Pravna bespuća

Brojni Riječani mogli bi ostati bez veza u Mrtvom kanalu, a prijeti i velika kazna! “Tu smo oduvijek, to je naš život”

Edi Prodan

Foto: S. DRECHSLER

Foto: S. DRECHSLER

Otkako je u kolovozu 2020. koncesioniranje Mrtvog kanala sa županijske prešlo u ingerenciju države, Luben je praktički djelovao bez koncesije



RIJEKA – Oduvijek imamo vez u Mrtvom kanalu. Imao ga je moj otac, danas ga ima moja obitelj, uz našu smo barku, uz taj posebni način života, svi vezani. Ne mogu zamisliti da ostanemo bez tog veza. I ne samo da to ne mogu zamisliti, sve ću učiniti da do toga, onako kako nam se danas prikazuje, ne dođe – tako je zabrinuta Bosiljka Zlojutro, mada još više istodobno sjetna i odlučna – jer je kao jedna od nekad najznačajnijih sindikalnih zaštitnica »3. maja« pokazala kako se treba boriti za radnička prava – prokomentirala situaciju u kojoj su se našli članovi ŠRD-a Luben.


Njih tisuću, od čega su u posebno teškoj situaciji zakupci 446 vezova.


Komunalni karakter


Oni bi zbog čitavog niza trenutno nedovoljno razjašnjenih procesa prema najgorem scenariju mogli čak i ostati bez njih. Problem je počeo nastajati u vrijeme početka pandemije, 2020. godine. Kako je poznato, vezovi na toj lokaciji u središtu Rijeke idu u red komunalnih, što znači da su zaštićeni cijenom koja uvažava baš sve društvene i socijalne kategorije. U konkretnom slučaju, iznosila je 500 kuna godišnje. Problem je nedavno izašao na vidjelo jer, iako su zakupci vezova uredno uplaćivali traženi iznos, on se nije pojavio na računu koncesionara. Istina, nije ni mogao, jer dvije se godine koncesiju nije ni – posjedovalo!


Šokirani mogućnošću stečaja i gubitka vezova - neki od vlasnika barki u Mrtvom kanalu / Snimio Sergej DRECHSLER

Šokirani mogućnošću stečaja i gubitka vezova – neki od vlasnika barki u Mrtvom kanalu / Snimio Sergej DRECHSLER




– S obzirom na veličinu, na broj vezova, od konca kolovoza 2020. godine ingerencija koncesije je sa županijske prešla na državnu razinu. Sve bi to bilo u redu da se u tom trenutku nije od nas tražilo čitavu novu proceduru, izradu posebnog elaborata, vlasnička izvlaštenja, dakle jedan iznimno komplicirani i zahtjevni, pa i po pitanju cijene, pravni proces.


On i dalje nije gotov, a ono što je priču dovelo do pred stečaj i nemogućnost da se pojavimo na koncesijskom natječaju, je činjenica da nam se želi naplatiti iznimno visoku kaznu. Razlog je to što smo obavljali određene poslove, koji su inače pod našom ingerencijom, a da nismo imali koncesiju, istaknuo je Saša Pol, od prosinca prošle godine novi predsjednik ŠRD-a Luben.


Dvije mogućnosti rješenja

Neki od prijedloga za izlazak iz krize ističu mogućnost da se u čitavu priču uključe Grad Rijeka i Primorsko-goranska županija. Iako oni, dakle, nisu nadležni za te vezove, a još su manje krivi za tešku situaciju koja je nastala, zakupci vezova su građani Rijeke i stanovnici Županije, tako da bi bila poželjna njihova zaštita. Tim više jer su vlasnici barki dovedeni pred gotov čin, a da ih nitko ni o čemu pravodobno nije obavještavao. Uredno su plaćali zakup iako koncesijskih ugovora nije bilo.


