S faksa na posao

Dvanaest diplomanata Pomorskog fakulteta u Rijeci dobilo posao u uglednoj brodarskoj kompaniji. Većina ih želi na – LNG brodove

Marinko Glavan

Dan karijera povezuje studente s potencijalnim poslodavcima / ARHIVA NL

Dan karijera povezuje studente s potencijalnim poslodavcima / ARHIVA NL

Dobar dio njih već na prvom semestru treće ili pete godine, ovisno pohađaju li trogodišnji ili petogodišnji studij, zna ili barem ima predodžbu s kojom bi kompanijom mogao potpisati prvi ugovor. Imamo i velik broj stipendija, gdje osim države, same kompanije stipendiraju dobre studente, uz obavezu da dođu kod njih raditi nakon diplome, kaže dekan riječkog Pomorskog fakulteta Alen Jugović



Dvanaestero diplomiranih studenata Pomorskog fakulteta u Rijeci ovih će dana svoj prvi ukrcaj osigurati na uglednoj brodarskoj kompaniji Almi Tankers, u suradnji Fakulteta i Zorovic Maritime Services, najveće riječke agencije za posredovanje pri zapošljavanju pomoraca, potvrdio je dekan fakulteta Alen Jugović. Riječ je o po četiri vježbenika palube, stroja i elektrotehnike koji će uskoro zaploviti na ALMI-jevim tankerima.


Prvi ukrcaj za pripravnike, odnosno kadete pomoračkih zvanja, dugi je niz godina bio popriličan problem pa se na prvi ugovor redovito čekalo i po pola godine ili više, bez obzira na činjenicu da su hrvatski pomorci i dalje vrlo traženi i pripadaju među bolje plaćane na svjetskom tržištu rada.


Sustavna briga


Zadnjih se godina stanje izmijenilo na bolje, u suradnji pomorskih učilišta, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Hrvatskog udruženja posrednika u zapošljavanju pomoraca (CROSMA) pa dobar dio diplomiranih studenata riječkog Pomorskog fakulteta, odmah po stjecanju diplome, ima priliku obaviti razgovore za posao, i to u pravilu s uglednim brodarima, a velik dio ih karijeru i nastavlja na brodovima iste tvrtke na kojoj su odradili kadeturu. Pritom država za dobar dio osigurava sredstva kojima se brodari izravno potiču na ukrcaj kadeta, a dio studenata dobiva i stipendije, bilo od resornog ministarstva ili izravno od brodarskih kompanija. U suradnji s pomorskim učilištima, redovito se organiziraju i predstavljanja kompanija na samim fakultetima, u čemu je riječki Pomorski fakultet jedan od vodećih, sa svojim poznatim Danom karijera na kojemu zna biti i više od sedamdeset tvrtki i institucija koje studentima nude mogućnosti zapošljavanja. Redovito se organiziraju i predavanja stručnjaka iz svijeta pomorstva o mogućnostima ukrcaja i stanju na svjetskom tržištu, a razgovori za posao organiziraju se s domaćim agencijama za zapošljavanje pomoraca, kao što je bio slučaj i za kadete koji će se ukrcati na Almi tankers.


Studenti zadovoljni




– Ove godine smo zbog epidemiološke situacije bili primorani organizirati on-line. Tjedan karijera umjesto našeg tradicionalnog Dana karijera, na koji se ipak odazvalo 36 kompanija i udruga, kaže predsjednik Studentskog zbora Pomorskog fakulteta Alen Mataić, dodajući kako sama činjenica da se dio studenata uspije zaposliti ili pronaći stručnu praksu, nakon Dana ili Tjedna karijera, čini taj projekt vrlo uspješnim. – U mnogome studentima olakšava doticaj s potencijalnim poslodavcima, što i sami studenti potvrđuju provedenim anketama. Osim konkretnih informacija vezanih uz same poslodavce u Tjednu karijera organizirali smo i razne radionice na teme; kako napisati kvalitetan životopis, psihološki činioci u razgovoru za posao, a sve kako bi pripremili same studente na buduće izazove koji ih očekuju prilikom traženja zaposlenja. Neke od kompanija su se predstavile i prezentirale svoj način rada i interesne sfere, što sve zajedno studenti pozitivno ocjenjuju i smatraju vrlo dobrim načinom za upoznavanje i ulazak na tržište rada, bez obzira na studijski smjer koji pohađaju, kaže Mataić.


