Sutra u HKD-u

Ecija Ojdanić prije riječke premijere “Majstora”: “Nisam ni slutila da će se Moruzgva toliko razviti”

Edita Burburan

Foto Jelena Balić

Foto Jelena Balić

Kad sam osnovala kazalište, uopće nisam očekivala da će se Moruzgva toliko razviti. Ideja je bila napraviti jednu predstavu. No, predstava »Gola u kavezu« doživjela je ogroman uspjeh



Sutra će Riječani u Hrvatskom kulturnom domu na Sušaku premijerno moći pogledati najnoviju predstavu zagrebačkog kazališta Moruzgva »Majstori« u režiji Krešimira Dolenčića. Predstava koja je nastala prema tekstu Ane Tonković Dolenčić, a u kojoj uz Eciju Ojdanić, ujedno i ravnateljicu ovog malog zagrebačkog teatra, glume Jasna Palić-Picukarić, Matija Šekoranja, Dražen Bratulić i Hrvoje Barišić, zasigurno će biti dobar izbor zabave za sve ljubitelje komedije.


To je aktualna priča koja na šaljiv način donosi prikaz stvarnog života, a događa se u vrijeme korone i nakon potresa u centru Zagreba. Kazalište Moruzgva, čija je Ecija Ojdanić i osnivačica, poznato je po brojnim kazališnim izvedbama koje su naišle na velik prijem kod publike upravo zbog činjenice što pred gledatelje donose aktualne, svježe i zabavne teme.


U razgovoru sa zagrebačkom glumicom Ecijom Ojdanić, koja je dio svog glumačkog staža provela i u riječkom HNK-u Ivana pl. Zajca, saznajemo kako je nastajala ova predstava. Glumica, koja je osim u kazališnim predstavama odigrala i brojne glavne uloge u tv-novelama, otkriva kako je i nastajalo ovo malo kazalište koje je sa svojim radom započelo prije jedanaest godina s namjerom da odigra tek jednu predstavu, ali pomno biranim tekstovima i repertoarom do danas uspješno zabavlja publiku.


Počeci u riječkom HNK-u


Uskoro ćete premijerno izvesti svoju novu predstavu »Majstori«, koja na zabavan način obrađuje aktualnu situaciju uzrokovanu pandemijom COVID-19 i potresom.




– Jako sam uzbuđena i sretna što ćemo »Majstore« premijerno izvesti u Rijeci. Mi smo inače pretežno putujuće kazalište i smatram potrebnim maknuti se iz metropole, dati značaj i drugim kulturnim centrima. Edvin Liverić pokazao je dobru volju, a nama će dobro doći zagrijavanje pred riječkom i karlovačkom publikom pred zagrebačku premijeru u nedjelju. Uz mene glumit će Jasna Palić-Picukarić, Matija Šekoranja, Dražen Bratulić i Hrvoje Barišić.


Vama ovo neće biti prvi nastup pred riječkom publikom, zapravo proveli ste i sami neko vrijeme u riječkom teatru?


– Moji prvi veliki kazališni počeci vezani su za HNK Ivana pl. Zajca. Tamo sam u dvije godine, koliko sam bila u angažmanu, odigrala pet velikih rola poput Glorije u »Gloriji« Ranka Marinkovića, Anke u »Kraljevu«, gospođe Chandebise u »Bubi u uhu«, uloge »Ona« u »Posljednjoj karici«… Te su mi uloge omogućile da itekako ispečem zanat kroz suradnju s vrsnim redateljima i glumcima. K tome, upoznala sam i predivne ljude.


Ideja o malom kazalištu nastala je prije 11 godina. Prve su predstave nastale iz entuzijazma Vas i Vaših kolegica. Koliko ste dosad predstava već odigrali?


– U 11 godina imali smo 13 premijera i odigrali otprilike tisuću predstava. Iznimno sam ponosna da većina naših predstava dosegne i prijeđe brojku od sto izvedbi. Velik je to kompliment svim našim predstavama.


