Uvjetno mišljenje

Kako su se i kome 2019. dodjeljivale adventske kućice u Rijeci? Državna revizija iznijela niz primjedbi

Orjana Antešić

Državna revizija dala je uvjetno mišljenje TZ-u Grada Rijeke oko financijske strane organiziranja Adventa / Foto Arhiva NL

Državna revizija dala je uvjetno mišljenje TZ-u Grada Rijeke oko financijske strane organiziranja Adventa / Foto Arhiva NL

Revizori su veliku zamjerku imali i u činjenici da je TZ Grada Rijeke objavio javni poziv i zaključio ugovor s odabranim ponuditeljem prije nego što je dobio na korištenje javne površine, te nije određena početna cijena naknade za korištenje javnih površina



RIJEKA – U valu financijskih revizija turističkih zajednica diljem Hrvatske i njihovog poslovanja u pretpandemijskoj 2019. godini pod lupom se našla i Turistička zajednica Grada Rijeke na čije su financijske izvještaje i usklađenost poslovanja državni revizori ponovo izrazili uvjetno mišljenje. Jedan od razloga zbog kojih TZ Grada Rijeke nije dobio povoljno mišljenje u nalazu Državne revizije ticao se i organizacije tadašnjih adventskih sadržaja i događanja.


Upravo je prošlog petka Turistička zajednica Grada Rijeke na svojim web-stranicama raspisala javni poziv za najam kućica za »Rijeka Advent 2021.«, što utvrđene nepravilnosti otprije dvije godine, kao i izdane preporuke ureda Državne revizije smještaju u vrlo aktualan kontekst.


Predmet ovogodišnjeg poziva samo je najam kućica, njih ukupno 67, koliko su ih zatražili u Turističkoj zajednici. Javiti se mogu sve tvrtke u Republici Hrvatskoj, a teško je ne primijetiti da je prilično kratak rok za dostavu ponuda 5. studenoga, do 10 sati, bez obzira na način dostave. Za glavni i jedini kriterij izbora određen je najniži iznos ponuđene cijene najma adventskih kućica Turističkoj zajednici.


Četiri lokacije




Za adventski šušur 2019. godine Turistička zajednica Grada Rijeke bila je raspisala javni poziv za najam adventskih kućica i organizaciju prigodne prodaje. Javnosti je prezentirano da se od najma adventskih kućica ukupno uprihodovalo 650.000 kuna te da će taj novac TZ Grada Rijeke iskoristiti za organizaciju prigodnih adventskih događanja na četiri lokacije u centru grada. I taj se dio odlučio prepustiti privatnoj inicijativi, pa je istovremeno za vrijeme trajanja prvog, Turistička zajednica Grada Rijeke raspisala i drugi javni poziv. Oba su provedena za manje od deset dana.



Jedna u nizu zamjerki državnih revizora, kako u pogledu najma kućica i organizacije prigodne prodaje, tako i u dijelu organizacije prigodnih adventskih programa na pozornicama, jest da su ponuditelji bili ti koji su u svojim ponudama određivali cijenu, kako na prihodovnoj, tako i troškovnoj strani TZ-a Grada Rijeke u manifestaciji »Rijeka Advent 2019.« Praksa je Državne revizije da u svojim izvješćima ne imenuju tvrtke, ali smo iz TZ-a Grada Rijeke dobili potvrdu da je ugovor o najmu i organizaciji prigodne prodaje u adventskim kućicama bila dobila tvrtka Promocija u vlasništvu Zorana Bradaševića, kao jedini ponuđač. Iz izvješća Državne revizije iščitava se da je Bradašević te iste godine konkurirao i za posao na organizaciji prigodnih adventskih događanja i koncerata, a ugovor je potpisan s tvrtkom Estrada, kojoj se u to vrijeme kao vlasnica vodila Iva Sušlić.
U nalazu Državne revizije posebno je zanimljiv dio koji opisuje kako su te dvije tvrtke jedna drugoj konkurirale.


