Aglomeracija

Raport iz Adamićeve. Počela iskapanja kanala, problem zadaju pogrešno ucrtane stare instalacije

Marinko Glavan

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Radovi u Adamićevoj trebali bi biti završeni do rujna ove godine



RIJEKA – Mjesec i pol dana nakon zatvaranja Adamićeve ulice za vozila i prebacivanja prometa na Rivu, koja je privremeno postala dvosmjerna, radovi u Adamićevoj su napokon postali vidljivi.


Počela su iskapanja kanala kojima će prolaziti odvodnja i vodoopskrba, kao i iskopi ulaznih i izlaznih jama između kojih će biti utiskivane cijevi novih kolektora odvodnje, na dubini od četiri metra pod kolnikom što će ujedno biti i vjerojatno najzahtjevniji dio cijelog, gotovo osam i pol milijuna eura vrijednog projekta, u sklopu kojega će biti rekonstruirana i kolnička površina u ovoj i okolnim ulicama. Projekt bi trebao biti završen do kraja rujna ove godine.


U obilasku gradilišta pridružili su nam se Andrej Marochini, direktor KD-a Vodovod i kanalizacija (ViK), Alen Miličević, inženjer iz ViK-a, Igor Butorac, inženjer iz GP-a Krk, izvođača radova te Petar Kursar, glavni nadzorni inženjer iz tvrtke Rijeka Projekt.


Oborinski kolektor




Butorac i Kursar ističu da na početku zemljanih radova i iskopa, uz polaganje velikog broja novih instalacija, praktički cijelom širinom ulice, jedan od najvećih izazova predstavljaju mnogobrojne postojeće instalacije poput električnih i telekomunikacijskih vodova, plinskih cijevi i slično, od kojih veliki broj nije točno ucrtan u postojećoj dokumentaciji, kako po pitanju pozicije, tako i dubine na kojoj su ukopani, a neke nisu ucrtane uopće.


Foto Marko Gracin


Dosad je od vidljivih radova, barem prema našem dojmu, najviše napravljeno na prvoj dionici, gledano od Jelačićevog trga prema Jadranskom trgu, odnosno u Scarpinoj ulici koja je najvećim dijelom raskopana.


– U Scarpinoj ulici trenutačno se izvode zemljani radovi na polaganju sekundarnih sanitarnih kolektora. Riječ je o dva paralelna kolektora, jedan za odvodnju iz zgrada na južnoj, a drugi na sjevernoj strani ulice. Cijelom duljinom zahvata moramo graditi dva kolektora jer je zbog postojećih i novih instalacija praktički nemoguće povezati zgrade s obje strane ulice na isti kolektor. Paralelno se izvode i zemljani radovi za glavni transportni vodoopskrbni cjevovod, promjera 300 milimetara, a ni tu nije kraj jer se još moraju izvesti radovi na izgradnji oborinskog kolektora, promjera 500 milimetara, kao i dva sekundarna vodoopskrbna cjevovoda. Scarpina ulica će se doslovno prekopati od fasade do fasade, cijelom širinom, kako bi se položile sve nove instalacije. Ovom ulicom neće prolaziti glavni kanalizacijski kolektor koji se gradi tehnologijom mikrotuneliranja i utiskivanja cijevi na dubini nešto većoj od četiri metra, već će od jame koja se kopa ispred zgrade Palazzo Modello cijevi biti utiskivane ispod Ulice Matije Gupca prema Ribarskoj ulici, ističe Butorac.


Foto Marko Gracin


Gravitacijski rov


Kod zgrade Palazzo Modello, dodaje, dok dolazimo do kraja Scarpine, morat će se ukloniti postojeća javna rasvjeta, ovješena na kabelima, zbog izgradnje jame iz koje će se posebnim strojem kopati tunel i polagati cijevi, a u koju se autodizalicom mora spustiti više desetaka tona teška obloga jame. Cijelom duljinom dosad izvedenih iskopa vidljive su raznorazne postojeće instalacije, doslovce na svakih nekoliko metara, koje će se velikim dijelom morati prelagivati ili će izvođači morati naći način kako ih zaobići, a da pritom zadrže potreban nagib novih cijevi, posebno onih za odvodnju što, objašnjava Kursar, nije nimalo jednostavan zadatak.


