Četvrtu godinu zaredom

JazzBus odveo putnike na putovanje u znaku empatije, emocija i energije

Davor Hrvoj

Foto D. Hrvoj

Foto D. Hrvoj



Četvrtu godinu zaredom održan je Međunarodni skup za glazbene profesionalce JazzBus. Od 17. do 21. kolovoza sudionici su putovali Poljskom, Češkom i Slovačkom. Namjera je organizatora, a to su četiri institucije: Hevhetia i MAMA (Music Artist Management Agency) iz Slovačke te Jazovia i Voicingers iz Poljske, unaprijediti mogućnosti za djelovanje glazbenih profesionalaca iz cijeloga svijeta: promotora, organizatora glazbenih događaja, predstavnika festivala i klubova, glazbenih novinara, kritičara, glazbenih publicista, predstavnika javnih medijskih institucija i nacionalnih zavoda, vlasnika i predstavnika studija za snimanje, izdavača, proizvođača glazbala te samih glazbenika i drugih stručnjaka na području jazza i improvizirane glazbe.


Okupljeni pod kapom JazzBusa oni su tijekom pet dana razmjenjivali zamisli i osobne stavove o trenutnoj situaciji u glazbenoj industriji, te su postavljali temelje za buduću suradnju… Osim toga prisustvovali su ​​nizu koncerata, prezentacija, okruglih stolova, izložbi, radionica, poslovnih razmjena, kao i brojnim neformalnim sastancima. Nažalost, neki od pozvanih nisu mogli doputovati zbog pogoršane pandemijske situacije u njihovim zemljama. Iako je bilo najviše glazbenika iz zemalja kroz koje je JazzBus putovao, nastupili su i međunarodni sastavi u kojima su svirali glazbenici iz Austrije, Francuske, Njemačke, Mađarske, Danske, Bugarske, Srbije, Turske, Japana…


Zapravo, zanimljivo je bilo već večer prije službenog početka kad su na prijemu sudionika u Žoriju nastupili utemeljitelj i voditelj festivala Voisingers, pjevač Grzegorz Karnas i violončelist Adam Oleš. Na Karnasov poziv u dijelu nastupa pridružila im se pijanistica Jana Bezek. Naime, u Olešovoj su kući glazbala uvijek spremna za svirku i redovito se održavaju koncerti za odabrane slušatelje. Nešto poput salonskih koncerata. Ovaj put uživali su u kolektivnim improvizacijama, glazbenim razgovorima, zadirkivanjima u kojima nitko drugima nije ostao dužan. Nije tu bio kraj iznenađenjima. Naime, neformalno druženje nastavljeno je u Texas Restaurantu uz jam session.





Napoleonovim stopama


JazzBus skup započeo je festivalom Voicingers, koji djeluje na načelima interkulturalnih glazbenih susreta, kreativnosti i izražavanja, a predstavlja širok spektar glazbenika od jazza preko folka i alternativnog rocka do elektroničke, avangardne i etničke glazbe. Pod istom kapom organiziraju se i međunarodno natjecanje za jazz vokaliste, kao i koncertne i obrazovne aktivnosti u Europi i Aziji pod nazivom Voicingers On Tour.


Koncerti na Voicingersu održani su u dvorani Kulturnog centra u Žoriju gdje je program započeo okruglim stolom koji je vodio Michal Hajduk, kustos za glazbu Instituta »Adam Mickiewicz« u Varšavi. Sudionici su raspravljali o situaciji u kojoj su se našli jazz glazbenici i glazbena industrija u vrijeme pandemije te o prilagodbi glazbenika u novim uvjetima digitalnog doba, o menadžmentu, glazbenoj pedagogiji i razvijanju novih vještina glazbenika vezanih za (samo)promociju.


Koncertni dio započeo je nastupom Parnas Brass Banda, koji je izvodio aranžmane prilagođene njihovoj formaciji s dva trubača, trombonistom i tubistom, što određuje zvuk benda, te bubnjarem i tenor saksofonistom. Kroz izvedbe skladbi članova sastava i jazz standarde oni istražuju mogućnosti nadogradnje stoljetne tradicije bras ansambla koji danas više ne sviraju samo na procesijama ulicama New Orleansa.