– Riječ je o uglednoj kompaniji, s kojom smo već surađivali, bilo u sklopu Dana karijera ili putem predavanja, prema potrebi. U skladu s potrebama i kriterijima koje pojedina kompanija, pa tako i Almi traži, šaljemo određeni broj studenata koji su zainteresirani za ukrcaj na takvu vrstu broda, na razgovore. Konkretno, ovdje je riječ o jednoj od najkvalitetnijih tankerskih kompanija na svijetu i naši studenti koji dobiju posao zaista mogu biti zadovoljni. Posebno smo zadovoljni što traže po četiri vježbenika svakog od tri smjera na našem fakultetu – nautičara, strojara i elektroničara. Obično su najtraženiji strojari, ali ovog puta su jednako zastupljena sva tri smjera, s opcijom da će trebati još nekoliko nautičara, kaže Jugović.


 Većina studenata želi na LNG brodove pa je suradnja s LNG Hrvatskom izuzetno značajna / Foto V. KARUZA

Većina studenata želi na LNG brodove pa je suradnja s LNG Hrvatskom izuzetno značajna / Foto V. KARUZA



Na zapošljavanju studenata fakultet, ističe, sustavno radi već godinama, pri čemu se vodi i analiza kako kompanije tretiraju vježbenike i koliko su oni bili zadovoljni svojim prvim ugovorima i stečenim znanjima i vještinama tijekom kadeture. Prati se i koliko kadeta ostaje raditi na kompaniji, osiguravaju li kompanije o vlastitom trošku vježbenicima i mogućnosti dodatnog obrazovanja i usavršavanja te mogućnosti napredovanja.


– Sve to radimo kako bismo našim studentima mogli, uoči razgovora s predstavnicima kompanije, objasniti što ih očekuje, u nekim realnim okvirima. Ima studenata koji će radije pričekati i više mjeseci, kako bi se ukrcali na kompaniju koju žele, pri čemu ih velika većina želi ukrcaj na brodove za prijevoz ukapljenog prirodnog plina (LNG, op.a.), dok ima i onih koji, po završetku studija žele čim prije na more, žele čim prije odraditi kadeturu, polaganje časničkog ispita i ukrcaj u zvanju časnika. U tom slučaju nema previše biranja, hoće li na tanker, kontejneraš ili neki drugi brod, kaže Jugović.


Mario Zorović / Snimio Vedran KARUZA

Mario Zorović / Snimio Vedran KARUZA


Veliki pomaci, ali ima prostora za poboljšanja


Predsjednik Hrvatske udruge posrednika u zapošljavanju pomoraca Mario Zorović ističe kako su i na državnoj razini u zadnjih nekoliko godina učinjeni pozitivni pomaci u zapošljavanju vježbenika na brodovima, no dodaje i kako ima prostora za daljnji napredak i poboljšanja. Iako su vježbenici prije dvije godine oslobođeni plaćanja poreza i doprinosa, a za dobar dio njih država osigurava subvencije brodarima, pri čemu su se i posrednici odrekli svojih provizija od brodara kada je riječ o zapošljavanju vježbenika, ipak su prisutni određeni problemi. – Jedan od njih je i to što je programom za subvencioniranje vježbenika dopušten ukrcaj više od tri vježbenika istodobno na brodu, što neke domaće kompanije koriste, iako nemaju realnu potrebu za tolikim brojem vježbenika, niti će ih zaposliti po završetku vježbeničkog staža. To stvara problem prvenstveno samim kadetima koji po završenoj kadeturi nemaju posao. A mnoge strane kompanije, na kojima su mogli odraditi i vježbenički staž traže, ako ih i žele ukrcati, da opet idu na brod u vježbeničkom zvanju. Smatramo da bi daleko prihvatljivije rješenje za sve bilo kada bi posrednici mogli raspoređivati vježbenike sukladno stvarnim potrebama na tržištu rada te da se onda i subvencije isplaćuju onim kompanijama koje će te vježbenike kasnije u najvećem broju i stvarno zaposliti. Pritom, posrednici ne bi ubirali nikakve provizije niti uzimali dio subvencija za sebe, ističe Zorović, dodajući kako vjeruje da će, u suradnji s Ministarstvom prometa i ovaj problem uskoro biti riješen.

