Učeničko zadrugarstvo

Socijalno poduzetništvo nedovoljno prepoznato među učenicima

Ingrid Šestan Kučić

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Istraživanje je pokazalo da je pojam socijalnog poduzeća (u kojem profit nije glavni cilj poslovanja, iako je bitan radi samog opstanka poduzeća) slabo poznat među učenicima te su ispitanici preporučili uvođenje fakultativnog predmeta ili međupredmetne teme



U sustavu obrazovanja socijalno poduzetništvo nedovoljno je prepoznato, nastavnici su nedovoljno educirani, a najčešći oblik društvenog poduzetništva koji se u školama provodi su učeničke zadruge kojih u Hrvatskoj ima 650 – istaknula je viša savjetnica za fiziku i učeničko poduzetništvo Agencije za odgoj i obrazovanje, Verica Jovanovski, na županijskom stručnom vijeću za učeničko zadrugarstvo Primorsko-goranske, Ličko-senjske, Istarske i Zadarske županije.


Domaćin skupa bila je Prva sušačka hrvatska gimnazija te je to ujedno bila prilika za predstavljanje završnog dijela projekta STRET TT (Students Today, Responsible Entrepreneurs Tomorrow Teacher Toolkit).


Pojašnjavajući da su intelektualni ishodi projekta usmjereni na neophodnost poučavanja socijalnog poduzetništva u obrazovnom sustavu, profesorica engleskog i španjolskog jezika Sanja Tručić Padavić kazala je da je Sušačka gimnazija u posljednje četiri godine sudjelovala u dva projekta o socijalnom poduzetništvu.




Idejni začetnik projekta je udruga ARNO iz Skopja, dok su u projektu uz sušačke gimnazijalce sudjelovali i učenici te nastavnici gimnazije Korčagin iz Skopja te Radviliškis iz Litve.


Priručnik za nastavnike


– Kroz projekt smo napravili priručnik za nastavnike za poučavanje socijalnog poduzetništva čemu je prethodilo istraživanje o zastupljenosti socijalnog poduzetništva u javnosti i u nastavi te je krajnji rezultat niz preporuka za donositelje odluka u smislu kako povećati vidljivost kroz nastavne programe i u javnosti, kazala je Tručić Padavić.


U osnovi projektnih prijedloga leži ideja filantropije, odnosno želje i neophodnosti pomoći onima kojima je to potrebno. Priručnik koji je nastao u okviru projekta sadrži 27 gotovih i cjelovitih nastavnih priprema za provedbu sadržaja i aktivnosti socijalnog poduzetništva u raznim predmetima, od poduzetništva do geografije i fizike.


Dodajući da je provedeno istraživanje pokazalo da je pojam socijalnog poduzeća slabo poznat među učenicima, profesorica Ljubica Božić istaknula je da su ispitanici preporučili uvođenje fakultativnog predmeta ili međupredmetne teme.


Stabilizator tržišta rada


– S obzirom na to da se poučavanje poduzetništva uvelo u srednje škole privremeno, na temelju projekta 2018. godine, ipak nije sustavno prisutno u svim školama. Također iz projektnog istraživanja vidljivo je da socijalno poduzetništvo kao pojam nije dovoljno prepoznato. Stoga smo kroz projekt donijeli preporuke na nacionalnoj i lokalnoj razini, kazala je Božić.


Naglašavajući da su učeničke zadruge veliki korak u smjeru socijalnog poduzetništva, Jovanovski je istaknula da je takva vrsta poduzetništva stabilizator na tržištu rada.


Skup okupio je pedesetak sudionika među kojima su bili i predstavnici različitih tvrtki koji su iznijeli svoja iskustva sa socijalnim poduzetništvom.