Praizvedba drame Monike Herceg

‘Gdje se kupuju nježnosti’: Kazalište u borbi protiv ravnodušnosti

Davor Mandić

S probe u protupandemijskim uvjetima / Foto HNK ZAGREB

S probe u protupandemijskim uvjetima / Foto HNK ZAGREB

Predstava nastaje prema tekstu koji je pobijedio na HNK-ovu natječaju za suvremeni tekst u konkurenciji 166 dramskih tekstova, a bit će premijerno prikazana 15. siječnja



ZAGREB – O spisateljskom talentu Monike Herceg ispisane su već brojne kartice teksta, iako je ova mlada spisateljica gotovo tek kročila u svijet književnosti. I svaki je redak tih tekstova opravdan; unatoč činjenici da iza nje nema puno ispisanih stranica, ono što jest ispisano – ispisano je po visokim standardima za umjetničke tekstove. I primarno je znamo kao pjesnikinju, i to pjesnikinju koja svježinom svojeg pristupa tekstu plijeni pozornost bilo u formalnim bilo u sadržajnim aspektima pisanja, pri čemu aporije odrastanja, biofilnost, feminizam, ljubav ili muško-ženski odnosi nalaze izraze prijemčive najširem krugu ljubitelja poezije i onih koji to s Monikinim tekstovima tek postaju.
Pritom nam je nešto manje poznata ona Monika koja piše prozu, iako i na tom polju već postoje naznake da se tu kuha nešto zanimljivo, a donedavno nam je potpuno nepoznata bila Monika kao dramska spisateljica. No onda je došla vijest-bomba: Monika Herceg jednoglasnom je odlukom žirija pobijedila na prošlogodišnjem Natječaju za suvremeni dramski tekst, koji je raspisalo Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu. Kao što je poznato, prvi je to takav natječaj raspisan u ovoj središnjoj nacionalnoj kazališnoj kući nakon pedeset godina, koji je očekivano privukao velik interes domaćih dramatičara i pisaca, koji su prijavili ukupno 166 dramskih tekstova.


Nježnosti se kupuju samo u nama samima - Monika Herceg

Nježnosti se kupuju samo u nama samima – Monika Herceg


 


Tri generacije žena


Možemo sa sigurnošću pretpostaviti da je među prijavljenim autorima bilo prekaljenih dramatičara i dramskih pisaca, no Monika Herceg svojom je dramom »Gdje se kupuju nježnosti« pomela konkurenciju i prema njenom je tekstu uskoro krenuo rad na istoimenoj predstavi u produkciji HNK-a, koja će svoju premijeru imati u petak 15. siječnja. Redatelj je Rene Medvešek, dramaturginja Jelena Kovačić, scenografkinja Tanja Lacko, kostimografkinja Doris Kristić, kompozitor Zoran Šćekić, oblikovatelj videa je Ivan Marušić Klif, a svjetla Aleksandar Čavlek. Uživo na sceni glazbu izvode Zoran Šćekić, Nenad Sinkauz i Pavle Jovanović.





Drama »Gdje se kupuju nježnosti« prati tri generacije žena u ruralnoj sredini koja se teško oporavlja od posljedica rata, kako nam kažu u HNK-u Zagreb.


– Priča je to o ženama čiji je život ispunjen nasiljem, patnjom i siromaštvom, ali i nadom o izlasku iz tog začaranog kruga. Baka, majka i kći se svaka na svoj način pokušavaju nositi sa životnim nedaćama. Središnji lik drame je kći koja preispituje živote svoje bake i majke, ali i to koliko njezin život počinje sličiti na njihove. Tekst u sebi nosi nadu novih početaka, izlaska iz krugova za koje smo mislili da su zauvijek zatvoreni, a životi u njima predodređeni. Monika Herceg kombinira svoj prepoznatljiv poetski stil s dramskim elementima, približavajući nam začudni svijet likova s margine društva – kažu u HNK-u, dodajući da je Medvešekova režijska ideja da lik Kćeri na pozornici interpretiraju tri glumice: Lana Barić, Jadranka Đokić i Daria Lorenci Flatz. U ulozi Majke, pak, kao spone dviju generacija, gledatelji će vidjeti Ninu Violić, Baku glumi Mirta Zečević, dok Filip Vidović igra Sina. Ulogu Oca tumači Igor Kovač, novi član ansambla HNK-a u Zagrebu.


Njegovanje nježnosti


Pitamo Moniku Herceg što očekuje uoči premijere i koliko je bila uopće involvirana u proces nastanka predstave.
– Ja sam od onih autora koje zapravo taj proces manje zanima od samog pisanja, pa sam »Nježnosti« pustila ljudima u koje stvarno imam povjerenja i moram priznati da nisam bila ni na jednoj probi. Tako da ne znam uopće što me očekuje, ali se veselim tim više jer će mi sve biti novo i čudesno. Tim koji radi na predstavi je divan, od redatelja i dramaturginje do glumaca i svi su osjetili tekst, a to mi je zapravo bilo jedino bitno. Čini mi se da je tako bilo i najbolje, da s punim povjerenjem u njihovu kreativnost jednostavno proces nastanka predstave u potpunosti pustim njima – kaže Monika.
Što se, pak, tiče onoga što gledatelji mogu očekivati od predstave Monika kaže da je ona u taj tekst dala puno emocija te je on za nju bio i potresan i spasonosan u isto vrijeme.
– S tekstom su emotivno rezonirali svi koji rade na njemu, a Ivica Buljan mi je rekao nakon što je pogledao probu da nakon predstave možda zaista svatko izađe mrvu promijenjen i taknut. Sama ta mogućnost čini mi se već dovoljno čudesna. U ovim vremenima svi trebamo raditi na njegovanju tih nježnosti, na tome da se prisilimo osjećati, mada je nekada lakše suprotno. Moramo se boriti protiv ravnodušnosti – kaže Monika, a mi je konačno pitamo gdje se to kupuju nježnosti.
– Nježnosti se kupuju samo u nama samima. To je najteži i najljepši dio procesa našeg bivanja na ovoj malenoj plavoj točki. Možda smo jedan planet od milijardu mnogih, jedno zrnce pijeska kraj tko zna koliko mnogo drugih u svemiru, ali mislim da nas borba za bolje nas, za ljubav i nježnost čini bitnima; ona može rastjerati i mrak i prazninu – zaključuje Monika Herceg.