SVE VIŠE GOSTIJU

Sjajne prognoze za iduću godinu: U Rijeku stiže više od 40.000 putnika s kruzera

Alenka Juričić Bukarica

SNIMIO: VEDRAN KARUZA

SNIMIO: VEDRAN KARUZA

Na specijaliziranom sajmu za kružna putovanja u Malagi boravili su i predstavnici Lučke uprave Rijeka koji su s predstavnicima kruzing kompanija dogovarali iduću kruzing sezonu koja će, prema riječima voditelja komercijalnih poslova Lučke uprave Rijeka Rajka Jurmana, biti bolja od ovogodišnje



Kao što je pandemija desetkovala aviopromet, tako je na koljena bacila i kruzing industriju.


Veliki brodovi za kružna putovanja preko noći su ostali bez putnika, a otvoreno je ostalo i pitanje kada će se ovaj segment turističke ponude oporaviti s obzirom na velik broj putnika na jednom mjestu. Ove godine putnici su se ipak vratili na kruzere, doduše ne u onom obimu kao prije, uostalom i same kompanije ne prodaju pune kapacitete, ali su mnoge kompanije objavile da su imale dobru ljetnu sezonu i da bi 2023. trebala biti jako dobra godina za krstarenja.


Tako je ovih dana najveće Međunarodno udruženje kruzinga (CLIA) objavilo istraživanje koje pokazuje da primjerice samo u Velikoj Britaniji interes za krstarenjima premašuje 2019. Prema istraživanju, čak je 85 posto ispitanika koji su ranije krstarili izjavilo da namjerava ponovo otići na odmor na more, što je povećanje od 6 posto u odnosu na 2019. godinu. A od onih koji nikada nisu krstarili, 66 posto je otvoreno za krstarenje, što je povećanje od 0,5 posto u odnosu na vrijeme prije pandemije. Prema podacima CLIA-e zanimljivo je i da je 69 posto međunarodnih turista na kružnim putovanjima boravilo najmanje jednu noć u lokalnom odredištu prije ukrcaja, a 43 posto ih je produžilo boravak za dva ili više noćenja. Istraživanje CLIA-e provedno je, naime, među 4.000 turista u osam zemalja, i to u Velikoj Britaniji, Francuskoj, Njemačkoj, Italiji, Španjolskoj, SAD-u, Kanadi i Australiji.


Sajam u Malagi




Nedavno je također održan i specijalizirani sajam za kružna putovanja Seatrade Cruise Med, koji se ove godine održao od 14. do 15. rujna u španjolskoj Malagi. Ondje su se predstavile i hrvatske luke. Naime, pod nazivom Croatian Cruise Ports, u sklopu MedCruise paviljona, na zajedničkom štandu svoju ponudu predstavile su Lučke uprave Rijeka, Zadar, Šibenik, Split i Dubrovnik, Lučka uprava Dubrovačko–neretvanske županije, Županijska lučka uprava Dubrovnik te Lučka uprava Vukovar. Hrvatski su predstavnici u Malagi predstavili i projekt Adrijo koji povezuje osam hrvatskih i talijanskih luka – Anconu, Ravennu, Veneciju, Trst, Rijeku, Zadar, Split i Dubrovnik.


RAJKO JURMAN
SNIMIO : SERGEJ DRECHSLER


Ovogodišnji domaćini bili su Lučka uprava Malaga i Grad Malaga, uz potporu udruženja MedCruisea i CLIA-e, a riječ je o jednom od najznačajnijih specijaliziranih sajmova u Europi na kojem je prisutno više od 3.000 sudionika iz Europe i svijeta koji djeluju u području cruise industrije.


Mediteran gubi poziciju druge najpopularnije destinacije

 


Prema informacijama MedCruisea, udruženja mediteranskih luka, polugodišnje statistike za regiju Mediteran pokazuju da su najave krstarenja malo iznad onoga što su bile u istom razdoblju 2019. Na Mediteranu postoje luke koje donose milijune putnika godišnje, dok su drugi ugostili samo 10.000 godišnje, što ukazuje na to da ova regija nudi luke za sve tipove krstarenja. A u skladu s planom kruzing industrije da ide u smjeru održivosti, čini se da se ozbiljno razmatra da Mediteran postane cjelogodišnja destinacija za krstarenja što bi rasteretilo ključne ljetne mjesece. No, na konferenciji kruzinga u Malagi, Marie-Caroline Laurent, glavna direktorica CLIA Europe, poručila je da postoji opasnost da Mediteran izgubi poziciju druge najpopularnije destinacije za krstarenja na svijetu ako se ne riješe pristranosti koje postoje.


– Moramo prestati međusobno razgovarati o tome koliko smo sjajni i početi razgovarati s drugima o tome. Moramo izaći iz naših zona udobnosti kako bismo razgovarali s političarima i lokalnim zajednicama, poručila je direktorica CLIA-e za Europu.