Što je dakle želja? Da Grad i Županija, tim više što je nedavno istaknut podatak kako je u županijskoj kasi više od 10 milijuna neraspoređenih eura, saniraju dug Lubena koji bi im se kroz određeni period vratio. Postoji i ideja da se kroz neko vrijeme uplaćuje povišena koncesija kao bi se na taj način vratio dio duga. U svakom slučaju, mora se učiniti sve da Mrtvi kanal sačuva današnji kolorit. Zbog grada i njegovih stanovnika. Nema veće ljubavi i veće povezanosti ljudi i mora od one koju osjećaju i iskazuju upravo zakupci komunalnih vezova. I ne manje važno, ŠRD Luben je tradicionalni rasadnik mladih sportaša, trenutno ih ima tridesetak koji postižu jako dobre rezultate, taklo da ni sportsko-odgojni moment nije nevažan. Dapače.

Briga za okoliš


Reagirale su, tražeći naplatu duga, nadležne službe tako da je ŠRD Luben, a da za to golema većina njegovih članova apsolutno nije kriva, štoviše sve donedavno nije o svemu imala pojma, doveden pred stečaj.


– Sve smo saznali kad je do nas došao glas o opasnosti stečaja. Možete si misliti kakav nam je to šok bio! Velika većina nas naprosto živi sa svojim Društvom, sa svojim barkama. To vam je ritual bez kojeg većina od nas uopće ne može zamisliti svakodnevni život. K tome, ŠRD Luben je jedno od najvećih i najstarijih takvih društava u Hrvatskoj. Osnovano je prije 76 godina i do sada smo se mogli ponositi samo uspješnim radom, brigom za okoliš, za naše more.


Uvijek smo najveću pažnju posvećivali zoni koja okružuje naše vezove. Istina, ima tu i nešto potonulih plovila, ali uvijek sve učinimo kako bismo došli do vlasnika veza i sudbine koja ga je snašla. Znate, svi mi koji imamo vezove, ma na svim pozicijama, ne samo kod nas, uvijek ćemo sve učiniti da nam vez i barka budu u besprijekornom stanju, istaknuo je vidno uzbuđeni Ivica Kutnjak koji je član Lubena desetljećima.


U subotu je zbog svega, jer trebalo je razjasniti kako je i zbog čega došlo do financijskih problema, održana izvanredna skupština. Čelništvo Lubena na čelu s predsjednikom Sašom Polom ostalo je na okupu, ostaju na svojim pozicijama kako bi se ipak, zajedničkim snagama pronašlo rješenje danas krajnje nezavidne situacije. Održani su i sastanci s gradskom upravom, i to na najvišoj razini, traži se izlaz iz nezavidne situacije, a kako se čini, sve bi se ipak moglo pomaknuti u pozitivnom smjeru.


Snimio SERGEJ DRECHSLER


Videospot BBC-a


Nije uistinu jednostavno, jer ostanu li današnji zakupci bez vezova, dođe li do promjene koncesionara, moglo bi doći i do promjene karaktera Mrtvog kanala. Točnije da vez postane komercijalnijom, manje komunalnom kategorijom. Značilo bi to kraj i za većinu zakupaca koji sasvim sigurno ne mogu, mnogo je primjerice umirovljenika, pratiti iznose što bi se mogli na uplatnici pojaviti. Dakako da se u svemu mogu čuti i glasovi ljudi, posebno onih koji nisu vezani uz more, barke, takav vid druženja i života s morem i ljudima, koji će reći kako pozicija vezova u središtu grada i traži znatno komercijalniji pristup. No, mora se znati da bi prihvaćanje takvog razmišljanja značilo i to da Rijeka bespovratno gubi dio svoje duše.


Uostalom, svi smo se divili videomaterijalu koji je BBC snimio uz nastup Leta 3 u Liverpoolu. Središnji dio tog spota bio je snimljen na mostu u čijoj su pozadini upravo barke i vezovi članova ŠRD-a Luben. I svi smo tad uskliknuli: kako divno, to je Rijeka! Kako se čini u ovom trenutku, u vremenima koja bi mogla doći, takva slika, »to je Rijeka!« bi mogla i nestati.


Uz Mrtvi kanal postavljen je transparent s apelom riječkom gradonačelniku da pomogne Lubenu / Foto D. HERLJEVIĆ