Global Game Jam

Riječki tim na natjecanju u samo 48 sati izradio računalnu igru: ‘Inspiracija nam je bila stand up komedija”

Vladimir Mrvoš

Foto iStock / Marko Gracin

Foto iStock / Marko Gracin

Cilj Jama bio je od petka do nedjelje - u samo 48 sati, izraditi igru s temom zadanom na globalnoj razini, priča nam Matea



Globalna industrija razvoja videoigara zadnjih godina ostvaruje prihode od oko 200 milijardi američkih dolara, a do 2025. globalno će brojka prijeći 300 milijardi dolara. Gaming industrija u Hrvatskoj zadnjih godina ostvaruje prihode više od 60 milijuna eura, sa stopom godišnjeg rasta i do 10 posto. Global Game Jam predstavlja jedno od najvećih svjetskih natjecanja u razvoju igara unutar ograničenog vremenskog okvira – svega nekoliko dana ili čak jednog vikenda.


Ovogodišnji GGJ paralelno se održavao na čak 796 lokacija diljem svijeta, od kojih su četiri bile u Hrvatskoj. Jedna od tih četiri lokacija bila je i Rijeka, gdje je programerka Matea Ignatoski, članica pobjedničkog tima, podijelila svoje iskustvo s nama.


Kroz njezine dojmove, otkrivamo kako se rade računalske igrice i kako je protekao riječki »jam«.


Plaćena za igranje




– Cilj Jama bio je od petka do nedjelje – u samo 48 sati, izraditi igru s temom zadanom na globalnoj razini. Tema ovogodišnjeg Global Game Jama bila je »Make me laugh« (Nasmij me) pa smo odlučili kreirati igru koja se temelji na stand up komediji – školskom primjeru humora, kaže Matea, objašnjavajući da je njihov protagonist ambiciozan mladić koji želi postati doktor ili odvjetnik, no njegovi roditelji inzistiraju da se mora baviti komedijom.


– Kako bi dokazao roditeljima da to nije njegov put, odlučuje postati najgorim komičarom u gradu! Njegova publika podijeljena je u pet skupina – mačke, psi, morski psi, papige i pirati. Gameplay se sastoji od prikaza publike s različitim preferencijama i tri kartice s vicevima, pri čemu svaka kartica sadrži vic koji se odnosi na jednu od skupina iz publike. Igra je strateška, jer igraču prvo pružamo tablicu s odnosima publike. Na primjer, mačka ne voli viceve na svoj račun, ali voli na račun psa ili ptice; pirat ne voli viceve na račun svoje prijateljice papige, a obožava viceve o morskim psima.



Cilj igre je razočarati publiku i pokazati roditeljima da komedija nije životni put našeg protagonista. Svi elementi igre – od humoristične priče, preko raznolike publike do strateškog gameplaya – savršeno su se uklopili kako bi stvorili zabavno iskustvo za igrače te su osigurali izrazito pozitivne reakcije na igru, objašnjava Matea.


Igra je dostupna za Windows platformu te je se može naći na službenoj stranici Global Game Jama.


– Naš tim čine umjetnica Patricija Zubalić, Matija Lukanić koji se pobrinuo za glazbu, te Filip Lipovac i ja u ulogama programera. Okupili smo se dosta prirodno. Ja sam već ranije sudjelovala na Jamu i kada sam pričala svoja iskustva, svi ostali članovi tima imali su istu reakciju: ‘Hoćeš li mi javiti kada je to iduće godine? Ja bih isto sudjelovao/la.’


Svi imamo određenu programersku pozadinu, ali radimo u kompletno različitim područjima i nijedno od tih područja trenutno nije gaming industrija. Tako da smo Jam odlučili iskoristiti kao priliku da svoje hobije spojimo u konkretan proizvod, kaže Matea i objašnjava kako se našla u industriji, odnosno proizvodnji kompjutorskih igara u Rijeci.


– Počela sam razvijati igre još za vrijeme studentskih dana. Na prvoj stručnoj praksi dobila sam zadatak programirati jednostavnu igru za mobitel, i tada sam se zaljubila u ideju da mogu biti plaćena za »igranje«. Vođena time, odlučila sam se zaposliti u industriji i nastaviti s izradom kompjutorskih igrica. To su uglavnom bile logičke 2D igre za mobitel. Današnje tržište se razvija u smjeru simulacija i pomicanja igre izvan samog ekrana kroz razne XR tehnologije, to je izuzetno zanimljivo, no meni još uvijek pruža poseban gušt zaigrati nešto jednostavno – što me podsjeća na igre koje su mi bile dostupne odmalena, kaže Matea te napominje da se više ne bavi aktivno razvojem igara.


Foto Marko Gracin


– Zadnjih nekoliko godina imala sam priliku raditi pretežito za strane klijente. To mi je pružilo priliku da se upoznam s raznolikim industrijama gdje postoji potreba za aplikacijama – od banaka i osiguranja, preko farmaceutske industrije do turističkog sektora. Trenutno sam izuzetno sretna što mogu reći da radim na proizvodu koji je osmišljen i razvija se upravo ovdje u Rijeci. To je Nimote – platforma za digital signage, sustav koji omogućava upravljanje sadržajem na digitalnim panelima. Mogućnosti sustava su široke, no kod naših klijenata je najzastupljenija primjena za reklamne panele i prikaz cijena goriva. Naši uređaji se sada koriste na više od 400 lokacija diljem Lijepe Naše, u Sloveniji i Austriji. Biti dio ove priče je zaista posebno iskustvo jer vidim kako se proizvod razvija i raste, a istovremeno imam priliku rasti i ja s njim, kaže Matea.


Nove zajednice


Riječki pobjednički tim koji je za 48 sati izradio igricu sastoji se od nekoliko stručnjaka iz različitih područja.


– Patricija Zubalić je moja kolegica s Tehničkog fakulteta, ali kod nje prevladava umjetnička strana. Voli crtati otkad zna za sebe, a svoj talent je posebno dokazala kad smo uz nagradu za najbolju igru osvojili i nagradu za najbolju grafiku.


Matija Lukanić je po zanimanju programer, no mogu reći da se glazbom bavi svaki slobodni trenutak. Godinama je svirao gitaru u raznim rock bendovima, uz to sklada i autorsku glazbu. Ove godine je dobio prvi službeni angažman za izradu glazbe za igricu – svakako još jedan profesionalac u timu.


Filip Lipovac je također programer i moj kolega s fakulteta. On svakodnevno radi na velikom sustavu, pa mu je Jam došao kao sjajna promjena od uobičajene rutine – da se prisjeti kako se može uspješno zaokružiti projekt u samo dva dana. Njegova želja je da se više studenata i mladih ljudi općenito uključi u ovakve aktivnosti u gradu, kako bismo zajedno stvorili nove zajednice i zamijenili svakodnevni stres opuštenim aktivnostima poput ove.


Razvoj igre bio je izuzetno zabavno iskustvo, osobito kada radiš u timu koji se dobro slaže i međusobno nadopunjuje. Atmosfera je bila nevjerojatna. Ostali timovi također su uspješno obavili zadatak i izradili zanimljive igre. Svakako planiramo sudjelovati i iduće godine, a nadamo se da će biti još više konkurentskih timova, zaključuje Matea.