Američko istraživanje

PRIJELOMNO OTKRIĆE Razvijena kontracepcijska pilula za muškarce

P. N.

Foto Davor Puklavec/PIXSELL

To bi omogućilo muškarcima da donose svakodnevne odluke o svojoj plodnosti, objasnila je dr. Melanie Balbach

Razvijena je kontracepcijska pilula za muškarce koja se može uzimati neposredno prije seksa. Terapija koja se uzima po potrebi blokira protein plodnosti na 24 sata, poručuju znanstvenici. Istraživači nadalje kažu da bi ove tablete mogle biti učinkovitije od ženskih preparata za oralnu kontracepciju koji se moraju uzimati svakodnevno, javlja Independent.

Žene imaju na raspolaganju više vrsta kontracepcije te stoga nose većinu tereta sprječavanja trudnoće. No tim istraživačkog centra Weill Cornell Medicine u New Yorku poručio je da njihovo prijelomno otkriće donosi potencijalnu “promjenu igre”.

Tijekom eksperimenata na miševima, nehormonski spoj zaustavio je spermije spriječivši ih da sazriju. Životinje podvrgnute eksperimentu su imale normalni seksualni život: mužjaci glodavaca parili su se sa ženkama – ali nije bilo trudnoća.

Inhibitori sAC-a

“Naš inhibitor djeluje za samo 30 minuta do sat vremena”, pojasnila je znanstvenica koja je predvodila istraživački tim dr. Melanie Balbach. “Svaki drugi eksperimentalni hormonski ili nehormonski muški kontracepcijski preparat treba nekoliko tjedana da umanji broj spermija ili da ih onesposobi za oplodnju jajašaca”, kaže Balbach.

Najnoviji lijek privremeno onesposobljava enzim nazvan sAC (topiva adenilat ciklaza) koji potiče stanice na plivanje. Riječ je dakle o inhibitorima sAC-a.

“Sperma nađena kod ženki miševa ostala je onesposobljena. Nije bilo nuspojava”, kaže dr. Balbach. “Preparat se istrošio tri sata kasnije, a mužjaci su ponovo zadobili svoju plodnost”, pojasnila je dr. Balbach.

Jedna doza učinila je spermu nepokretnom do dva i pol sata – s učincima koji traju u ženskim reproduktivnim organima nakon seksa.

Zabilježena su 52 pokušaja oplodnje i svi su propali. Nasuprot tome, miševi kojima je dan placebo oplodili su trećinu svojih partnerica.

Prestaje djelovati nakon nekoliko sati

Nakon tri sata, spermi nekih glodavaca počela se vraćati pokretljivost, a  sperma gotovo svih miševa  oporavila se dan kasnije.

Ova kontracepcijska tableta prestaje djelovati nakon nekoliko sati. Muškarci bi je uzimali samo kada i onoliko često koliko je potrebno. To bi omogućilo muškarcima da donose svakodnevne odluke o svojoj plodnosti, objasnila je Balbach.

“Tim već radi na tome da se inhibitori sAC-a učine prikladnijima za upotrebu kod ljudi”, kaže koautor  studije profesor Lonny Levin.

Tim je pokrenuo inicijativu Sacyl Pharmaceuticals. Sljedeći korak je postavljanje temelja za klinička ispitivanja. Testirat će se učinak na pokretljivost sperme kod zdravih muškaraca, rekao je koautor studije prof. Jochen Buck. Ako uspije, prof. Levin se nada da će jednog dana ući u ljekarnu i čuti muškarca kako traži “mušku pilulu”.

Nalazi ovog istraživanja objavljeni u časopisu Nature Communications među najperspektivnijima su do sada – te nude stvarnu nadu da će se to i ostvariti.

To bi dakako pridonijelo smanjenju neželjenih trudnoća i pobačaja, kao i poboljšanju zdravlja majki i smanjenju smrtnosti dojenčadi.

Znanstvenici već desetljećima pokušavaju razviti učinkovitu mušku oralnu kontracepciju.

Pokušaj utjecanja na testosteron ranije je doveo do pretilosti, depresije i visokog kolesterola.