Regionalni centri kompetentnosti

Najveće ulaganje u obrazovni sustav PGŽ-a. U sedam strukovnih srednjih škola uloženo je čak šesnaest milijuna eura

Ingrid Šestan Kučić

Foto Vedran Karuza / Sergej Drechsler / Marko Gracin

Foto Vedran Karuza / Sergej Drechsler / Marko Gracin



RIJEKA – Primorsko-goranski strukovni srednjoškolski sustav »podebljan« je za 16 milijuna eura, jer nakon pet godina provedbe priveden je kraju projekt Regionalnih centara kompetentnosti, osmišljen kao odgovor na potrebe gospodarstva u kojima će se tržište rada povezivati s obrazovanjem. Riječ je o dijelu reforme strukovnog obrazovanja koja za škole znači novu opremu, nove smještajne kapacitete za učenike i učitelje, više konkretne prakse za učenike, suradnju s poslodavcima, razvojno-gospodarskim subjektima, strukovnim udruženjima, visokim učilištima, javnim i civilnim sektorom.


Učešće 10 posto


Navodeći kako se radi o najvećem županijskom projektu i najvećem ulaganju u obrazovanje, pročelnica Upravnog odjela za odgoj i obrazovanje Primorsko-goranske županije, Edita Stilin, kaže da je dobivenim bespovratnim europskim sredstvima opremljeno ukupno sedam srednjih škola, a u ukupnom iznosu ulaganja Primorsko-goranska županija osigurala je 10 posto investicije.


– Uspostavom mreže regionalnih centara kompetentnosti u srednjim strukovnim školama žele se stvoriti svi potrebni preduvjeti s ciljem usklađenosti obrazovnog sustava s potrebama tržišta rada te na taj način učenicima omogućiti stjecanje vještina i kompetencija potrebnih za lakši ulazak u svijet rada, jačanje profesionalnosti te kontinuiranog usavršavanja. Riječ je o ogromnoj vrijednosti za strukovno obrazovanje, a projekt je započeo krajem 2018. godine i to u tri sektora. Ugostiteljska škola Opatija imenovana je regionalnim centrom kompetentnosti u (pod)sektoru turizam i ugostiteljstvo, a partner je bila Trgovačko-ugostiteljska škola Karlovac. Istovremeno je uloženo i u ugostiteljska zanimanja u školama u Crikvenci te na Krku i Lošinju. Medicinska škola u Rijeci bila je partner Medicinskoj školi Ante Kuzmanića iz Zadra u (pod)sektoru zdravstva, a Elektroindustrijska i obrtnička škola Rijeka bila je partner Tehničkoj školi iz Karlovca u (pod)sektoru elektrotehnika, kaže pročelnica Stilin.


Foto Vedran Karuza


Poticaj inovacijama




Istovremeno se u projekt uključila i Tehnička škola Rijeka kao škola partner Strukovnoj školi »Vice Vlatković« iz Zadra. Ta je škola bila uključena u dva projekta, a jedan od njih je »Bolji uvjeti za učenje kroz rad«, kroz koji je škola osigurala specijaliziranu opremu u vrijednosti od 340 tisuća eura. Istovremeno se provodio i projekt »Budi spreman i kompetentan« koji je, kako kaže ravnatelj Igor Majkić, usmjeren na jačanje kapaciteta odgojno-obrazovnih radnika te kapaciteta ustanove regionalnog centra kompetentnosti za razvoj i provedbu programa redovitog strukovnog obrazovanja te formalnih i neformalnih programa obrazovanja odraslih sukladno tržištima rada te je osiguran bespovratni iznos od 4,5 milijuna eura.


