Ravnatelj Lučke uprave

Denis Vukorepa o cesti D403: Zajamčen razvoj luke, Rijeke i cijele Hrvatske u sljedećim desetljećima

Sponzorirani sadržaj

S izgradnjom ceste, ispunjeni su svi prethodni uvjeti iz koncesijskog ugovora s obje strane, Lučke uprave i koncesionara, tvrtke Rijeka Gateway, čime su uklonjene sve zapreke za izgradnju potrebne infrastrukture na terminalu i njegovo opremanje te početak rada u 2025. godini, ističe Vukorepa



Cesta D403, prije dva dana otvorena za promet, povezuje kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali i Zvonimirovu ulicu u zapadnom dijelu šireg gradskog centra Rijeke s riječkom obilaznicom te dalje s mrežom hrvatskih i europskih autocesta, no njen je značaj daleko širi i imat će pozitivan utjecaj na razvoj luke, gradski promet kao i razvoj gospodarstva Rijeke, okolice i cijele Hrvatske još desetljećima, prema riječima ravnatelja Lučke uprave Rijeka Denisa Vukorepe.



S izgradnjom ceste, ističe Vukorepa, ispunjeni su svi prethodni uvjeti iz koncesijskog ugovora s obje strane, Lučke uprave i koncesionara, tvrtke Rijeka Gateway, čime su uklonjene sve zapreke za izgradnju potrebne infrastrukture na terminalu i njegovo opremanje te početak rada u 2025. godini.




– Radovi na terminalu službeno su započeli prije mjesec dana, a sve se više pojačavaju. Sve ide dogovorenom dinamikom, koncesionar je naručio sva potrebna sredstva i prekrcajnu opremu. Očekuje se dolazak prvih kontejnerskih mostova sredinom iduće godine, a kontejnerski terminal bi trebao početi s radom u prvoj polovici 2025. godine. U prvim godinama rada terminala zajamčen je promet od 500 tisuća TEU-a (ekvivalent dvadesetstopnog kontejnera), a očekuje se izravno zapošljavanje preko 300 ljudi izravno na terminalu, uz višestruko veći broj radnih mjesta izravno povezanih s radom terminala, kaže Vukorepa.


Cesta D403 pruža impresivan pogled i nudi novu vizuru Rijeke – viadukt Piopi


Zona Miklavija


Nova radna mjesta povezana s radom terminala očekuju se u brojnim djelatnostima, prvenstveno u transportu i logistici, djelatnostima koje već sada snažno razvijaju svoje potencijale u Rijeci i okolici.


– To možemo vidjeti na Kukuljanovu, gdje logističke kapacitete ima Luka Rijeka d.d., Maersk je izgradio impresivan logistički centar, tu je i Depolink i brojne druge tvrtke, a prema razgovorima s gradonačelnikom Bakra, Tomislavom Klarićem, postoji velik interes i drugih ulagača za izgradnju logističkih kapaciteta. Prošlog tjedna potpisali smo ugovor o suradnji s lukom Busan u Koreji, koja također traži prostor za logistički centar na sjevernom Jadranu, nakon što su razvili logističke centre u Barceloni i Rotterdamu. Imamo već ideje o skladišnim prostorima u koje bi oni mogli ući u kratkoročnom periodu, a jedno od dugoročnih rješenja, kako za ovog, tako i za druge potencijalne ulagače, je razvoj gospodarske zone Miklavija, ističe Vukorepa.


Korejci pritom planiraju uložiti oko 800 tisuća eura u izradu studije koja će pokazati gospodarsku opravdanost ulaganja u projekt Miklavija, dodaje, što govori o ozbiljnosti njihovih namjera.



Pronalazak koncesionara


– Miklavija je inače potencijalni prostor gdje bi se mogli razvijati logistički kapaciteti, pri čemu imamo i snažnu podršku Općine Matulji, na čijem prostoru se ona nalazi, posebno pozadinski lučki terminal u funkciji novog kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali. Osnovnu infrastrukturu, poput pristupa autocesti osigurat će resorno ministarstvo, od kojeg također imamo podršku za razvoj Miklavije, a novi Zakon o morskim lukama i nama kao Lučkoj upravi omogućava da budemo partneri i u projektima izvan lučkog područja, kao što je zona Miklavija, za što smo apsolutno zainteresirani, jer vjerujemo da ta zona ima ogroman potencijal u logističkom smislu, s obzirom na to da njome prolazi željeznička pruga te je vrlo blizu autoceste, ističe Vukorepa


Vukorepa ističe kako je izgradnja ceste D403 bio ključni projekt za pronalaženje koncesionara za novi kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali.



– Imali smo neuspješni pokušaj pronalaska koncesionara još 2013. godine, ali Upravno vijeće Lučke uprave Rijeka, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i ja vjerovali smo da će biti zainteresiranih za ovaj projekt i da ćemo imati kvalitetnog koncesionara, što se na kraju pokazalo točnim jer danas imamo koncesionara, tvrtku nazvanu po projektu Rijeka Gateway, čiji su suvlasnici APM Terminals, jedan od vodećih operatera kontejnerskih terminala u svijetu koji je dio A.P. Moller-Maersk Group, jednog od najvećih svjetskih kontejnerskih brodara i domaća tvrtka ENNA Logic, s bogatim iskustvom u logistici na području naše i susjednih zemalja, ističe Vukorepa.



