijskih tragova, odvojeno od klasičnih motora koji će se i dalje nalaziti ovješeni ispod krila. Naravno, prije testiranja u zraku motori će proći intenzivne testove na tlu.


I suparnički Boeing usredotočio se na održivija zrakoplovna goriva, koja trenutno čine manje od 1% opskrbe mlaznim gorivom i skuplja su od konvencionalnog mlaznog goriva, a ZeroAvia trenutno razvija zrakoplov s 19 sjedala koji će obavljati komercijalne letove na vodik i električnu energiju između Londona i Rotterdama od 2024. godine.