U Malagi su boravili i predstavnici Lučke uprave Rijeka koji su na ovom svjetskom kongresu kruzinga predstavljali grad na Rječini. Odrađen je i niz sastanaka s predstavnicma samih kruzing kompanija što je rezultiralo i dogovorima za iduću kruzing sezonu. Rajko Jurman, voditelj komercijalnih poslova Lučke uprave Rijeka, najavio je da su u Malagi za iduću godinu dogovorena dva dolaska kruzera Getaway kompanije Norweigan.


– Ovaj brod nam stiže dvaput u srpnju iduće godine. Riječ je o dosad najdužem brodu koji je uplovio u Rijeku, dužine 325 metara i kapaciteta 3.900 putnika, najavio je Jurman. Također je dodao da najave za iduću godinu izgledaju jako dobro pa bi Rijeka mogla ugostiti više od 40 tisuća putnika s kruzera.


Doprinos gospodarstvu


Nakon dvije godine pandemije okupljanje kruzing industrije u Malagi je konačno prilika da se i ovdje »pretrese« stanje u industriji i daju najave za 2023. godinu. S konferencije je poručeno da industrija krstarenja mora nastojati poboljšati svoj ugled i vratiti povjerenje putnika, da bi industrija do 2050. trebala biti ugljično neutralna, ali i da kruzing sezona 2023. izgleda sjajno.


Pierfrancesco Vago, izvršni direktor MSC Grupe i predsjednik CLIA-e, u Malagi se osvrnuo na nove CLIA-ine podatke o interesu putnika za krstarenjima te kazao da značajan broj putnika boravi u odredištima prije i poslije krstarenja, doprinoseći lokalnim gospodarstvima.


– To pokazuje povjerenje javnosti u našu industriju, kao i snažan ekonomski utjecaj koji se proteže dalje od samog krstarenja, kazao je čelni čovjek CLIA-e. Iznio je i podatke kako je trenutno naručeno oko 70 kruzera čija se isporuka očekuje u razdoblju od ove godine pa do 2028., a 90 posto njih bit će izgrađeno u Europi.


– Time se gospodarstvu doprinosi više od 46 milijardi eura, čime se stvara zaposlenost u brodogradnji, kazao je Vago.


Predsjednik Costa Cruisesa Mario Zanetti također je u Malagi kazao da postoje pozitivne najave za 2023. godinu


– U 2021. smo ponovo započeli operacije, a 2022. smo konsolidirali oporavak. Rezultati su ove godine bili vrlo ohrabrujući, rekao je Zanetti i dodao da se nada će aktualni rezultati utrti put za 2023.


Manje putnika


Prema zadnjim podacima Državnog zavoda za statistiku (DZS) u prvih sedam mjeseci ove godine u hrvatske morske luke je uplovilo 66 stranih brodova za kružna putovanja, odnosno velikih kruzera. Na tim brodovima bile su 294 tisuće putnika, koji su u Hrvatskoj boravili 658 dana. Broj putnika na stranim brodovima za kružna putovanja veći je za 259 tisuća putnika u prvih sedam mjeseci 2022. u odnosu na prvih sedam mjeseci 2021., kada su zbog pandemije COVID-19 bile uvedene strože epidemiološke mjere koje su stranim brodovima ograničavale kružna putovanja. Naime, lani je prvi ulazak stranih brodova za kružna putovanja bio evidentiran tek u lipnju.


Ove godine podaci pokazuju da se ipak nije dostiglo rezultate iz 2019. godine. Tako je u prvih sedam mjeseci ove godine broj putovanja stranih kruzera manji za 10,6 posto, a broj putnika na tim brodovima manji za 48 posto nego 2019., dakle gotovo dvostruko manji. To ukazuje na trend dolaska manjih brodova i činjenice da kompanije ne prodaju pune kapacitete brodova. Kruzeri su se vratili, ali s manje putnika.


Strani brodovi za kružna putovanja u prvih sedam mjeseci 2022. doplovili su pod zastavama 13 zemalja. Najveći broj kruzera je stigao pod zastavom Bahama, slijede kruzeri pod zastavom Malte, Italije i Paname.


Od ukupno 329 kružnih putovanja, najviše ih je ostvareno u Dubrovačko-neretvanskoj, i to čak 45,6 posto te Splitsko-dalmatinskoj županiji na koju otpada 31 posto dolazaka kruzera. Ove dvije županije su zajedno »uzele« čak 78 posto prometa koji su kruzeri do kraja srpnja ostvarili u hrvatskim lukama. Na Primorsko-goransku županiju, primjerice, otpada 3,3 posto kružnih putovanja.


Najposjećenija luka je Dubrovnik koji je u sedam mjeseci imao 213 posjeta kruzera, drugi je Split sa 144 posjeta, a slijede Zadar sa 73 posjeta te Hvar i Korčula s po 45 posjeta kruzera.