Manjak pokriven ranijim viškom


Iz izvješća revizora vidljivo je da je TZ Grada Rijeke imao 13 zaposlenih, od kojih je dvoje bilo na određeno vrijeme, a ukupni rashodi za zaposlene bili su 1,64 milijuna kuna. Prosječna neto plaća zaposlenika u 2019. godini bila je 7.425 kuna, od čega je najviša neto isplaćena plaća iznosila 13.701, a najniža 6.032 kune. Svim zaposlenima u 2019. godini isplaćene su nagrade za ostvarene rezultate rada u visini neoporezivog iznosa od 5.000 kuna po zaposlenom odnosno u ukupnom iznosu od 55.000 kuna, konstatira se u nalazu državnih revizora u kojem se, među nizom raščlanjenih rashodovnih stavki, može pronaći i podatak prema kojim su troškovi službenih putovanja u 2019. godini iznosili gotovo 385.000 kuna. Ukupni prihodi TZ-a Grada Rijeke te su godine iznosili 10,55 milijuna kuna, a rashodi 12,86 milijuna kuna. Manjak u iznosu od 2,3 milijuna kuna pokriven je prenesenim viškom iz prethodnih godina u iznosu od od gotovo 5,2 milijuna kuna.

 


Dvije ponude


– Prema zapisniku Povjerenstva za razmatranje ponuda, pristigle su ponude dva trgovačka društva. Ponuda prvog društva (društva s kojim je zaključen ugovor o poslovnoj suradnji za najam kućica i organizaciju prodaje u okviru manifestacije Advent) iznosi 714.050 kuna, a ponuda drugog društva 637.800 kuna (u iznose je uključen porez na dodanu vrijednost). Navedene ponude sadrže programe prema danima izvođenja i po lokacijama te uglavnom sadrže iste izvoditelje i programe, ali s različitim cijenama i dinamikom izvođenja. Prihvaćena je ponuda trgovačkog društva koje je ponudilo nižu cijenu, doslovno stoji u nalazu Državne revizije, koji je sam po sebi već indikativan, tim više što je prema podacima iz sudskog registra vidljivo da je Bradašević Estradu uzeo pod svoje početkom lipnja ove godine, kada se upisuje kao vlasnik i direktor.
Javnim pozivom za najam adventskih kućica i organizaciju prigodne prodaje, koji je bio proveden sredinom listopada 2019. godine, bilo je definirano osam lokacija na kojima je bilo potrebno osigurati 58 drvenih kućica, pozornicu, zabavni park s napravama, sanitarni čvor te popis sadržaja koji se planiraju prodavati u kućicama, a od ponuditelja se tražilo, između ostalog, da sam navede iznos koji će Turističkoj zajednici uplatiti u dvije rate. Revizori konstatiraju da je stigla ponuda jednog trgovačkog društva na iznos od 650.000 kuna, s PDV-om. Radilo se, dakle, o Promociji d.o.o. s kojim je praktički odmah po zaključenju natječaja sklopljen ugovor o poslovnoj suradnji.


Upitna krajnja cijena


– Također je ugovoreno da je trgovačko društvo u obvezi u dogovoru s Turističkom zajednicom utvrditi raspored kućica i cijenu najma od potencijalnih korisnika kućica. U Turističkoj zajednici nema dokumentacije iz koje bi bilo vidljivo da je sudjelovala u rasporedu postavljanja kućica i utvrđivanju cijene najma, konstatira Državna revizija u svom nalazu.
Revizori su veliku zamjerku imali i u činjenici da je TZ Grada Rijeke objavio javni poziv i zaključio ugovor s odabranim ponuditeljem prije nego što je dobio na korištenje javne površine, te nije određena početna cijena naknade za korištenje javnih površina nego je, stoji izrijekom u nalazu Revizije, »ponuditelj odredio ukupnu cijenu najma«. Grad je, naime, tek zaključkom gradonačelnika od 22. studenog 2019. godine formalno dao Turističkoj zajednici na korištenje javne površine bez naknade, pri čemu nije određeno pod kojim cijenama i uvjetima Turistička zajednica navedene javne površine može dati u podzakup.
– Kako bi se s javnim površinama koje su u vlasništvu Grada postupalo u skladu s navedenom Odlukom (Odluka o korištenju površina javne namjene), Turistička zajednica trebala je od Grada zatražiti pod kojim uvjetima i po kojim će se cijenama navedene javne površine davati drugima na korištenje ili u podzakup, upozoravaju državni revizori, ocjenujujući da Turistička zajednica nije postupila prema načelu dobrog financijskog upravljanja.