Pitanje financiranja


Jedna od najvećih prepreka na putu do realizacije projekta izgradnje ceste bilo je osiguravanje financijskih sredstava za njezinu izgradnju, no i taj je problem riješen na način da je, u razgovorima s Europskom komisijom i sveobuhvatnom pripremom potrebne dokumentacije, osigurano bespovratno sufinanciranje u visini od 85 posto od prihvatljivih troškova koji su iznosili 69 milijuna eura. Nakon toga projekt je pokrenut, što je imalo i velik pozitivan utjecaj na interes potencijalnih koncesionara kontejnerskog terminala.


– Nakon toga, puno je lakše bilo ući u fazu raspisivanja natječaja i odabira koncesionara za Zagrebačku obalu. S druge strane, ni ceste ne bi bilo, da nije postojao interes za novim kontejnerskim terminalom. Nakon rješavanja pitanja financiranja, sve je bilo puno lakše i danas imamo izgrađenu cestu, kvalitetnog koncesionara i sad samo treba sve dovršiti i početi s prekrcajem kontejnera, zaključuje Vukorepa.



Prsten brzih cesta oko središta grada


Vukorepa ističe kako je cesta iznimno važna i za gradski, a ne samo lučki teretni promet, ali imat će i puno veći značaj za razvoj gospodarstva u gradu i okolici.


– Uskoro ćemo imati prsten brzih cesta oko centra grada, zajedno s već postojećom cestom D403 i D404. Njena je izgradnja nekako ostala u sjeni, ali ta je cesta također važna i dio je Rijeka Gateway projekta na istočnoj strani luke, gdje se nalazi kontejnerski terminal Brajdica. Građena je puno duže nego D403, a cijena joj je bila još viša, oko 75 milijuna eura. Njena prvenstvena namjena također je teretni cestovni promet s kontejnerskog terminala, ali se već odavno uklopila u tokove gradskog i prigradskog prometa kao istočni ulaz u centar grada. S tom cestom i puštanjem u promet ceste D403, Rijeka je dobila najsuvremeniju cestovnu infrastrukturu ne samo u Hrvatskoj nego i puno šire, možemo slobodno reći da po tom pitanju ima jedno od najboljih rješenja na Mediteranu, kaže Vukorepa.



Važnost ceste D403 za odvijanje gradskog prometa posebno će doći do izražaja, dodaje, kad bude izgrađena i nova prometnica, zapravo nastavak ceste D403, na potezu od zaštićenih lučkih skladišta Metropolis, do Trga Žabica, za što postoji konsenzus gradske uprave, resornog ministarstva i Lučke uprave Rijeka te su pripreme za taj projekt već u tijeku.


– Time ćemo D403 spojiti s Rivom, za što su već pripremljene izmjene prostorno-planske dokumentacije, Grad Rijeka će izraditi projekt, a investitor će biti Hrvatske ceste. S tom cestom dobit ćemo cjeloviti prsten kvalitetnih prometnica oko centra Rijeke koji će omogućiti brz pristup autocestama i prigradskim naseljima, te sigurno dijelom rasteretiti ostale gradske prometnice, kaže Vukorepa.


Ista će prometnica s mrežom gradskih cesta i s autocestama povezivati i planirani novi autobusni kolodvor, za kojeg je gradonačelnik Rijeke Marko Filipović na otvaranju D403 najavio skoro izdavanje građevinske dozvole, pri čemu bi ujedno trebalo biti izgrađeno i prvih dvjestotinjak metara nove ceste od Žabice prema Metropolisu.



 


Predaja Metropolisa na upravljanje Gradu Rijeci


Prenamjena Metropolisa i njegovo stavljanje u funkciju grada i građana Rijeke također je usko povezana s izgradnjom D403 i njenim nastavkom do Žabice. Naime, kada ta prometnica bude izgrađena, a paralelno se očekuje i realizacija projekta Lučke uprave Rijeka o proširenju Praškog pristaništa, smještenog s morske strane Metropolisa, bit će ispunjeni uvjeti za izdvajanje ovog velikog nekad skladišnog kompleksa iz lučkog područja i njegovu predaju na upravljanje Gradu Rijeci.


Projektom izgradnje nove operativne obale u riječkoj luci na Praškom pristaništu, između Visinovog gata i Bratislavske obale, za koji je u tijeku izrada projektne dokumentacije, riječka će luka u svom središnjem dijelu, dobiti otprilike pedeset tisuća četvornih metara novog višenamjenskog terminala za prekrcaj tereta. Kako koncesionaru tog dijela lučkog područja, Luci Rijeka d.d., nedostaje slobodnog prostora za manipulaciju teretom, ovaj će projekt pridonijeti razvoju lučkog prometa u Rijeci, a zajedno s izgradnjom ceste do Žabice predstavlja i glavni preduvjet za izdvajanje najvećeg dijela kompleksa lučkih skladišta Metropolis iz lučkog područja. Ovaj je projekt vrijedan oko 100 milijuna eura, a dobio je i potporu u vidu bespovratnih 1,8 milijuna eura, odnosno pedeset posto procijenjenih troškova pripreme projektne dokumentacije, iz Instrumenta za povezivanje Europe (CEF).


Za pristup Metropolisu u Lučkoj upravi Rijeka planiraju i izgradnju pješačkog nathodnika iznad željezničkih kolosijeka, na području Brajde, blizu mjesta gdje je nekad postojao takav nathodnik kojim su radnici luke Rijeka odlazili na posao i njime se vraćali kućama.