Foto Jelena Balić

Foto Jelena Balić


Aktualne teme


Za predstavu »Majstori« tekst je napisala Ana Dolenčić, a redatelj je Krešo Dolenčić. Je li to Vaša prva suradnja?


– Ovo je treća suradnja u Moruzgvi s Krešom i Anom. Kako smo vrlo uspješno surađivali na predstavi »Brodolomke«, gdje je Ana Tonković Dolenčić odigrala presudnu ulogu kao spretna dramaturginja, ponudila sam joj suradnju za ovu godinu.


Njezina je želja bila napraviti tekst o preuređenju stanova i svim peripetijama koje uz to idu. Kako smo mi kazalište koje se bavi društveno aktualnim temama poput ženskog alkoholizma, posljedicama feminizma, trgovinom ljudima, problemu odbačenosti ljudi starije dobi, migrantima i slično, čak mi se na prvu i nije učinilo kao nastavak na našu tematsku odrednicu.


Ali, kako sam vjerovala Aninu talentu, a i ne poznajem osobu koja nije imala intenzivno iskustvo s majstorima, pomislila sam – zašto ne?!


Napravila je detaljnu razradu karaktera, čvrst slijed scena, i onda se dogodio 22. ožujka, kad me Ana nazvala i zaključile smo da je nemoguće raditi predstavu o adaptaciji stana, a zaobići tako istinski jak motiv poput ovog tragičnog potresa. Tako ćemo 25. rujna imati praizvedbu najaktualnijeg komada u Hrvatskoj.


Kako dolazite do aktualnih tekstova za predstave? Imate li već neki uigrani tim?


– Kad sam osnovala kazalište 2007. godine, uopće nisam očekivala da će se Moruzgva toliko razviti. Ideja je bila napraviti jednu predstavu. No, kako je ta predstava »Gola u kavezu« doživjela ogroman uspjeh, to je bila motivacija za dalje.


Bilo je u tih 11 godina sigurno razdoblja kad sam se pitala što mi sve ovo treba, pogotovo dok smo se još tematski tražili. Kad sam spoznala da je ono što me najviše zanima u kazalištu zapravo raditi praizvedbe hrvatskih tekstova u kojima se obrađuju društveno aktualne teme na humoran način, počeli smo nizati hit za hitom.


I onda smo se pozicionirali kao jedno od najaktivnijih i najtraženijih nezavisnih kazališta. Do tekstova dolazimo na razne načine. Natječajima, ali i naručivanjem tekstova od samih autora. Iznimno sam ponosna da su u Moruzgvi praizvedbe svojih tekstova imali hrvatski autori poput Nine Mitrović, Renata Baretića, Ane Tonković Dolenčić…


Kultura i korona


Ipak, uspijevate se financijski održati s obzirom na to da od Ministarstva dobivate tek 20 posto prihoda te potporu Grada. Ulažete li puno truda?


– Važno je održati kontinuitet igranja. I kontakt s publikom. Zbog dobrih, prošlih godina, možemo izdržati još neko vrijeme. Ali isto tako nitko ne zna koliko ćemo zbog korone imati gledališta smanjena za trećinu.


I koliko će strah ljude sprječavati da idu u zatvorene prostore. Ministarstvo kulture priprema paket mjera za 2021. godinu u vidu subvencija igranja predstava pred desetkovanim gledalištem. Nadam se da će biti podijeljene po ispravnoj evaluaciji.


Moram naglasiti da se sva kazališta strogo pridržavaju svih mjera propisanih od strane Stožera civilne zaštite. I moram naglasiti da od pojave korone nije zabilježen niti jedan slučaj širenja virusa u kazalištu. Možemo zaključiti kako je korona jedan nekulturan virus. (smijeh)


Poznati ste i kao glumica koja se često pojavljuje i na malim ekranima. Glumili ste glavne likove u nekoliko televizijskih novela. Kakva Vas iskustva vežu za te projekte?