Sastav Manu Domergue’s Pebble in the Shoe, ovog francuskog svirača roga i pjevača, predstavio se uz poljsku ritam sekciju: klavirista Mateusa Kolakowskog, kontrabasista Alana Wykpisza i bubnjara Grzegorza Mastowskog. Bio je to nastup nabijen dramatikom, svojevrsno glazbeno kazalište, ne samo zbog karaktera glazbe nego i elemenata naracije, pričanja priče, ali i Domergueove glume i pojavnosti.
Grzegorz Ziolek Kwartet izvodio je suvremeni jazz koji se nedvosmisleno naslanja na jazz koji je nastao u 1950-ima, ali primjereno današnjem dobu. Svirajući dinamično, s puno promjena tempa i ritma, a na trenutke i vrlo slobodno, četvorka oplemenjuje i proširuje postavke tradicije te glazbe.



Andras Des Trio osvojio je publiku uvjerljivim i razbarušenim izvedbama. Des je sjajan glazbenik, muzikalan i svestran. Osim bubnjeva, svirao je frame drum, zvona, kalimbu, cajon, školjke, pucketao prstima, pljeskao, svirao egzotična puhaća glazbala, lupkao rukama po tijelu i ustima, stvarajući bogat kolorit, a svojom je zaigranošću poticao svoje suradnike na kreativnost. No, važnije od svega, trio je ostvario osoban zvuk i pristup fusion glazbi. Nakon festivalske večeri uslijedio je još jedan jam session u Texas Restaurantu, za kraj druženja na »autobusnoj postaji« u Žoriju. Naravno, i u toj situaciji nije izostao Karnasov angažman. Naime, on je pokretačka snaga – inicijator, organizator, izvođač, promotor… U opuštenom ugođaju pala je i pokoja partija šaha, svakako, u ritmu jazza.


Putovanje JazzBusom u Brno donijelo je još jedno ugodno iznenađenje – posjet baroknom Dvorcu Slavkov, poznatijem pod nazivom Austerlitz, onom u kojem je Napoleon 1805. proglasio pobjedu u bici kod Austerlitza i u kojem je potpisano primirje između Austrije i Francuske. U Brnu sudionici su prisustvovali pokretanju internetskog Ponava Radija, koji je utemeljio agilni glazbeni entuzijast Vit Kalvoda. Riječ je o nekomercijalnom projektu koji će emitirati izravne prijenose koncerata, razgovore s glazbenicima i glazbenim stručnjacima te priloge o glazbi, emitirati snimke nezavisnih izdavača, ali i snimati bendove koji će zadržati prava i vlasništvo na svoju glazbu. Glazbeni program bit će posvećen nekomercijalnim žanrovima, underground, alternativnoj, improviziranoj glazbi, kao i jazzu. U pripremi programa organizator je prikupio niz audiosnimaka koje je pripremio na magnetofonskim vrpcama. Prisutni su proizvoljno rezuckali vrpce kuhinjskim nožem na kuhinjskoj dasci, a tonmajstor je te ficleke spojio stvorivši novu snimku koja je emitirana na otvaranju Radija. Program je nastavljen koncertom međunarodnog sastava Tomaš Liška & Invisible World, koji je emitiran kao prvi izravni prijenos u programu Ponava Radija, kao i razgovorima s glazbenicima poslije njihova nastupa.