 


Ocjene (ni)su presudne


U suradnji fakulteta s posrednicima i brodarima zapošljava se velik broj studenata. Kada je riječ o brodostrojarima, ističe Jugović, tako se zaposli gotovo sto posto svih diplomanata, a postotak je visok i kod nautičara i elektroničara. U principu i nautičari svi nađu posao, dodaje, samo nešto kasnije, u prosjeku u roku od nekih šest mjeseci.



– Dobar dio njih već na prvom semestru treće ili pete godine, ovisno pohađaju li trogodišnji ili petogodišnji studij, zna ili barem ima predodžbu s kojom bi kompanijom mogao potpisati prvi ugovor. Imamo i velik broj stipendija, gdje osim države, same kompanije stipendiraju dobre studente, uz obavezu da dođu kod njih raditi nakon diplome. Naši studenti koji žele ići na more imaju tu prednost da nisu ograničeni na ponudu poslova na domaćem tržištu, nego je riječ o svjetskom tržištu na kojemu ima puno više prostora za osobe koje žele raditi, kaže Jugović.


Alen Jugović / Foto Marko Gracin

Alen Jugović / Foto Marko Gracin


 Velika većina kadeta riječkog Pomorskog fakulteta, nakon prvog ukrcaja, ostaje na kompanijama na kojima su odradili kadeturu. Taj se postotak sustavno prati putem udruge Alumni i njenog voditelja, docenta Srđana Žuškina, koji konstantno prikuplja povratne informacije od diplomiranih studenata i nakon što odu s fakulteta.


– Definitivno je, da još jednom naglasim, trend da gotovo svi žele na LNG brodove, na kojima su hrvatski pomorci tradicionalno vrlo dobro zastupljeni. Tako da imamo slučajeva u kojima nas naši studenti i nakon odrađene kadeture kontaktiraju, tražeći razgovore s kompanijama radi mogućnosti zapošljavanja na toj vrsti brodova. Bitno je napomenuti, mi se ne bavimo zapošljavanjem i napredovanjem tijekom karijere pomoraca, već osiguravanjem prvog zaposlenja i odrađivanja vježbeničkog staža, odnosno kadeture. Mi ih preporučujemo prvim poslodavcima, ali taj segment, u kojemu se oni žele prebaciti s jedne kompanije na drugu ili s jedne vrste brodova na drugu, ipak prepuštamo kompanijama i posrednicima u zapošljavanju pomoraca, kaže Jugović.


Pri odabiru studenata koji će dobiti ugovor s kompanijama važne su ocjene tijekom studiranja, iako, ističe, nisu presudne. Važno je znanje i dojam koje studenti ostave na razgovorima za posao s predstavnicima kompanija pa se na fakultetu sustavno bave i pripremama za taj dio.
– Ocjene su presudni kriterij kod dodjele stipendija, gdje je to i jedini mogući kriterij. Što se zapošljavanja tiče, vrlo je važan razgovor i testiranje. Zbog toga organiziramo i posebne radionice, jedna je održana prije nekoliko dana, na kojima ih educiramo kako se pripremiti za razgovor, kako se ponašati za vrijeme razgovora pa čak i kako se odjenuti za razgovor za posao. To radimo kontinuirano, iz godine u godinu, kako bismo im što je više moguće pomogli u pronalaženju zaposlenja, kaže dekan.


