KVALITETA NIJE UPITNA

Domaći telekomi na europskoj razini: Prvo neovisno mjerenje kvalitete pokretnih mreža

Vladimir Mrvoš

Foto Patrik Macek/PIXSELL

Foto Patrik Macek/PIXSELL

Mjerenje je provela njemačka tvrtka u gradovima i na prometnicama, a rezultati su pokazali da mreže mobilnih komunikacija u Hrvatskoj drže korak s vodećim svjetskim trendovima



Mnogi korisnici mobitela koji često putuju po EU-u, često su iznenađeni da su mobilne mreže u Hrvatskoj kvalitetnije od nekih područja EU-a, odnosno čak od mreža najrazvijenijih zemalja gdje su česti problemi s kvalitetom i stabilnošću signala. Do sada su sami domaći telekom operateri mjerili kvalitetu svojih usluga, a početkom ove godine Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) dala je izmjeriti kvalitetu usluga u svim pokretnim javnim elektroničkim komunikacijskim mrežama na području Hrvatske za 2023. godinu. Bilo je to prvo ovakvo neovisno mjerenje, a za HAKOM ga je provela njemačka tvrtka NET CHECK GmbH. Tim mjernjem bilo je obuhvaćeno 29 gradova i 3.900 kilometara cesta i autocesta na području cijele Hrvatske, odnosno područje na kojemu živi preko 50 posto ukupnog stanovništva odnosno oko dva milijuna stanovnika. Mjerenja su obavljena pomoću mjerne opreme postavljene na krovovima vozila, a testirane su performanse govornih i podatkovnih usluga.


Metodologija istraživanja


Prikupljeno je oko 2.500 uzoraka za govorne te preko 24.000 uzoraka za podatkovne usluge po svakom operatoru. Analiza prikupljenih podataka rađena je prema metodologiji koju su propisali BEREC (Tijelo europskih regulatora za elektroničke komunikacije) i ITU (Međunarodna telekomunikacijska unija), a cilj mjerenja bio je predstaviti stvarno iskustvo na način kako ga doživljavaju korisnici usluga. Mjerenje je pokazalo da su performanse hrvatskih mobilnih mreža i dalje vrlo visoke te da su operatori nastavili ulagati u razvoj i podizati prijenosne kapacitete i kvalitetu uz istovremeno ulaganje u nove tehnologije. Iz HAKOM-a kažu da će ovo i sva buduća mjerenja operatorima pomoći poboljšati svoje usluge, pogotovo u područjima na kojima im je rezultat ispao slabiji nego su očekivali ili željeli.


Neovisna mjerenja kvalitete mobilnih usluga HAKOM je dosad pružao isključivo putem prikupljenih podataka iz mobilne aplikacije HAKOMetar Plus za mjerenje brzina u mobilnoj mreži i ostalih parametara kvalitete mobilne usluge. Mjerne podatke kod HAKOMmetra Plus anonimizirano kreiraju sami korisnici svaki put kad negdje odluče izmjeriti kvalitetu te se ovi podaci pojedinačno i skupno prikazuju unutar aplikacije, uključujući i georeferencirano na karti Hrvatske, dok se promet koji generira HAKOMetar tijekom mjerenja ne uračunava u tarifni limit korisnika za prvih deset mjerenja u tekućem mjesecu. Treba napomenuti da ostale slične aplikacije troše raspoloživu količinu podataka unutar tarife.


