Predavanje

Neven Materljan u Rijeci predstavio knjigu o Fokkeru Eindeckeru, prvom lovačkom avionu u povijesti

Marin Bolić

Foto Ana Križanec

Foto Ana Križanec

Osim Fokkera Eindeckera, knjiga sadrži i kratki pregled odabranih lovačkih zrakoplova i njihovih aktivnosti u 20. i 21. stoljeću



Nikada na polju ljudskih sukoba nije tako mnogo ljudi toliko dugovalo tek nekolicini, čuvene su riječi iz govora britanskog ratnog premijera Winstona Churchilla održanog u kolovozu 1940., kojima je iskazao veliku zahvalnost britanskim i drugim savezničkim vojnim pilotima zbog branjenja zračnog prostora Ujedinjenog Kraljevstva, koji je napadao njemački Luftwaffe.


S obzirom na to da su tek 37 godina ranije braća Wright uspjeli prvi poletjeti avionom i to svega nekoliko metara, razvidan nam postaje pojam o brzini razvoja zrakoplova, a to posebice vrijedi za one vojne.


U tom napretku važnu ulogu ima i Fokker Eindecker koji se koristio u Prvom svjetskom ratu, a koji je ostvarivao veliku vojnu prednost zahvaljujući mogućnosti da ispaljuje metke iz strojnice kroz propeler koji se u letu okretao, bez da ga ošteti.


Potaknut nabavkom Rafalea




Upravo je o potonjem zrakoplovu napisao i izdao knjigu doktor Neven Materljan, časnik Hrvatske vojske u mirovini, te je predstavio u Narodnoj čitaonici Gradske knjižnice Rijeka.



Autor je na predavanju putem PowerPoint prezentacije i maketa aviona ukratko predstavio sadržaj knjige, pojašnjavajući način napada i taktiku u zrakoplovnim akcijama.


– Knjigu “Fokker Eindecker – prvi lovački avion u povijesti čovječanstva” počeo sam pisati 2021. godine, nakon što su hrvatski premijer Andrej Plenković i francuski premijer Emmanuel Macron potpisali Sporazum o strateškom partnerstvu između Republike Hrvatske i Republike Francuske, a odmah nakon potpisan je ugovor o kupnji 12 višenamjenskih nadzvučnih lovaca tipa Dassault Rafale F3R.


U knjizi sam čitateljima želio približiti razdoblje u kojem su lovački avioni nastali i potom postali ključno oružje koje je odredilo tijek i ishod većine modernih ratova vođenih u 21. stoljeću.


Osim Fokkera Eindeckera, knjiga sadrži i kratki pregled odabranih lovačkih zrakoplova i njihovih aktivnosti u 20. i 21. stoljeću, tj. od Prvog svjetskog rata do rata u Ukrajini.


Knjigu sam namijenio pripadnicima Oružanih snaga Republike Hrvatske i pripadnicima hrvatske diplomacije, ali i općoj populaciji, osobito mladima, rekao je autor knjige Neven Materljan.


Jako puno dobrog materijala


Recenzent ove knjige je umirovljeni vojni pilot Danijel Borović, najpoznatiji po svom podvigu iz veljače 1992. godine, kad je napravio prelet MIG-om 21 iz zrakoplovne baze JNA Željava kraj Bihaća na pulski aerodrom, osiguravši tako Republici Hrvatskoj prvi lovački zrakoplov.



– Pristao sam biti recenzent knjige “Fokker Eindecker – prvi lovački avion u povijesti čovječanstva” jer sam vidio da je dobar materijal.


Bez obzira na to što je autor izvan struke, vidio sam kako se potrudio prikupiti jako puno materijala koji su napisani unatrag 50 godina i objediniti skupljena znanja u jednu knjigu.


Svaki čitatelj što bude pogledao knjigu dobit će dojam što to znači zrakoplovstvo, o počecima letenja i o tome kako je brz bio razvoj zrakoplovstva, gdje je riječ o nekoliko godina od izuma i prvih letova avionom do njihove borbene primjene.


Knjiga je odlično napravljena, s puno zanimljivog materijala, pa će oni koji nisu upoznati s temom moći puno toga naučiti, oni koji nešto znaju će proširiti svoje spoznaje, objasnio je Borović.



S obzirom na nabavku aviona Rafale te činjenicu da je Danijel Borović s Rudolfom Perišinom osnovao 1. lovačku eskadrilu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, bio njezin zapovjednik od 1995. do 2003., a prije toga zamjenik, te sudjelovao u važnim akcijama u Domovinskom ratu, publika je u nakon predstavljanja knjige pokazala veliki interes o trenutnoj situaciji u vojnom zrakoplovstvu, odnosno o tome koliko košta sat naleta na novim borbenim avionima, koliko traje obuka pilota te o suradnji s pilotima iz SAD-a, a Borović je odgovarajući na postavljena pitanja pojasnio zbog čega je važno imati samostalnu zrakoplovnu flotu te što sve ulazi u sat leta i koliko bi ih često trebalo održavati te o prednostima borbenog aviona Rafale, napose za države s puno morske površine.


Govorio je još o suradnji s pilotima iz SAD-a s kojima su vježbali i blisku zračnu borbu te psihofizičkim predispozicijama koje treba posjedovati netko da postane pilot lovac.