– Samo najljepša iskustva. Ja sam adrenalinski tip i sviđa mi se utrka s vremenom. To jest, ostvariti što bolju kvalitetu izvedbe u nekomfornom vremenskom razdoblju. Kad čovjek voli sve što radi i što ga motivira, onda stigne sve.


Puno ljubavi glavni je motorni pokretač svega. Ljubav prema obitelji, želja da sam što više uključena u kućanske poslove, ljubav prema poslu. I onda je došla ljubav prema trčanju. Zbog koje sam postala redovita vježbačica.


Vježbanje je postalo moj ispušni ventil, moja psihoterapija. A pomaže i mom izgledu. Neki dan suprug mi je dao najveći mogući kompliment. Rekao mi je da ne poznaje ženu koja toliko radi, a toliko je prisutna u obiteljskom životu. Dio te energije sam naslijedila od svoje mame. Ona je istinska žena, majka, kraljica. Ja sam njezina blijeda kopija.


Foto Vladimira Spindler


Vla Vla Vlajland cabaret


U Kazalištu Moruzgva često se bavite i ženskim temama.


– Kao žena ravnateljica smatram neophodnim progovarati o ženskim temama kroz umjetnost.


Imate li možda već sada nešto novo u planu?


– Osim premijere »Majstora«, 18. listopada imamo zagrebačku premijeru moje nove monodrame »Vla Vla Vlajland cabaret«. A riječka publika imat će je prilike vidjeti 15. listopada. Već u doba lockdowna Ivan Leo Lemo, autor monodrame »Vla Vla Vlajland cabaret« i ja, započeli smo s online probama.


Bilo je to 10. travnja, sjećam se… Nije bilo lako koncentrirati se na posao i probe, u doba kad nam se svijet sigurnosti doslovno raspao pred očima. Ali i njemu i meni bila je to svojevrsna terapija. Uslijed potpune paralize života, prestanka rada kazališta, škola, snimanja, Leminu zgradu pogodio je potres, tako da je priča o nastajanju te predstave priča o borbi protiv posljedica korone i potresa. I uspjeli smo.


Ovog ljeta, 10. srpnja, imali smo vrlo uspješnu premijeru predstave »Vla Vla Vlajland cabaret«. Odigrali smo vrlo uspješno desetak izvedbi na otvorenim ljetnim scenama. Zagrebačka premijera predstave zakazana je za 18. listopada u Kazalištu Vidra.


U isto to vrijeme završavao se tekst predstave »Majstori«, na čiji su krajnji oblik itekako utjecali potres i korona. Sljedećih nekoliko mjeseci igrat ćemo sve naše izvedbe po cijeloj Hrvatskoj. A naravno da imamo planove za 2021. godinu.


Odlučili smo se boriti radom


Kao ravnateljica uspješnog privatnog kazališta Moruzgva nedavno ste se obratili i Stožeru civilne zaštite i ministrici kulture. Uspijevate li se održati i u ovim nepovoljnim okolnostima?


– Mi smo se u Moruzgvi odlučili boriti. Radom i novim predstavama. Vratilo nam se preko 30 odigranih predstava po ljetnim, otvorenim pozornicama. Smanjili smo cijene, glumci su pristali na manje honorare, mi smo se kao kazalište odrekli dobiti.


Ali, na duže staze, pogotovo ako korona nastavi divljati, pomoć Ministarstva u vidu subvencija za odigrane predstave bit će neophodna. I baš sad, u krizi, nezavisna scena se pokazala kao najagilnija u smislu odigranih predstava.


Mislim da bi Ministarstvo kulture i medija trebalo podržati naš trud i entuzijazam. Igrati pred prepolovljenim gledalištem nije lako. Moram naglasiti da još nije zabilježen nijedan slučaj širenja virusa u kazalištu. I takva bi propaganda trebala biti jača i vidljivija.


Evo, u Francuskoj primjerice, i kina i kazališta rade pred punim gledalištem. Jer je stav njihove vlade da ako nemamo kulturu, kino i kazalište, nemamo ni Francusku. Trebamo učiti od boljih.