Jazz i apstrakcija


Pod sloganom »Empatija, emocije, energija« tijekom dva dana, 20. i 21. kolovoza, u Bratislavi je održan Summer Music Festival Hevhetia. Nastupili su umjetnici koji objavljuju za diskografsku kuću Hevhetia. Naime, bila je to ujedno proslava dvadesete obljetnice djelovanja Hevhetije, organizacije koju je u Košicama u Slovačkoj utemeljio i koju vodi Jan Sudzina, također idejni pokretač i glavni organizator JazzBusa. Tijekom tog razdoblja taj je izdavač objavio više od 280 albuma, od kojih su neki bili izloženi ispred jedne od koncertnih dvorana, i deset godina organizira festival Hev Het Jazz. Nit vodilja, ono što ujedinjuje sve projekte tog izdavača, je empatija, emocija i energija.
Program je održan u raznim prostorima, između ostalog i u dvjema koncertnim dvoranama, u zgradi Slovačkog radija u Bratislavi, a neki su koncerti emitirani u izravnim radijskim prijenosima. Uvodni koncert odsvirao je sopran saksofonist Jan Kopčak, a pozdravni govor održao je Peter Motyčka, ugledni slovački pisac i publicist, bivši glavni urednik časopisa Hudobny život, koautor knjige »Jazz In Europe« i suradnik uglednih glazbenih časopisa. Tijekom tog dana u zasebnom programu Motyčka je promovirao knjigu pod naslovom »Dvadsat Rokov Hevhetie«, koju je napisao u povodu ove vrijedne obljetnice. Knjiga je dopunjena s četirima tematskim CD-ima koji donose djelomičan izbor snimaka što ih je objavila Hevhetia. Psihologinja i glazbenica Ania Rybacka održala je radionicu pod naslovom »Umjetnost napredovanja u životu glazbenika«. Kroz učenje o mehanizmima koji stoje iza zajedničkih izazova glazbene profesije, podijelila je niz korisnih prakičnih savjeta koji se ne odnose samo na glazbenike.



Miroslav Halak, kustos u Muzeju Belvedere u Beču, održao je predavanje na temu »Jazz i apstrakcija«. Osim što je usporedio jazz s apstraktnom umjetnošću, ukazao je na povezanost razvoja glazbenih i umjetničkih oblika u povijesti umjetnosti, što je dovelo do žanrovskog pokreta u likovnoj umjetnosti zvanog Jazz i apstrakcija, te na transdisciplinarnost između kulturne antropologije, društvene povijesti, filozofije, muzikologije i povijesti umjetnosti.


Halak je govorio i nakon nastupa četvorice uglednih gitarista koji objavljuju za Hevhetiju: Davida Kollara, Szymona Mike, Miloša Železnaka i Štefana Szabe. Naime, izveli su performans potaknuti glazbom koju je Steve Reich napisao pod dojmom strahota holokausta, a svirali su okruženi radovima Dušana Scholtza iz ciklusa »Različiti vlakovi«, također nadahnutima istom Reichovom glazbom. Bilo je to ujedno otvorenje izložbe.


Martin Juriček, proizvođač ručno izrađenih gitara, bas gitara i cajona, održao je prezentaciju svojih glazbala koja su načinjena od pažljivo odabranih materijala, od najboljeg drva iz šuma u okolici slovačkog grada Bardejova. Prisutni glazbenici su se neizmjerno zabavljali svirajući oba dana na tim glazbalima, solo ili u raznim kombinacijama, na svojevrsnim jam sessionima.


Koncertni dio programa prvog dana Festivala započeo je nastupom spomenute pjevačice Anie Rybacke i bubnjara Stefana Pasborga, zanimljivog dua koji pod sloganom »voice’n’ ‘drums« svoje izvedbe gradi na spontanoj komunikaciji, kreiranju raznih ugođaja, etno elementima između ostalog, ali i vješto korištenim kontrastima. Kvintet Early Birds, s pjevačicom Martynom Kubiak, ostvario je zanimljiv zvuk, posebice zahvaljujući udaraljkama i vibrafonu te pjesmama otpjevanim na poljskom. Bio je to razigran i dinamičan nastup u koji se lijepo uklopila obrada standarda »My Favorite Things«, kao protuteža nastojanjima da se promovira domaća riječ.
Trio Tichy, Hruby, Kugel se, prilagodivši se nedolasku stalne članice, violinistice Anne Romanovske, odlučio za spontanu komunikaciju unutar neistraženih zvukovnih područja, kolektivnom improvizacijom, reakcijama na zvukove i šumove kojima su okruženi, a njih proizvode bubnjevima, kontrabasom te klarinetom, bas klarinetom, etničkim flautama i drugim sviralima. Eksperiment je u potpunosti uspio.


Na završnom koncertu prve festivalske večeri pijanistica Nora Skuta izvela je »Suvremene sonate i interludije za preparirani glasovir« Johna Cagea, djelo nastalo 1949. Skuta se s punim legitimitetom drznula izvoditi tu glazbu. Naime, pristup ovom remek- djelu usavršila je upravo na radionicama s Johnom Cageom, tijekom njegova posjeta Slovačkoj. U svakom slučaju, ona to radi uvjerljivo.


