Šokantan nalaz znanstvenika

Razgradnja mrtvih šuma u atmosferu izbacuje više ugljika nego cijeli svijet uporabom fosilnih goriva

T.I.

Foto: iStock

Drveće koje se raspada u šumama širom svijeta producira oko 10,9 gigatona ugljika godišnje. Ova brojka je zapravo šokantna  kad se uzme u obzir da je prošle godine u cijelom svijetu rezultat uporabe fosilnog goriva iznosio 9,3 gigatona ugljika

Da problem emisije CO2 u atmosferu koji dovodi do globalnog zatopljavanja nije jednodimenzionalan kako nam se to počesto čini, dokazuje i istraživanje internacionalnog tima znanstvenika čiji je zaključak prilično zapanjujuć.

Naime, istraživači su u radu objavljenom u časopisu Nature izračunali da umiruće drveće koje se raspada u šumama širom svijeta producira oko 10,9 gigatona ugljika godišnje. Ova brojka je zapravo šokantna  kad se uzme u obzir da je prošle godine u cijelom svijetu rezultat uporabe fosilnog goriva iznosio 9,3 gigatona ugljika u atmosferu i svijet upire sve snage da tu emisiju smanji i traži tehnološka rješenja kako bi odbacio fosilna goriva u potpunosti.

Kako za Sci Tech Daily kaže koautor studije David Lindenmayer, profesor na Nacionalnom sveučilištu Australije (ANU), ovo je prvi put da su znanstvenici uspjeli kvantificirati u kojoj mjeri „mrtve“ šume doprinose zagađivanju atmosfere ugljikom.

“Znamo da živo drveće igra vitalnu ulogu u apsorpciji ugljičnog dioksida iz atmosfere. Ali do sada nismo znali što se događa kad se to drveće raspada. Ispostavilo se da ima ogroman utjecaj u ispuštanju ugljika u atmosferu. ”

Iz ovih informacija da se zaključiti da nam se ne piše dobro. Nalazimo se u situaciji začaranog kruga iz kojeg je teško izaći jer što više zagađujemo okoliš, ne samo obilatim korištenjem fosilnih goriva, pospješujemo brže odumiranje šuma. A više mrtvih šuma, posebno u južnoj hemisferi znači još više opasnog ugljika u atmosferi koji pospješuje novo zagrijavanje.

Istraživanjem je obuhvaćeno 55 šumskih područja na šest kontinenata. Istraživački tim proučavao je drvo više od 140 vrsta drveća kako bi utvrdio utjecaj klime na brzinu raspadanja.

Očekivano, brzina raspadanja je veća u toplim i tropskim krajevima, gdje postoji još jedan važan faktor koji proces pospješuje, a to su kukci. Prema izračunu znanstvenika, kukci su odgovorni za 29 posto sveukupne emisije ugljika kao rezultata raspadanja mrtvog drveća. I opet, kukaca odgovornih za ubrzano raspadanje drveća ima najviše u toplim ili tropskim krajevima.

U skladu s iznesenim podacima, tropske šume doprinose 93 posto sveg ugljika koje oslobađa mrtvo drveće, zbog velike drvne mase i veće brzine razgradnje.