Održan treći koncert

Duo Balyk u Novom Vinodolskom: Instrumentalni duo visoke klase

Ramiro Palmić

Foto: IVAN BALAŽEVIĆ

Foto: IVAN BALAŽEVIĆ

Nastupio je Duo Balyk, koji vrhunskim izvedbama poznatih djela raznolikih glazbenih žanrova, stilova i epoha slušatelju uvijek iznova pruža istinski doživljaj zajedničkog skladnog muziciranja



Ljubitelji klasične glazbe imali su izuzetnu prigodu na trećem koncertu 11. Međunarodnog festivala klasične glazbe Novi Vinodolski 2021. uživati u sjajnoj svirci na domri i harmonici, nestandardnoj kombinaciji glazbala raskošnog zvukovlja te u izvrsnim i maštovitim obradama i perfekciji izvođene glazbe.


Ruski tradicijski žičani instrument domra po zvuku je nalik na mandolinu i harmoniku, na kojima se niz godina s golemim uspjehom predstavljaja Duo Balyk, Nataša i Vladimir Balyk, (žive i djeluju u Hrvatskoj) – dvoje instrumentalnih velemajstora koji vrhunskim izvedbama poznatih djela raznolikih glazbenih žanrova, stilova i epoha slušatelju uvijek iznova pružaju istinski doživljaj zajedničkog skladnog muziciranja.


Osebujni umjetnici


Fenomenalna glazbenica Nataša Balyk domru je magistrirala 1983. u ruskom gradu Astrahanu gdje je bila i docentica na tamošnjem Konzervatoriju, a četiri godine kasnije doktorirala je u Sankt Peterburgu. Uspješno je nastupala kao solistica i s orkestrima, a izdvojimo dugogodišnje djelovanje u sklopu ansambla trija Nota Bene s kojima je osvajala mnogobrojne međunarodne nagrade.




Godine 1998. počinju intenzivni nastupi sa suprugom V. Balykom, a istaknimo da su prije četiri godine imali zapaženu višednevnu turneju u Kini. Osebujni umjetnik Vladimir Balyk (1958.) istaknuti je predstavnik suvremenih interpreta na harmonici. Studij klasične glazbe završio je na konzervatoriju u Lavovu (Ukrajina), a doktorirao je 1986. na Glazbenoj akademiji Gnessin u Moskvi. Slijede brojni nastupi diljem Europe, a osobito je bio zapažen onaj 1999. u Parizu na UNESCO-vu koncertu pod nazivom »Glazba za mir«.


Godine 1994. V. Balyk postaje Zaslužni ruski umjetnik, a godinu dana kasnije proglašen je Čovjekom godine na području kulture i umjetnosti. Oboje se, osim koncertnom djelatnošću, bave i pedagoškim radom. Ovaj zanimljiv i neobičan glazbeni duo istražujući glazbeno-tehničke mogućnosti svojih instrumenata i predstavljajući ih na klasičnim i recentnim partiturama, jamac su iznimnih glazbenih događaja, a to su potvrdili posebno motivirani i na ovom koncertu ljetnog novljanskog festivala.


Duo_Balyk

Dobro popunjena crkva sv. Filipa i Jakova, Foto: IVAN BALAŽEVIĆ


U baroknom ozračju


Prvi dio koncertne večeri protekao je u baroknom ozračju u kojem V. Balyk pokazuje i svoje golemo aranžersko znanje i umijeće, koje je potvrdio i na ovom recitalu.


Talijanskoj obitelji glazbenika pripada i Giulio Caccini (1550. – 1618.), a njegovom »Ave Marijom«, djelom iznimne melodioznosti, započela je koncertna večer. Interpretacija je protekla naglašenom liričnošću i sjajnim oblikovanjem glazbenih fraza. Njemački skladatelj, naturalizirani Englez Georg Friedrich Händel (1685. – 1759.) pored Bacha najznačajniji je umjetnk baroka, koji u svom glazbenom stvaralaštvu u punom smislu riječi predstavlja raskošnu i slikovitu stranu epohe, a poslužimo li se usporedbom s majstorima iz likovne povijesti, Händela možemo usporediti s Rubensom, najvećim nizozemskim slikarom 17. stoljeća.


Izvedba četiriju stavaka plesnog karaktera Suite iz Händelove opere »Almira«: Ouvertira, Menuet, Sarabanda i Rigaudon, doneseni su u jednom dahu. Stilskom uvjerljivošću i majstorskim muziciranjem umjetnici su dosegli razinu vrhunske umjetničke vrijednosti, a glasovitim »Adagiom u g-molu« talijanskog skladatelja kasnoga baroka Tomasa Albinonija (1671. – 1751.) nadahnutim dijalogom dočarana je melodioznost i bezvremenska ljepota stavka.


Iz pera Jeana Philippa Rameaua (1683. – 1764.), jedinstvenog primjera francuskog glazbenika koji je jednako genijalan kao skladatelj i teoretičar, za ovaj su koncert umjetnici izabrali tri stavka iz Suite za orkestar »Les Indes galantes«. Djelo zgusnuta i bogata tematska sloga svirano je izražajno, a osobito autentičnim stilom izbrušenim do potpune perfekcije tumačen je treći vrlo poznati stavak »Danse du Grand Calumet de la Paix« (»Ples velike lule mira«). Nakon korala »Ich ruf zu dir, herr jesu Christ« J. S. Bacha (1685. – 1750.), izvorno pisanog za orgulje, stavak iznimne liričnosti na harmonici solo V. Balyk interpretirao je sonorim i plemenitim tonom u primjerenim gradacijama.


Talijanski skladatelji


Talijan Antonio Vivaldi (1675. – 1741.) zbog svoje crvene brade poznat kao »crveni svećenik«, zauzima ključno mjesto u povijesti glazbe kao istaknuti skladatelj, violinist i majstor koncerta u prijelaznom razdoblju između baroka i klasike. Iz Vivaldijeva opernog stvaranja na koncertu je izvedena predigra operi »Olimpijada«, čija su tri kontrastna stavka u autentičnoj Balykovoj transkripciji interpretirana virtuozno i s istinskim skladom dvaju umjetničkih senzibiliteta. Koncert je nastavljen »Suitom u starinskom stilu« Alfreda Schintkea (1934. – 1998.), suvremenog ruskog skladatelja njemačkog podrijetla.


Tri kontrastna stavka programskog karaktera i bogata glazbena kolorita, Menuet, Fuga i Pantomima, tumačena su vrlo sigurno i uvjerljivo s pomno razrađenim ritmičkim, melodijskim i agogičkim elementima.


Iz opusa talijanskog skladatelja Carla Muniera (1859. – 1911.) čuli smo njegov »Capriccio Spagnuoli op. 276« izvorno skladan za mandolinu i čembalo, interpretiran virtuozno s naglašenim akcentima i uzletima tradicionalne španjolske glazbe, a koncert je okončan djelom »Palladio« – skladbom arhaičnog prizvuka raskošne dinamike, velškog autora Karla Jenkinsa (1944.) u upečatljivoj izvedbi Dua. Nakon snažnog pljeska posjetitelja u dobro popunjenoj crkvi sv. Filipa i Jakova, kao dodatak programa virtuozno je izvedena obrada tradicionalne ruske pjesme »Kolporteri«.


Neosporno je da Duo Balyk zaslužuje mnogo veću pažnju kulturnih institucija i njihovo angažiranje u glazbenoj ponudi Hrvatske.