Lisztov vrt


Druga koncertna večer započela je nastupom Babele Beat Banda s posebnim gostom, klarinetistom i saksofonistom Erikom Rothensteinom. Oni su posvećeni izvedbama vlastite glazbe i obradama poznatih pjesama, snažno nadahnutih glazbenom tradicijom srednjoeuropske, balkanske i bliskoistočne glazbe u kojima uvijek ima prostora za sola, a u tim improvizacijama briljirao je Rothenstein. Duo Ranjevš & Obazs – bubnjar Jakub Švejnar i gitarist Štefan Szabo – predstavio se izvedbama suvremene improvizirane glazbe s naglaskom na istraživanje zvukova. U svojim beskompromisnim eksperimentima pronalaze nove načine korištenja svojih glazbala koja u njihovim rukama na trenutke postaju objekti koji škripe, cvile, zvrndaju, mitraljiraju, zavijaju, ali i plaču, preklinju, mole…


U namjeri da ukaže na djelo uglednog slovačkog skladatelja Béle Kelera, organizator je angažirao Čehoslovački komorni duo – pijanisticu Zuzanu Berešovu i violinista Pavela Burdycha. Bila je to ujedno promocija njihova novog albuma »Son of the Homeland« na kojem izvode njegova djela. Između ostalih odsvirali su i kultno djelo violinističke literature »Hungarian Dance« No. 5 Johannesa Brahmsa koje je ovaj veliki skladatelj zapravo u velikom dijelu preuzeo upravo od Kelera.


Pjevačica Yumi Ito i gitarist Szymon Mika kao duo su osebujna pojavnost na sceni. Predstavili su svoj novi album »Ekual«. Njihova je moć u različitosti žanrova koje izmjenjuju, od posvete Joni Mitchell, preko improvizacija, zviždanja i onomatopejskih intervencija do popa, ali i društveno angažiranih tekstova. Njihove su izvedbe prozračne, zaigrane, intrigantne.


Nekonvencionalni umjetnik Julo Fujak sa svojim je ansamblom kaleidoSONICope predstavio program koji je nazvao »transVAXitions«, a pripremio ga je za 20. obljetnicu izdavačke kuće Hevhetia. Radi se o svojevrsnom glazbenom kazalištu, provokativnom projektu apstraktno-kabaretskog glazbenog programa. Iako ga je trebao izvesti s većom formacijom, otkazi su stizali u zadnji čas i nastupio je sa sekstetom koji su popunili neki novi članovi. Sam Fujak, osim što je autor, svirao je klavir i bubnjeve te je pjevao i bio narator.


Posljednja postaja JazzBusovaca bio je predivan Lisztov vrt smješten u kompleksu Sveučilišne knjižnice u Bratislavi. Nastupio je gitarist David Kollar, jedan od najvažnijih i najplodnijih suradnika diskografske kuće Hevhetia. Tom prigodom predstvio je svoju novu knjigu »O hudbe a dobe« (»O glazbi i vremenu«) koja donosi intervjue što ih je u doba pandemije napravio s raznim glazbenicima s kojima je surađivao, među ostalima s Patom Mastelottom, Arveom Henriksenom, Erikom Truffazom, Treyom Gunnom, Stevenom Wilsonom, Christanom Fenneszom i Eivindom Aarsetom.


Organizatori ovog jazz susreta dokazali su da je, unatoč silnim restrikcijama uzrokovanih pandemijom, kad se mnoga događanja otkazuju, uz pametan pristup moguće ostvariti i ovako zahtjevne projekte na međunarodnoj razini koji u konačnici donose dobrobit svima koji su uključeni u aktivnosti: gradovima i mjestima u kojima su se događanja odvijala ili su bili tek usputne stanice, sudionicima, umjetnicima i samim organizatorima.


Kako je najavljeno, projekt JazzBus nastavlja s putovanjem, ali pod drugim nazivom – JazzTrain. Naime, organizatori već neko vrijeme razmišljaju o tome da bi sljedeće godine jazz družina mogla putovati vlakom što bi donijelo veće i drukčije mogućnosti u osmišljavanju programa. Inovativnih zamisli ne nedostaje, a operativa je savršena i zato – zašto ne vjerovati da je to izvedivo.