– Održali smo sastanak s vlasnicima instalacija, HEP-om, teleoperaterima, Energom, Rijeka plusom i ostalima, kako bismo iskoordinirali radove s postojećim instalacijama, koje uvelike diktiraju projektiranje i izvođenje radova na polaganju novih. To je vrlo složen proces, imamo dogovorenu izradu čak 250 prekopa kako bismo utvrdili stanje postojećih instalacija, od kojih neke, treba napomenuti, uopće nisu ucrtane, a neke više nisu u funkciji. Dokumentacija kojom raspolažemo je donekle pouzdana samo od 2010. godine naovamo, otkad su rađene geodetske snimke, a do te godine nemamo pouzdane podatke gdje su instalacije, kaže Kursar.


Foto Marko Gracin


Izvedbeni projekti su napravljeni prema dostupnoj dokumentaciji, dok se u stvarnosti projekt mora prilagoditi stanju na terenu.


– U stvarnosti moramo cijeli gravitacijski rov iskopati duž čitave trase, da se uvjerimo da nam je trasa čista ili, pak, što moramo poduzeti da polaganje cjevovoda i njegovo funkcioniranje bude moguće, ističe Kursar.


Visinska razlika


Adamićeva je dobrim dijelom raskopana i na dijelu od spoja sa Scarpinom do Trga 111. brigade, gdje će se također polagati novi cjevovodi gotovo cijelom širinom ulice, dok će na dubini od oko četiri i pol metra pod njima prolaziti glavni kolektor.


– Zbog tako velike dubine i velikog promjera cijevi jedino je mikrotuneliranje dolazilo u obzir, jer bi klasični rov morao biti toliko širok, s obzirom na potreban nagib bočnih strana, da bi to ugrožavalo stabilnost okolnih zgrada. Riječ je o kolektoru kojim će se sve otpadne vode iz cijelog zapadnog dijela grada dovoditi prema novom uređaju za obradu otpadnih voda na Delti, ističe Kursar.


Butorac objašnjava kako će se velik dio iskopa i polaganja instalacija bliže površini ceste izvoditi prije ili poslije mikrotuneliranja za polaganje galvnog kolektora, jer bi istodobno izvođenje radova moglo poremetiti rad osjetljivih uređaja koji usmjeravaju stroj za bušenje, a kako se nagib cijevi glavnog kolektora mjeri u promilima, nema mjesta za pogreške. Visinska razlika od prve točke kod studentskog restorana Index do zadnje točke na Mrtvom kanalu, znači u duljini od 1.040 metara, je tek nešto malo veća od jednog metra, kaže Butorac.


Foto Marko Gracin


U tijeku je mikrotuneliranje između Kapucinske crkve i Jadranskog trga, nakon čega će se nastaviti od Trga 111. brigade, gdje je već iskopana jama i pripremljena 40 tona teška obloga koja će u nju biti uskoro spuštena, prema Jadranskom trgu, te će se sukcesivno nastavljati iz ulazne jame kod zgrade Palazzo Modello, u oba smjera, dok ne budu položene sve cijevi.


Direktora ViK-a Andreja Marochinija pitali smo kad će radovi biti završeni, na što je odgovorio da će biti završeni u predviđenom roku, do rujna ove godine.


– Nakon toga, od rujna do kraja godine izvodit će se preostali dio radova u Trpimirovoj ulici koji sada nije moguće izvoditi, radi odvijanja prometa vozila. Do kraja ove godine svi bi radovi trebali biti završeni, zaključuje Marochini.


Krajem svibnja gotovi radovi od Indexa do Jadranskog trga


Po pitanju rokova, dosadašnja brzina kojom su izvođeni radovi, na dionicama od Indexa do Kapucinske crkve i od crkve do Jadranskoj trga, najblaže rečeno ne ulijeva građanima povjerenje da će u Adamićevoj, koja je znatno dulja, sve biti završeno na vrijeme. Ovi su radovi, naime, trebali biti završeni još u rujnu prošle godine, ali i dalje traju.


Dobra je vijest, kako su nam potvrdili izvođači i investitori, da bi mikrotuneliranje do Jadranskog trga trebalo napokon biti završeno za desetak dana. Na dionici će biti još radova na drugim instalacijama, ali bi do kraja svibnja trebao biti omogućen promet na sva četiri prometna traka, na potezu od Jadranskog trga do Indexa.