MORE & JAZZ

Jazz festival u Kavanjinovom ljetnikovcu: Uzbudljiva glazba uz pratnju zbora cvrčaka

Davor Hrvoj

Foto Davor Hrvoj

Foto Davor Hrvoj

Koncerti su održani u predivnom ambijentu atrija starog ljetnikovca hrvatskog baroknog književnika Jerolima Kavanjina. Publika je uživala u izvedbama stilski različitih, međunarodnih sastava u izboru umjetničkog ravnatelja Ratka Zjače



SUTIVAN – U Sutivanu na Braču je, u organizaciji Turističke zajednice općine Sutivan, od 26. do 28. srpnja održan peti međunarodni jazz festival More & jazz. Koncerti su održani u predivnom ambijentu atrija starog ljetnikovca hrvatskog baroknog književnika Jerolima Kavanjina, znamenitosti od povijesne važnosti.


Naime, Jerolim Kavanjin, koji je živio u 17. i 18. stoljeću, bio je splitski pjesnik koji je pisao na hrvatskom jeziku, iako je tada to bila Republika Venecija. U spomenutom ljetnikovcu u Sutivanu napisao je najobimnije pjesničko djelo u cjelokupnoj hrvatskoj književnosti, »Poviest vanđelska bogatoga a nesretna Epuluna i ubogoga a čestita Lazara«, poznatije kao »Bogatstvo i uboštvo« ili »enciklopedija u stihovima« s 32.500 stihova. Svirati i slušati u takvom ugođaju poseban je užitak i nadahnjujuće iskustvo.


Publika je uživala u izvedbama stilski različitih, međunarodnih sastava u izboru umjetničkog ravnatelja Ratka Zjače, a održani su i popratni programi: nastupi učenika glazbene škole »Josip Hatze«, razgovor s glazbenicima o afro-kuban glazbi i promocija knjige »Zamrznuta glazba« Davora Hrvoja u izdanju riječkog Ex librisa.


Nasljednik Boška Petrovića




Na samom početku festivala istinska glazbena poslastica. Nastupio je Vid Jamnik European Quartet. Uz slovensko-američkog vibrafonista Jamnika u njegovom međunarodnom kvartetu svirali su hrvatsko-nizozemski gitarist Ratko Zjača, makedonsko-njemački kontrabasist Martin Gjakonovski i slovenski bubnjar Jože Zadravec. Prema riječima Boška Petrovića, Jamnik je njegov nasljednik, no on je otišao puno dalje, školovao se na prestižnim jazz akademijama u SAD-u i ostvario suradnje s renomiranim džezistima. Danas je sjajan, svestrani glazbenik koji može svirati u raznim situacijama. Iako je i skladatelj, na ovom koncertu izvodili su Zjačine skladbe, a čak i skladba koju je odsvirao bez pratnje nije bila njegova, nego jazz standard »In Your Own Sweet Way« Davea Brubecka. Svojim nastupom podsjetili su na sastave kultnog vibrafonista Garyja Burtona, također Jamnikovog mentora, u kojima su često svirali gitaristi. Svirali su profinjeno, nježno, osebujnim zvukom koji se prožimao sa cvrčanjem cvrčaka.


Mala škola jazz vokala


Tako je bilo i sljedeće večeri koja je započela nastupima učenika: pijanisti Tia Lukšić i Maro Ljubetić Šteka te alt saksofonist Tomi Lukšić, a u jednoj izvedbi svirali su zajedno Ljubetić Šteka i Lukšić. Mudar potez organizatora jer, osim što su iskustvo stjecali nastupajući pred publikom, mladi su glazbenici mogli iz prve ruke proučiti kako to rade profesionalci. Te su večeri zajedno s publikom slušali izvedbe škotske pjevačice Fione Fergusson koja je nastupila uz trio austrijskog bubnjara Klemensa Marktla. Zapravo Marktl je priredio sve aranžmane za njihove izvedbe jazz standarda. Bila je to mala škola vokalnog jazza u kojoj su kao »predavači« sudjelovali i hrvatski pijanist Borna Pehar te austrijski kontrabasist Philip Zarfl. Naime, glazbenica dobre dikcije i istančanog osjećaja za ritam, Fiona Fergusson, je, po uzoru na velike jazz pjevačice kao što su Sarah Vaughan, Ella Fitzgerald i Billie Holiday te uz trio koji uvjerljivo swinga, pjevala evergreene kao što su »You’d Be So Nice To Come To«, »Don’t Explain«, »Love Me or Leave Me«, »Tenderly«, »Love for Sail« i druge. Naravno, uz moćnu pratnju zbora cvrčaka.


Razigranost i pozitivna vibra


Zbor je bio suzdržaniji zadnje večeri festivala, ali za dobar ugođaj pobrinuo se kubansko-poljski sastav Kordos & Abreu Evolution koji čine kubanski glazbenici: pjevačica i udaraljkašica Yaremi Kordos i kontrabasist i pjevač Roland Abreu – »Mr. Dancing Bass« te ukrajinsko-poljski sopran i tenor saksofonist Taras Bakovsky. Radi se o spoju kubanske melodike i ritmike s jezikom jazz glazbe, uključujući improvizacije. Taj koncept, koji ostvaruju prema Abreuovoj zamisli, zasniva se na razigranosti, komunikaciji i pozitivnim vibracijama. Mnogobrojnu publiku nije bilo potrebno posebno poticati da se pridruži u ulozi zbora – u nedostatku zbora cvrčaka koji smo, već iz navike, očekivali – ali i plesu na koji su namamili sve prisutne. Mudar odabir za svršetak festivala koji je donio uzbudljiv i raznolik program te je kulturnu ponudu Sutivana podigao na višu razinu.