Koordinacija

Delnički Komunalac postaje podružnica riječkog ViK-a, evo što o tome kažu goranski čelnici

Marinko Krmpotić

Načelnik Lokava Toni Štimac pitao je znači li ulazak goranskih lokalnih samouprava u "ViK" i nižu cijenu vode



Od 15. siječnja 2024. godine dosadašnje poduzeće koje se u okviru “Komunalca” Delnice brinulo o vodoopskrbi i odvodnji prestaje postojati i postaje podružnica velikog riječkog poduzeća “Vodovod i kanalizacija”, a ta je promjena u skladu s idejom državnih vlasti o okrupnjavanju vodno gospodarskih područja u Hrvatskoj.


Toj je temi bio posvećen današnji prvi dio sjednice Koordinacije goranskih čelnika kojoj su kao gosti nazočili direktor delničkog “Komunalca” Boro Tomić sa suradnicima te Andrej Marochinni, direktor “ViK-a” Rijeka koji je, uz pomoć svojih suradnika, pojasnio goranskim čelnicima što ih očekuje naredne godine kad će postati dio velikog sustava riječkog vodno gospodarskog područja.


Što to znači za cijenu vode?


Načelnik Lokava Toni Štimac pitao je znači li ulazak goranskih lokalnih samouprava u “ViK” i nižu cijenu vode, a načelnika Brod Moravica Maria Šuteja zanimalo je hoće li doći do smanjenja broja uposlenih u delničkom poduzeću.





– Cijena vode određuje se prema troškovima i tek nakon svih analiza i početka rada novog “ViK”-a koji će biti sastavljen od 182 komunalna poduzeća bit će moguće govoriti o cijeni vode na pojedinim područjima, a broj zaposlenih za sada se ne bi trebao smanjivati – odgovorio je Marochini.


Nezadovoljstvo promjenom dosadašnjeg sustava izrazio je načelnik Općine Fužine David Bregovac zamjerivši što lokalne samouprave nisu sudjelovale u dogovorima i planiranju novog sustava, već su dovedene pred svršen čin.


– Uz to žao mi je što su Vrbovsko i Čabar iskazali nejedinstvo jer su bez dogovora s nama ostalima prihvatili pridruživanje s “ViK”-om – rekao je Bregovac istaknuvši kako ovo udruživanje smatra lošim za Gorski kotar.


Problem šteta od kamiona


Druga vrlo zanimljiva tema današnjeg sastanka šestero goranskih čelnika bila je vezana uz problem šteta koje na lokalnim prometnicama čine kamioni koji odvoze drvne sortimente iz šuma.


Goranski čelnici mišlljenja su da bi u troškovima sanacije morale sudjelovati i Hrvatske šume jer one u tom poslu i zarađuju, a ne da se trošak popravka tih prometnica svodi na općine i gradove, eventualno i na županijsku upravu za ceste.


Tako je Mišel Šćuka, načelnik Ravne Gore, rekao kako su za niz prometnica oštećenih još za njegovog prethodnika Hrvatske šume tvrdile kako to nije njihova odgovornost, a sličnu nebrigu pokazali su i na odluku o obeštećenju za zemljište na kojem je u Ravnoj Gori izgrađena zgrada šumarije.


– Ta je odluka o obeštećenju donijeta još 2018. godiner, ali je oni ne poštuju, a na moja traženja čak mi je rečeno da će, ako nastavim to zahtijevati, oni povući Šumariju iz Ravne Gore – reko je Šćuka.


Slična iskustva s neprihvaćanjm odgovornosti spomenuo je i Mario Šutej (Brod Moravice) dodavši kako su oni na dvije svoje lokalne ceste postavili ograničenja vezana uz osovinsko opterećenje čime mogu zabraniti promet teškim kamionima, a planiraju to učiniti i za niz drugih priometnica koje kamioni oštećuju pri izvozu posječenih stabala uz šume.


Čelni čovjek Lokava Toni Štimac napomenuo je kao unutar sustava postoji mogućnost dobivanja znatnih količina sredstava za sanaciju prometnica, ali ih delnička podružnica Uprave šuma, koliko je njemu poznato, ne koristi.



– Koliko ja znam u okviru Ministarstva poljoprivrede postoji mogućnost kandidiranja za saniranje prometnica oštećenih prijevozom sortimenata, ali se, koliko ja znam, UŠP Delnice, za to nije kandidirala.


Smatram također da bismo mi kao lokalne samopurave trebale donijeti odluku o naplati prekomjernog korištenja prometnica, jer je činjenica da oni prijevozom po tim cestama zarađuju dobre novce, a troškove popravka snosimo mi.


Naravno, oni će reći da plaćaju komunalnu naknadu i to je istina, ali je ta naknada daleko od troškova sanacije – rekao je Štimac, a David Bregovac dodao je kako bi Hrvatske šume u cijelosti morale voditi brigu o saniranju prometnica koje koriste za izvlačenje i prijevoz drva.


Jasan i koncizan bio je i načelnik Mrkoplja Josip Brozović rekavši kako se pri izlasku s bilo koje šumske ceste na području te općine dolazi na nerazvrstanu ili županijsku cestu.


– Dakle, te se ceste odmah oštećuju bilo da drva prevoze kamioni “Hrvatskih šuma” ili vozila privatnih poduzetnika koji taj posao rade. Neizostavno je nužno da oni u sanaciji tih prometnica i sudjeluju – rekao je Brozović izrazivši žaljenje što, usprkos pozivu, na sjednicu koordinacije nije došao nitko iz Hrvatskih šuma


. Točku je zaključila predsjedavajuća Katarina Mihelčić, gradonačelnica Delnica, predloživši da se napravi popis svih oštećenih prometnica te kontaktira odgovorne iz tog velikog državnog poduzeća kako bi se vidjelo što i kako dalje.


Tečaj za trudnice


U Domu zdravlja Delnice uskoro bi trebao, u suradnji s Domom zdravlja PGŽ, krenuti tečaj za trudnice. Donedavno je taj tečaj realiziran online, ali budući da se puno kvaliteniji rezultati ostvaruju kroz živi kontakt, taj će tečaj uskoro iznova zaživjeti u Delnicama pri čemu će obveza goranskih lokalnih samouprava biti osigurati godišnje oko 1000 eura za realizaciju, a o početku tečaja javnost će na vrijeme biti obaviještena.