Veliki troškovi

Paradoks poslovanja Spotifyja: broj pretplatnika skočio preko 200 milijuna, zadnji kvartal donio operativni gubitak

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Oko 70 posto svojih prihoda Spotify troši na plaćanje tantijema, uglavnom preko ugovora s diskografskim kućama koji pak novac od izvođenja redistribuiraju glazbenim izvođačima s kojima imaju ugovor



Prema podacima izvještaja o dohocima u 4. kvartalu 2022. godine, Spotify je postala prva platforma za striming glazbe koja je prebacila 200 milijuna korisnika koji plaćaju pretplatu preko Premium računa. To je porast od 14 posto u odnosu na 2021. godinu. Još 295 milijuna ljudi koristi Spotify bez pretplate, ali njihovu glazbu i podcaste prekidaju reklame. Drugim riječima, Spotify je u zadnjem kvartalu prošle godine dohvatio sveukupno pola milijarde korisnika. No izvještaj o zaradi otkriva i da sve te velike brojke i dalje nisu garancija profita.


Status najpopularnije online platforme za slušanje glazbe doduše donosi sa sobom i veći promet. Tako je iznos plaćene pretplate porastao za 18 posto i skočio na 2,7 milijardi eura. Prihod od reklama je također rastao, tek nešto manje, za 14 posto i iznosio 449 milijuna eura.


Sve je to dovelo do bruto dobiti od 801 milijuna eura, no to ne znači da je  Spotify bio profitabilan. U novom izvješću o zaradi navodi se da je ostvaren operativni gubitak od 231 milijun eura, što će reći da su njihovi operativni troškovi i dalje veći od prihoda.




Njihovo poslovanje, uz sva tehnološka ulaganja u platformu, uključuje plaćanje autorskih prava za korištenje preko 100 milijuna pjesama na njihovoj platformi i čak pet milijuna podcasta. Točnije, oko 70 posto svojih prihoda Spotify troši na plaćanje tantijema, uglavnom preko ugovora s diskografskim kućama koji pak novac od izvođenja redistribuiraju glazbenim izvođačima s kojima imaju ugovor. Njihov podcast biznis govornih emisija raznih vrsta također zahtijeva mnogo ulaganja: samo ugovor s Joeom Roganom, kontroverznim, ali vrlo popularnim pocasterom koštao je tvrtku oko 100 milijuna dolara.


Sve je to dovelo do situacije da unatoč rastu korisničkih brojki i ekstenzivnom rastu prometa Spotify najavi rezanje troškova. Kako to često u dobrom starom kapitalizmu biva, prvi su višak uvijek oni najslabiji i najlakše zamjenjivi – radnici. Tako je šef tvrke Daniel Ek nedavno najavio otpuštanje 6 posto radne snage Spotifyja, odnosno oko 600 ljudi, uključujući i šeficu odjela sadržaja, američku biznismenku Dawn Ostroff.


Švedska tvrtka koja funkcionira još od 2008. godine od početka se bori s balansiranjem troškova i prihoda. Od tih 15 godina postojanja, mnoge su uključujući i prvu završili s operativnim gubitkom. Milijun plaćenih pretplatnika dosegli su 2011. godine, no otad naglo rastu. Pred početak pandemije imali su 130 milijuna pretplatnika i kao što se vidi, u samo dvije godine njihov je broj porastao za 70-ak milijuna s tendencijom daljnjeg rasta.