PPMHP

Azulejos: U Rijeci otvorena izložba o umjetnosti portugalskih keramičkih pločica

Ervin Pavleković

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Izložba se sastoji od jedanaest panoa s kompozicijama modro-bijelih keramičkih i oslikanih pločica, djela lisabonskih radionica 18. stoljeća.



U sklopu projekta Brdo kulture u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka danas je u suradnji toga muzeja i Muzeja za umjetnost i obrt iz Zagreba otvorena izložba “Azulejos – umjetnost portugalskih keramičkih pločica” koja na jedanaest panoa s keramičkim pločicama predstavlja portugalsku kulturu i tradiciju s druge četvrtine osamnaestoga stoljeća.


Kako je pojasnila autorica izložbe, doc. dr. sc. Marina Bagarić, muzejska savjetnica i voditeljica Zbirke keramike, Zbirke arhitekture i Zbirke oslikane pozlaćene kože, izložba se sastoji od jedanaest panoa s kompozicijama modro-bijelih keramičkih i oslikanih pločica iz fundusa Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu, koje su s vremenom postale prepoznatljiv znak portugalske kulture i tradicije, predstavljaju djela lisabonskih radionica iz druge četvrtine osamnaestog stoljeća.


Pločice su nekad ukrašavale zidove prostorija zgrade Veleposlanstva bivše SFR Jugoslavije u Portugalu, a nakon što je tu zgradu naslijedila Republika Hrvatska, pločice su, uz suglasnost portugalskih vlasti, demontirane sa zidova.





Jedanaest je panoa donirano Muzeju za umjetnost i obrt, a preostalih šest ostalo je u novoj zgradi Veleposlanstva Republike Hrvatske u Lisabonu.


– Radi se o tradicionalnoj portugalskoj umjetnosti koja predstavlja fuziju nekoliko stilova i kao takva jako inspirira bit Portugala kao pomorske zemlje koja ima kontakte s cijelim svijetom.


Pločice u Portugalu postaju popularne u petnaestome stoljeću kad je kralja Manuela I. impresioniran hispano-moresknim palačama odlučio svoju rezidenciju u Sintri ukrasiti španjolskim pločicama.


Sljedeći kontakt koji je imao utjecaj na ovu portugalsku umjetnost bili su kontakti s Nizozemcima koji su u Europu donijeli dalekoistočne utjecaje, kazala je Bagarić.


Pločice su se, dakle, prvotno uvozile iz Španjolske, potom Italije i Flandrije, ali su tehniku majolike uskoro savladali i domaći majstori da bi azulejos, zahvaljujući angažmanu slikara pri njihovoj izradi, tijekom 18. stoljeća dobio status umjetničkoga djela, a od 2017. odlukom portugalskog parlamenta dobio i svoj dan – Nacionalni dan azulejosa, šestoga svibnja.


Naziv za pločice “azulejo” preuzet je iz španjolskog jezika, a podrijetlo mu je u arapskoj riječi “azzelij” (“al zellige”) što znači gladak, ravni kamen.



Produkcija pločica bila je vrlo velika jer su se koristile za ukrašavanje interijera privatnih, javnih i sakralnih objekata, reprezentativnih i pomoćnih prostora, dvorišta, stepeništa, ulica te čitavih pročelja.


Dominiraju modro-bijeli panoi, a prikazi na panoima su raznovrsni – figure u pejzažu i galantne scene uobičajene za ukrašavanje privatnih prostora, razni arhitektonski elementi, dekorativni motivi.


S obzirom na to da su azulejosi vezani i uz pomorsku tradiciju Portugala i njihove kolonije, izložba je simbolično dopunjena maketom jedrenjaka brika iz fundusa Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka.


Izložbu je službeno otvorila Veleposlanica Portugalske Republike u Hrvatskoj, Maria Paula Vieira Leal Da Silva naglasivši i pojasnivši važnost i povijest portugalske dekorativne keramike koja označava kulturno i povijesno naslijeđe, no i prijateljstvo i međusobno razumijevanje dviju država, Portugala i Hrvatske, koji ove godine, napomenula je, imaju tridesetogodišnju obljetnicu od uspostave diplomatskih odnosa.


Izložba je ostvarena suradnjom dvaju muzeja koji godinama surađuju na različitim projektima i uz financijsku potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Primorsko-goranske županije te uz potporu Veleposlanstva Portugalske Republike u Hrvatskoj.