Multimedijska predstava

“Druga koža, treće žene” Plesne grupe Magija: Nepredvidivi događaji upisani u izvedbu

Foto Nina Đurđević

Foto Nina Đurđević

Zaraza, zatvaranje prostora za probe, potres, jedan pa drugi… Sve to utjecalo je na mijenjanje predstave od prvotno zamišljenog koncepta. Izvedbe su postale poput zaštitne opne



RIJEKA – Multimedijska inkluzivna predstava »Druga koža, treće žene« izvedena je u Hrvatskom kulturnom domu na Sušaku. Nastala je iz umjetničke i produkcijske suradnje Plesne grupe Magija iz Rijeke, Divert inkluzivnog plesnog kolektiva iz Zagreba te splitske Kolaborativne izvedbene platforme – KIP, a dio je programa Rijeke 2020 – Europske prijestolnice kulture. Projekt je nastao u produkciji Gordane Svetopetrić i Udruge osoba s cerebralnom i dječjom paralizom Rijeka (Plesna grupa Magija).


»Druga koža, treće žene« primjer je inkluzivnog teatra, nastalog u suradnji s kazališnim profesionalcima. Autorice su plesne umjetnice Iva Nerina Sibila i Gordana Svetopetrić, video i vizualni identitet kreirala je novomedijska umjetnica Tara Ivanišević, a uz njih predstavu izvode Tamara Bračun, Mia Kevo i Karla Lazović.


Specifičan kontekst izvedbe


Kako je navedeno u programskoj knjižici, predstava koreografskim i novomedijskim postupcima stvara slijed izvedbenih situacija koje spajaju četiri lokacije – Rijeku, Split, Zagreb i Edinburg te šest izvođačica. Autorsko ishodište izvorno je mišljeno kao identitetski i iskustveni dijalog s marginaliziranim ženskim izvedbenim žanrovima prve polovice 20. stoljeća, poput cirkuskog sideshowa ili burleske. No onda su specifične okolnosti (pandemija i ostale nevolje u 2020. godini) preusmjerile većinu autorskih intencija.




– Ta prvobitna tema nenametljivo se smjestila u finalnu okosnicu predstave, a to je energetsko, poetsko, plesačko, iskustveno zrcaljenje i ispreplitanje nas samih. Predstava je nastajala u brojnim riječkim i splitskim dvoranama, u našim sobama i kuhinjama, u tjelesnim i virtualnim prostorima, a izvedbe postaju zaštitna opna za sve te prisvojene i isplesane prostore, a onda i naše stvarne, imaginarne i raspršene identitete i pojavnosti…


Onda se počelo događati… sve. Čak i prije pandemije. Nepostojanje adekvatnih prostora za probe dostupnih invalidskim kolicima u Rijeci premrežilo se s problemima oko naših slobodnih termina. Izranjaju profesionalne i osobne nepremostive situacije… Dok smo tijekom proljeća 2020. čekale što će se dogoditi, predstava se sama počela mijenjati… Niz se nastavlja: zaraza, zatvaranje prostora za probe, potres, jedan pa drugi… Svaka proba, svaki susret u kojem se okupljamo, postaje dragocjen. Odluka da se u ovim potpuno nemogućim uvjetima i dalje, unatoč svemu, nalazimo i tražimo izvedbu ovog naslova, postala je neupitna.


Metaforika kože


Rad na ovoj predstavi, uzbuđenje otkrivanja njezinog tijeka, dinamike, materijalnosti, melodije, emocije, događajnosti, živosti i zajedništva… Postala je ta naša druga koža, simbolička, ali i stvarna, tijekom netom završene 2020. godine – kontekst je nastanka predstave.


I tako je »Druga koža, treće žene« unatoč preprekama dogurala do premijere, u nekom posve drugačijem obliku od prvotno zamišljenog. Predstava je u svom vizualnom materijalu povezala različite gradove i prostore (uključujući i virtualni: Facebook i Zoom), dok su se nepredvidljivi događaji upisali u prostor izvedbe i tijela izvođačica – njihov emocionalni svijet, pokrete i suodnose na sceni. Koža, kao zaštitna brana prema svijetu, nametnula se kao metafora ove predstave, razotkrivajući krhkost tijela i postojanja.