– Kroz brojne aktivnosti i radionice, nastavnici su na stručnim usavršavanjima poticani da razmišljaju izvan okvira, istraže nove ideje te primijene stečena znanja na stvarne situacije, u razredu. Tim je projektom naša škola osigurala vrijednu specijaliziranu opremu u vrijednosti od 86 tisuća eura te je postala središte raznolikih tehnoloških projekata koji potiču inovacije, praktičnu primjenu znanja i pripremaju učenike za izazove modernog društva. Ovaj projekt, ne samo da doprinosi obrazovanju djelatnika, a time i učenika, nego i jačanju povezanosti škole s lokalnom zajednicom i industrijom. Također, potiče inovacije, suradnju i primjenu stečenog znanja u stvarnim situacijama. Kroz ove projekte opremili smo radionice automatizacije, hidraulike i pneumatike, robotike, CNC tehnologije, zavarivanja, ispitivanja materijala kao i obnovljivih izvora energije. Na taj smo se način približili gospodarstvu te smo postali zanimljiv partner mnogim tvrtkama iz Rijeke i Hrvatske, ali i firmama izvan naših granica. Ono na što smo posebno ponosni je da smo u okviru ovih projekata organizirali volonterski klub »Forza« koji već dvije godine provodi humanitarne aktivnosti, objašnjava Majkić.


Foto V. Karuza


Tehničar posluživanja


Ugostiteljska škola je također okončala dva projekta i to u vrijednosti od 12 milijuna eura. »RCK RECEPT – Regionalni centar profesija u turizmu« financiran je iz Europskoga socijalnog fonda u iznosu od osam milijuna eura koji je imao cilj modernizaciju i unaprjeđenje obrazovanja u sektoru turizma i ugostiteljstva, a zahvaljujući provedenom projektu Ugostiteljska škola je postala Regionalni centar profesija u turizmu te je sada jedna od najsuvremenije opremljenih škola u Hrvatskoj. Drugi projekt je, kaže ravnateljica Sibila Roth, »Mreža Kom5entnosti« koji je financiran iz Europskog fonda za regionalni razvoj u iznosu većem od četiri milijuna eura, a zahvaljujući njemu škola je kompletno obnovljena od podruma do krova iznutra i izvana.


Foto S. Drechsler


– Svi su kabineti potpuno novi i opremljeni najsuvremenijom opremom, a jedna je učionica dodatno pretvorena u kuharski kabinet te svaki učenik ima svoju radnu površinu. Svih 10 učionica je opremljeno novim školskim namještajem kao i informatičkom opremom, kao što su najmodernija računala i interaktivne ploče koje se nalaze i u svim kabinetima te po hodnicima obje školske zgrade. Uređena je i nova suvremeno opremljena videokonferencijska dvorana. Također je uređen i potpuno suvremeno opremljen novi informatički kabinet s 30 novih računala, nove kamere, novi fotoaparati, tableti i računala kojima će se koristiti i učenici i nastavnici. Poseban naglasak stavljen je na računalni program Lexie koji omogućava olakšano čitanje i proučavanje teksta za učenike s disleksijom, a svaki učenik dobio je licencu prilagođenu osobnim potrebama. Kroz projekt su ostvareni i mnogi drugi rezultati, poput uvođenja tehnologije u nastavu kroz VR (Virtual Reality) naočale, a uvedeno je i novo zanimanje – Tehničar i tehničarka posluživanja koje pruža široko znanje o konobarskim vještinama, sommelierstvu, vještinama barista, enologiji i nutricionizmu. Ostali rezultati projekta uključuju programe formalnoga i neformalnoga obrazovanja odraslih, razvoj mikrokvalifikacija te intenziviranje međunarodne suradnje i stručnih kompetencija nastavnika, ističe Roth.


Solarna elektrana


Kroz oba projekta Ugostiteljska škola Opatija je obnovila i opremila četiri partnerske škole, provodila je edukacije za rukovodeće osoblje te jačala stručne kompetencije nastavnika svoje i partnerskih škola.


Istovremeno je Elektroindustrijska i obrtnička škola Rijeka bila partner Tehničkoj školi Karlovac u uspostavi Regionalnog centra kompetentnosti u podsektoru elektrotehnike i računalstva. RCK je realiziran kroz projekte »KaRijERA« i »KaRijERA i JA« u vrijednosti od gotovo dva milijuna eura. Kroz projekt »KaRijERA«, kaže ravnatelj Boris Caput, provedena je adaptacija postojećeg objekta škole kojom su dobivene tri nove funkcionalne radionice za izvođenje praktične nastave, radioničkih i laboratorijskih vježbi: radionica za robotiku i umjetnu inteligenciju, radionica za obnovljive izvore energije i mikroupravljače, radionica za CNC i ručnu obradu.