Ukupni rezultati




Najbolji ukupni rezultat na testu mreža pokretnih komunikacija pokazao je Hrvatski Telekom s ukupno osvojenih 942 boda, a slijedi A1 Hrvatska s ukupno 928 osvojenih bodova. Telemach je zauzeo treću poziciju s ukupno 884 boda, što je 58 bodova zaostatka za Hrvatskim Telekomom te 44 boda iza A1 Hrvatska. Mjerenje kvalitete usluge u pokretnim javnim elektroničkim uslugama pokazalo je da su ukupne performanse mreža hrvatskih operatera na jednakoj razini kao i kod ostalih europskih operatora. Nešto slabiji ukupni rezultat vidljiv je kod Telemacha, uglavnom zbog nedostatka govorne usluge koja se ostvaruje preko mreže četvrte generacije (VoLTE – Voice over LTE (4G)). Mreža Hrvatskog Telekoma na testu je pokazala najbolje performanse kad se promatra usluga podatkovnog prijenosa podataka te je ostvarila 19 bodova više od A1 i preko 20 bodova više od Telemacha. Najbolje rezultate, kad je riječ o govornim uslugama, pokazao je A1, koji ima pet bodova više od Hrvatskog Telekoma te preko 40 bodova više od Telemacha.


S obzirom na daljnji razvoj mreža i uvođenje 5G-a, bit će zanimljivo vidjeti sljedeće rezultate testiranja mobilnih mreža na području Republike Hrvatske kao i promjene koje će uslijediti. HAKOM je najavio da će ovakva mjerenja provoditi i u budućnosti i javno ih objavljivati.


Brzinu interneta nije provjerilo 30 posto korisnika


Istraživanje HAKOM-a o navikama korištenja interneta u Hrvatskoj na uzorku od 1.000 ispitanika u dobi od 18 do 65 godina pokazalo je kako su najčešće korištene komunikacijske usluge govorna usluga u pokretnoj mreži (98 posto) te usluga pristupa internetu (82 posto) i govorna usluga u nepokretnoj mreži (64 posto). Većina korisnika (78 posto) koristi uslugu pristupa internetu u sklopu paketa usluga, a 89 posto korisnika smatra kako sve potrebne usluge imaju u paketu. Za spajanje na internet u kućanstvu korisnici najvećim dijelom, njih čak 92 posto, koristi kućnu WiFi mrežu, a putem mobilne mreže spaja se 51 posto korisnika. Dominantni uređaji kojima se korisnici spajaju na internet su pametni telefon (96 posto) i prijenosna računala (87 posto), dok stolno računalo za spajanje koristi 46 posto ispitanika. Oko 30 posto korisnika nikad nije provjerilo brzinu interneta nekim od alata za mjerenje brzine interneta. Korisnici uglavnom nisu upoznati s HAKOM-ovim aplikacijama pa je tako istraživanje pokazalo kako je HAKOMetar za mjerenja u nepokretnoj mreži koristilo 21 posto ispitanika, a HAKOMetar Plus za mjerenja u pokretnoj njih 10 posto.


Bakrene parice odlaze u povijest


Do 2025. godine A1 povezati će milijun kućanstava, putem gigabitne fiksne mreže, a sada već 672.000 kućanstava ima mogućnost spajanja na najmoderniju fiksnu mrežu nove generacije.


– Naš je cilj poslati zastarjelu pristupnu tehnologiju, bakrene parice, u povijest. Nakon ovogodišnje investicije od 109,28 milijuna eura u radio-frekvencijski spektar, nastavljamo sa značajnim ulaganjima u ubrzanu izgradnju i modernizaciju A1 fiksne i mobilne mreže, kaže predsjednik Uprave A1 Hrvatska Jiří Dvorjančanský.


– Oprema koja se postavlja u A1 optičku mrežu već sada podržava brzine do 50 Gbps, a za usporedbu, komercijalni korisnički uređaji danas podržavaju od 2.5 Gbps do maksimalnih 10 Gbp, demonstrirao je glavni direktor za tehniku i informacijske tehnologije u A1 Hrvatska Branimir Marić. Za vikendaše i vlasnike apartmana, A1 pokrenuo je novu uslugu – Rent a NET. Fiksni paket omogućuje biranje dva modela rada, u punoj brzini i standby za primjerice period izvan sezone. Usluga ostaje cijelo vrijeme aktivna pa je izvan sezone osigurana povezivost IoT uređaja, poput web kamera.