Kultivacija

Kim Cuculić: Pandemija i izvedbene umjetnosti

Kim Cuculić

Prizor iz riječke predstave "Škrtac" / Foto: Novi list

Prizor iz riječke predstave "Škrtac" / Foto: Novi list

Podaci pokazuju da je teška sezona za izvedbene umjetnosti iznimno smanjila broj izvedenih predstava.



U još jednom pandemijskom valu predstave u kazalištima ponovo se odgađaju ili otkazuju, a podaci Državnog zavoda za statistiku pokazuju da je kriza zbog koronavirusa nastavila i u sezoni 2020./2021. utjecati na izvedbene umjetnosti, što se odražava u snažnom padu broja odigranih predstava kao i smanjenom broju posjetitelja te gostovanja, a pad bilježi i koncertna sezona profesionalnih ansambala, orkestara i zborova.


Podaci su prikupljeni na temelju obrade statističkih izvještaja koje na Godišnjem izvještaju ispunjavaju profesionalna kazališta, profesionalna kazališta za djecu i amaterska kazališta, profesionalni orkestri, ansambli i zborovi te Ansambl narodnih plesova i pjesama Hrvatske »Lado«.


Kako je prenijela Hina, podaci pokazuju da je teška sezona za izvedbene umjetnosti iznimno smanjila broj izvedenih predstava, a utjecaj koronakrize i epidemioloških mjera za sprečavanje širenja bolesti COVID-19 odrazio se i na broju posjetitelja, uz još veći pad broja posjetitelja nego u prijašnjoj sezoni.




Pao je i broj aktivnih kazališta – u sezoni od 1. rujna 2020. do 31. kolovoza 2021. ukupno su radila 123 kazališta, što je za 23 posto manje nego u prijašnjoj sezoni. Dio profesionalnih kazališta unutar kuće ili na drugoj lokaciji imao je stalne scene, tako da je uz 80 profesionalnih kazališta radilo i osam stalnih scena. Profesionalnih kazališta za djecu radilo je 24, od čega šest lutkarskih.


Ukupno je izvedeno 5.350 predstava, što je za 40 posto manje nego u sezoni koja je prethodila, a vidjelo ih je, u Hrvatskoj i inozemstvu 442.083 ljudi, što je 69 posto manje nego u sezoni 2019./2020.


U svim kazalištima izvedena su 1.093 djela, od čega 535 djela domaćih autora, odnosno 49 posto. Profesionalna kazališta za sve uzraste izvela su 28 posto manje predstava te su imala 66 posto manje posjetitelja nego u prethodnoj sezoni, koja je već pokazivala znatan pad.


Pad broja aktivnih kazališta najveći je kod amaterskih kazališta, kojih je radilo samo 19, ili 48 posto u usporedbi s prethodnom sezonom, a izvela su 69 posto manje predstava te imala 72 posto manje posjetitelja u odnosu na sezonu koja je prethodila.


Profesionalna kazališta za djecu izvela su 52 posto manje predstava i imala su 77 posto manje posjetitelja u odnosu na prijašnju sezonu, kada su unatoč koronakrizi imala najmanji pad. Zabilježen je i osjetan pad koncertne sezone za profesionalne ansamble, orkestre i zborove.


U sezoni 2020./2021. aktivno je bilo 29 profesionalnih orkestara i ansambala, od čega šest simfonijskih i velikih orkestara, sedam komornih orkestara te 16 komornih ansambala. Izvedeno je 439 koncerata, priredbi i proslava s 54.039 posjetitelja.


U odnosu na sezonu 2019./2020. to je 17 posto koncerata manje, uz pad posjećenosti za 67 posto. Profesionalni zbor održao je 22 koncerta, četiri posto više nego u prijašnjoj sezoni. Na njima je bilo samo 2.350 posjetitelja, odnosno čak 81 posto manje publike nego u sezoni 2019./2020.


Ansambl narodnih plesova i pjesama Hrvatske »Lado« izveo je 30 koncerata odnosno priredbi, što je za 44 posto manje nego u prijašnjoj sezoni. Na njima je bilo 14.050 posjetitelja, ili 66 posto manje nego u prethodnoj sezoni.


I u sezoni 2020./21. nastavljen je pad broja gostovanja hrvatskih kazališta, ansambala, orkestara i zborova, pa je tako, u odnosu na sezonu 2019./2020., u kojoj su se već prepolovila gostovanja izvan granica Hrvatske u odnosu na prijašnje sezone, zabilježen dodatan pad, i to za 54 posto kad je riječ o gostovanjima predstava profesionalnih kazališta, za 50 posto kad je riječ o predstavama dječjih kazališta, dok amaterska kazališta nisu ostvarila niti jedno gostovanje izvan RH u sezoni 2020./2021.


Broj koncerata u inozemstvu profesionalnih orkestara i ansambala u odnosu na sezonu 2019./2020. također je pao, i to za 67 posto.


Unatoč ne baš ohrabrujućim podacima i još uvijek nepovoljnim okolnostima, izvedbene umjetnosti ipak nisu u potpunosti podlegle pandemiji i održale su kakav-takav kontinuitet. A objavljeni podaci, s obzirom na situaciju, mogli su se i očekivati.