Korak naprijed

Goveđa riža. Južnokorejski znanstvenici predstavili hranu koja bi mogla biti glavni izvor proteina u budućnosti

Foto iStock

Južnokorejski znanstvenici uzgojili su goveđe stanice u zrnu riže što je, kako kažu, veliki korak prema postizanju održivog, pristupačnog i ekološki prihvatljivog izvora proteina koji bi mogao zamijeniti meso.

Profesor Jinkee Hong sa Sveučilišta Yonsei u Seulu, koji je vodio istraživanje objavljeno u časopisu Matter ovog mjeseca, rekao je da je “goveđa riža” prvi proizvod te vrste. Koristi žitarice kao osnovu za uzgoj životinjskih mišićnih i masnih stanica.

U istraživanju su zrna riže tretirana enzimima kako bi se stvorilo optimalno okruženje za rast stanica, zatim su im dodane goveđe stanice koje se uzgaja kako bi se dobio konačni hibridni proizvod, koji nalikuje ružičastom zrnu riže.

Yonseijev tim nije prvi koji radi na mesnim proizvodima uzgojenim u laboratoriju. Tvrtke diljem svijeta lansirale su uzgojeno meso; jedna od najnovijih uključuje biljnu piletinu i jegulju uzgojenu na bazi soje, koja se prodaje u Singapuru.

Hongov tim rekao je da riža ima prednost u pogledu sigurnosti u odnosu na soju ili orašaste plodove jer je manje ljudi alergično na nju.

“Ako se uspješno razvije u prehrambene proizvode, kultivirana goveđa riža mogla bi poslužiti kao održivi izvor proteina, osobito u okruženjima gdje je tradicionalni uzgoj stoke nepraktičan”, rekao je.

Goveđa riža sadrži otprilike 8 posto više proteina i 7 posto više masti od konvencionalne riže. Hong je primijetio da je protein goveđe riže 18 posto životinjskog porijekla, što ga čini bogatim izvorom esencijalnih aminokiselina.

Uz cijenu od oko dva dolara po kilogramu i s daleko manjim ugljičnim otiskom od tradicionalnih goveđih proizvoda, kultivirana goveđa riža mogla bi konkurirati na policama trgovina, rekao je Hong.

Hong je rekao da izazovi ostaju s tehničkog stajališta i u smislu pridobijanja kupaca.