Pitanje nadležnosti i ovlasti direktora


Zamjerka Državne revizije, među inima, odnosila se i na to da nije izvršeno razgraničenje nadležnosti i ovlasti direktora Turističkog ureda koje obnaša Petar Škarpa.
-Turističko vijeće nije Statutom ni drugim unutarnjim aktima utvrdilo granice ovlasti za zastupanje Turističke zajednice i raspolaganje financijskim sredstvima. Direktor turističkog ureda donosio je sve odluke vezane uz poslovanje Turističke zajednice. Tako je, između ostalog, direktor pokretao postupke slanja poziva za dostavu ponuda i dodjelu javnih potpora za organizaciju programa i manifestacija, a istodobno je bio predsjednik povjerenstava za ocjenjivanje programa i manifestacija te donosio odluke o prihvaćanju ponuda i dodjeli potpora.
Iz TZ-a Grada Rijeke očitovali su se kako je Turističko vijeće na sjednici u ožujku ove godine donijelo Odluku o utvrđivanju granica ovlasti za zastupanje i raspolaganje financijskim sredstvima Turističke zajednice. U vrijeme obavljanja revizije, predsjednik Turističke zajednice, a ujedno i Turističkog vijeća i Skupštine bio je Vojko Obersnel.

 


Ubuduće po nalogu


U svom očitovanju na zamjerke državnih revizora, iz Turističke zajednice naveli su da će ubuduće postupati po nalogu Državnog ureda za reviziju, uz obrazloženje da se »organizacija manifestacije Advent realizira u suradnji s Gradom tijekom više godina i rezultat je intenzivnih dogovora i suradnje te je donošenje zaključka Grada shvaćeno kao potvrda već dogovorenih aktivnosti«. Državnim revizorima se nastojalo pojasniti kako je »Grad dao Turističkoj zajednici na korištenje javne površine bez naknade, uvjeta i cijene po kojima može samostalno dati u podzakup te je ostavljeno Turističkoj zajednici da samostalno utvrdi cijenu zakupa, vodeći računa da se sredstvima koja se uplate Turističkoj zajednici pokriju troškovi navedenog programa.«


Oko revizora evidentiralo je da je po završetku manifestacije »Advent 2019.« od strane tvrtke Estrada dostavljeno programsko i financijsko izvješće koje nije potpisano i ovjereno.
– Cjelokupna dokumentacija u vezi s realizacijom programa (računi dobavljača za glazbeni, scenski i gastronomski dio programa, za pozornice, za razglas i rasvjetu te čuvanje i osiguranje pozornice) nije dostavljena Turističkoj zajednici iako je odredbom članka 3. ugovora o poslovnoj suradnji utvrđeno da je korisnik u obvezi dostaviti cjelokupnu dokumentaciju vezanu za ugovorene usluge u roku od 30 dana od završetka manifestacije.


Stvarni troškovi


Zbog navedenog se ne može utvrditi jesu li iskazani troškovi u programskom i financijskom izvješću koji se odnose na manifestaciju Advent stvarno i nastali, navodi se u nalazu Državne revizije koja je, vrijedi spomenuti, svoj postupak provodila od početka rujna 2020. do sredine srpnja ove godine.
Iz Turističke zajednice na ovu su se zamjerku očitovali i ustvrdili da je »po završetku programa trgovačko društvo dostavilo e-poštom pisano izvješće s posljednjim računom i cjelokupnom dokumentacijom u vezi s realizacijom programa, u skladu s odredbama ugovora«.
– Plaćanje računa i dostava izvještaja izvršena je ugovorenom dinamikom te se provedba programa pratila tijekom cijelog razdoblja, obrazložili su iz TZ-a Grada Rijeke državnim revizorima te naveli kako će ubuduće djelatnik Turističke zajednice dostavljeni izvještaj organizatora programa kontrolirati i potpisati kao dokaz da je program izvršen i sredstva utrošena prema ugovoru.