HRVATSKA I TALIJANSKA DRAMA

Fellinijev film oživljava na daskama. U srijedu premijera “Amarcorda” u riječkom Zajcu

Kim Cuculić

Foto Karlo Čargonja

Foto Karlo Čargonja

Predstavu je režirao nagrađivani argentinski kazališni umjetnik Luciano Delprato, ujedno i autor adaptacije



RIJEKA – U izvedbi glumica i glumaca Hrvatske i Talijanske drame riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca, a u koprodukciji s INK-om iz Pule, na pozornicu »Zajca« u srijedu, 2. studenoga, premijerno stiže iščekivana predstava koja će prvi put na daskama oživiti kultni Fellinijev film »Amarcord« u režiji nagrađivanog argentinskog kazališnog umjetnika Luciana Delprata, ujedno i autora adaptacije. O velikom izazovu kazališnog uprizorenja remek-djela europske kinematografije Delprato kaže:


»Odajemo počast filmu crpeći iz njega što više onog kazališnog. Naša su misija i cilj bili ne iznevjeriti one koji vole film i ne isključiti one koji ga nisu pogledali. Ostajemo vjerni originalu, s velikim poštovanjem mu pristupamo, ali predstava je stilizirana verzija filma koja istodobno kao predstava stoji sama za sebe, na taj način čak i neovisno o filmu. Teško je ponuditi nešto novo, a ne iznevjeriti one koji očekuju vratiti se u svijet filma. Naravno, predstava će im i to pružiti, ali u kazalištu. A kazalište je posve drukčiji medij.«


Crteži kao inspiracija


Inspiraciju za predstavu Delprato i autorska ekipa crpili su ne samo iz Fellinijevog filma, već i iz njegovih crteža. Fellini je, naime, bio ilustrator, crtač stripova i karikaturist, a likovi u njegovim filmovima često su prije bili karikatura na Fellinijevom papiru prema kojoj su se tražili glumci. Sličan princip je primijenjen i u radu na predstavi. »Tražili smo tko će odgovarati karakteru nacrtanog lika. Zamišljali smo kako bi se kretao, kakav bi bio u svim segmentima, ne pokušavajući kopirati film, već istraživati putem istog procesa kroz crteže do realnosti pozornice. To predstavi daje posebno stiliziranu estetiku, uz kostime, šminku, koreografiju. Sve je snovito, oslobađajuće nerealno. Kao snovi, kao sjećanja, kao dio istog carstva«, objašnjava Delprato, naglašavajući kako je »Amarcord« uvijek, pa i danas aktualan, a njegova nas glavna tema, djetinjstvo, vraća u vlastito djetinjstvo i prisjeća onoga što smo izgubili. No, prije svega, iz perspektive djeteta govori se o aktualnim temama kao što je uspon fašizma u Europi, buđenje seksualnosti, smrt.


Gorko-slatka drama




Ovaj talijanski humorni film iz 1973. godine djelomično je autobiografska priča, nostalgična, duhovita, gorko-slatka drama koja pripovijeda priču o skupini likova u talijanskom gradiću Riminiju, Fellinijevu rodnom mjestu, vraća nas u redateljevo djetinjstvo i Rimini 1930-ih obilježen tradicionalnim društvenim spektaklima i obiteljskim ritualima.


Scenografiju i kostimografiju predstave potpisuje Balen Parra, koreograf je Michele Pastorini, a autor glazbe Osman Eyublu. Oblikovatelj svjetla je Dario Družeta, asistentica scenografije je Paola Lugarić, asistent kostimografije Ivan Botički, a asistentica koreografa Rachele Cortopassi. U predstavi igraju glumci riječkog HNK-a, ansambala Hrvatske i Talijanske drame: Olivera Baljak, Tanja Smoje, Jelena Lopatić, Aleksandra Stojaković Olenjuk, Biljana Lovre, Ivna Bruck, Serena Ferraiuolo, Jasmin Mekić, Dean Krivačić, Giueseppe Nicodemo, Edi Čelić, Mario Jovev, Andrea Tich i Deni Sanković.


Predstava je u pulskom INK-u premijerno izvedena 21. listopada, a na pozornici riječkog »Zajca« na programu je i 3., 4., 5., 8. i 9. studenoga.