– Pored adaptacije objekta nabavljena je specijalizirana oprema za provođenje praktične nastave, vježbi i razvoja inovacija, a odnosi se na nabavu edukacijskih robota i industrijskih robotskih ruka, 3D printera i 3D skenera, specijaliziranog softwarea, kompleta za automatiku i procesnu tehniku, elektroniku, autoelektriku, elektropneumatiku i elektrohidrauliku. Sva oprema definirana je u suradnji s gospodarskim sektorom kako bi se učenicima omogućilo školovanje na strojevima i opremi koji se trenutno koriste u realnom sektoru. Na krovu adaptiranih radionica, instalirana je i solarna elektrana snage 15KW i električna punionica automobila, u svrhu edukacije učenika o korištenju obnovljivih izvora energije, navodi Caput.


Elektronički sklopovi


Dodaje i da je projekt »KaRijERA i JA« imao cilj modernizaciju postojećih zanimanja s ciljem osuvremenjivanja i povećanja konkurentnosti na tržištu rada te izradu novih standarda zanimanja u području informacijskih tehnologija i brodske elektrotehnike i informatike.


– Zahvaljujući tome razvijena su dva nova kurikuluma Tehničar za brodsku elektrotehniku i elektroniku i Tehničar za informacijske tehnologije, koja planiramo provoditi u redovitoj nastavi u školskoj godini 2024./2025. U okviru projekta radilo se i na jačanju kompetencija nastavnika i mentora zaposlenih kod poslodavaca, provedeno je 88 edukacija u sklopu kojih su organizirana studijska putovanja, a za naše učenike organizirana su natjecanja u tri discipline s partnerskim školama uključenim u projekt. Natjecanje »3D Master« poticalo je učenike da samostalno izrađuju gotove prototipove elektroničkih sklopova, uključujući izradu kućišta kojeg su printali na 3D printeru. »Fast&Solar« natjecanje omogućilo je učenicima samostalnu izradu i utrku solarnim automobilima na aerodromu Grobnik. Kroz natjecanje »Mikrokontrolfrik« učenici su pokazali svoje vještine programiranja mikrokontrolera i izradu zahtjevnijih sklopova upravljanih mikrokontrolerima, zaključuje Caput.


Uređeno deset laboratorija i praktikuma


Riječka Medicinska škola bila je partner Medicinske škole Ante Kuzmanića – regionalnog centra kompetentnosti u sektoru zdravstva, a za radove na adaptaciji zgrade Medicinske škole u Rijeci utrošeno je 777 tisuća eura te za novu medicinsku opremu 453.643 eura. Navodeći da su radovi i nabava opreme završili krajem prosinca, ravnatelj Alen Vukelić kaže da je u Medicinskoj školi adaptirana zgrada unutar KBC-a Rijeka u kojoj se izvode vježbe i praktična nastava.


Foto Marko Gracin


– Ukupno je uređeno deset laboratorija i praktikuma, od kojih su dva sasvim nova i to su kabinet nutricionizma i kabinet za spa i welness terapiju. Škola je dobila novu stomatološku ambulantu, zasebni suvremeni dentalni laboratorij sa izdvojenim prostorima keramike i gipsaone, preuređen je kabinet za fizioterapiju s novom opremom, novi hematološko-biokemijski laboratorij, mikrobiološki laboratorij, novi kabinet zdravstvene njege te novi praktikum kemije. Dobili smo sve laboratorije, praktikume i kabinete s novom suvremenom opremom potrebnom za edukaciju učenika u svim zdravstvenim zanimanjima. Ovaj projekt će oplemeniti izvedbu kurikuluma škole i dat će učenicima svih naših zanimanja mogućnost edukacije vještina na najvišem mogućem nivou te stimulirati rad kod budućih poslodavaca. Praktične vještine i ručna spretnost jedne su od okosnica svih zdravstvenih zanimanja te će uz pomoć ovakve razine medicinske opreme i ovako moderno uređenih prostora svaki učenik naše škole usvojiti najbolje što je moguće danas usvojiti na toj razini obrazovanja, kaže Vukelić.


Dodaje i da se radi o velikom iskoraku za školu i njene učenike, kao i za grad te županiju.


– Ljestvica standarda u obrazovanju zdravstvenih djelatnika se strelovito podignula što će svakako osjetiti i korisnici zdravstvenih usluga. Izrazito smo ponosni i sretni zbog toga, zaključuje ravnatelj.