Jadrolinija i u godini pandemije ukrcala 31 vježbenika


Nacionalni putnički brodar Jadrolinija svake godine na svoje brodove ukrcava po nekoliko desetaka vježbenika. Tako ih je lani, unatoč kriznoj godini, ukupno bilo trideset i jedan, a ostvarili su 3.387 dana međunarodne plovidbe i 782 dana Nacionalne plovidbe. Brodovi na koje Jadrolinija ukrcava vježbenike su Marko Polo, Dubrovnik, Zadar, Petar Hektorović, Korčula, i Tin Ujević. – Omogućavanje mladim pomorcima da steknu svoja prva iskustva plovidbe upravo na našim brodovima predstavlja odradivanje formalnog djela obrazovanja ali i priliku za dokazivanje svakom od njih da se dokažu na samom početku pomorske karijere. S druge strane, Jadroliniji je to prilika za prijenos znanja i vještina naših iskusnih pomoraca mladim snagama. Riječ je o nasljedu koje imamo obavezu prenijeti novim generacijama, komentirao je David Sopta, predsjednik uprave Jadrolinije.

 


Konkurentan kadar


Pomorski fakultet uspostavio je suradnju na ukrcaju kadeta i s tvrtkom LNG Hrvatska, odnosno posrednicima iz Splita i Rijeke putem kojih se zapošljavaju pomorci na FSRU brodu LNG Croatia. Suradnja je uspostavljena i na samoj edukaciji studenata, iako zbog epidemiološke situacije, odnosno pandemije COVID-19, još nije u stvarnosti započela, budući da studenti do sad nisu mogli na brod. Riječ je, međutim, smatra Jugović, o iznimno vrijednoj suradnji putem koje će studenti već za vrijeme studija moći stjecati prva konkretna znanja i iskustva na ovoj, iznimno složenoj vrsti brodova, što će im zasigurno dobro doći pri traženju posla na LNG i FSRU brodovima, nakon stjecanja diplome.
– Za LNG terminal radili smo i različite studije, poput maritimne, a sada radimo na tome da naši studenti odlaze na terminal i tamo iz prve ruke stječu znanje i iskustvo u radu. No, za sad epidemiološka situacija to nije dopuštala, ali nadamo se da će to uskoro biti moguće. Inače, pomorci na LNG Croatia zapošljavaju se putem jedne splitske i jedne riječke agencije, s kojima smo u kontaktu i s kojima surađujemo na zapošljavanju pomoraca, tako da neki od naših studenata već rade na brodu, kaže Jugović.


Pomorski fakultet dugi niz godina surađuje i s brojnim »kopnenim« tvrtkama u području pomorstva, prometa i logistike, koje zapošljavaju velik broj studenata smjerova tehnologije i organizacije prometa te logistike i menadžmenta, a sukladno promjenama na svjetskom i europskom tržištu te konkretnim projektima u Rijeci i Hrvatskoj, poput buduće marine u Porto Barošu, kontejnerskih terminala na Brajdici i Zagrebačkoj obali ili LNG terminala u Omišlju, prije godinu dana pokrenuo je i izmjene u programima studija, kako bi zadovoljio povećanu potražnju za kadrovima na novim radnim mjestima koja će se otvarati u tim segmentima.


– Uveli smo i nove kolegije te dodatno pojačali postojeće, kako bismo našim studentima omogućili da budu konkurentni na tržištu rada. To i jest naš cilj, pri čemu kontinuirano angažiramo stručnjake iz gospodarstva, tako da na fakultetu predaju vodeći ljudi brodarskih, logističkih i drugih tvrtki. Našim studentima želimo osigurati što bolju poziciju već na startu karijere, zaključuje dekan Jugović.