Kalle Kuusava

Bivši šef riječke Opere: Marin Blažević mi duguje novac! Još mi kaže: “Bilo bi pošteno da ti ne platim”

Davor Mandić

Kalle Kuusava

Kalle Kuusava

U službenoj verziji, Kalle Kuusava otišao je s mjesta ravnatelja Opere "zbog privatnih razloga". To ipak nije bila baš cijela istina



Maestro Kalle Kuusava ugledni je finski dirigent koji je obnašao funkciju ravnatelja Opere HNK-a Ivana pl. Zajca u sezoni 2019./2020., u kojoj je i ravnao nekolikim izvedbama u Kazalištu.


Nije dugo bio ravnatelj te je u službenoj verziji podnio ostavku na to mjesto nakon što je izbila pandemija koronavirusa »zbog privatnih razloga«, no prema našim novijim saznanjima njegov odlazak bio je rezultatom uznemirujućih okolnosti.


Kako se naknadno ispostavilo, Kuusavu je uz to Uprava Kazališta na čelu s intendantom Marinom Blaževićem nakon ostavke sistematično ignorirala po pitanju isplate honorara koje su mu, prema njegovim navodima, dugovali, što je pokušao promijeniti novi ravnatelj opere Filip Fak, no ni njemu to nije pošlo za rukom.




Naime jedina službena osoba koja može potpisati nalog za isplatu je intendant, osim kada je on odsutan pa to može učiniti poslovni ravnatelj, no ne može i ravnatelj pojedine umjetničke grane.


Budući da su nas zanimale okolnosti Kuusavina odlaska iz Kazališta, kontaktirali smo ga i zatražili od njega da ih pojasni, kao i da nam ispriča što se naknadno događalo s njegovim honorarima.


Usmeni dogovor


Korijen sukoba seže u vrijeme usmenoga dogovora između njega i intendanta, u kojemu je Kuusava objasnio intendantu da on može pristati na angažman ravnatelja Opere samo ako bude bio u mogućnosti biti u Rijeci oko šest mjeseci po sezoni, zbog njegovih dirigentskih aktivnosti u inozemstvu.


Intendant mu je tada rekao da to ne mogu staviti u ugovor, ali da su se, po njemu, usmeno dogovorili. I Kuusava je doista bio odsutan u prosincu 2019. godine te, kako kaže, poslove rješavao e-mailom i telefonom.


U suštini Kuusava je bio zadovoljan opernim ansamblom, u kojem je vidio velik potencijal; orkestar, solisti i zbor vješti su izvođači, no problema je bilo u drugim segmentima Opere.


Kad je to rekao intendantu, ovaj je odbio išta poduzeti te je tada Kuusavi postalo jasno da intendant želi biti odgovoran za sve umjetničke odluke.


Novi sukob dogodio se kad je Kuusava iznio intendantu primjedbu na pripremljenost gostujućeg solista u projektu na kojem su radili.


Intendant to nije dobro prihvatio i nakon što je Kuusava otišao na dogovoreni angažman u ožujku 2020., intendant mu je poručio da nije siguran da ta njegova dvostruka uloga funkcionira, da je on trebao pomoći tom solistu i da bi možda trebao vidjeti psihologa.


– Iz mog iskustva u različitim opernim kućama mogu reći da gostujući solisti s astronomskim honorarima moraju biti odlično pripremljeni, i oni to sami znaju.


Naš posao je pomoći »kućnim« solistima koji role pjevaju prvi put. I nisam išao psihologu – kaže Kuusava.


Dogovor umjesto suda


Nakon toga, a po dolasku u Finsku, e-mailovi koje je primao kao ravnatelj Opere potpuno su prestali stizati, prestao je biti dijelom planiranja itd.


Kad je, pak, krenula pandemija, dobio je poruku intendanta u kojoj mu kaže da odstupi s dužnosti, jer će ga on u suprotnom otpustiti i da će razlog otkaza biti to što nije bio u uredu.


Iako su se usmeno dogovorili da je to u redu, uz to što je u Finskoj tada donesen zakon prema kojemu nikome nije bilo dozvoljeno izlaziti iz zemlje.


– Budući da mi u Finskoj preferiramo dogovor umjesto sudskih postupaka, dogovorio sam se s intendantnom da se čujemo telefonski oko svega.


Rekao sam mu da mi zbog svega i nije stalo da ostanem ravnatelj Opere, no da bih volio nastaviti surađivati kao dirigent.


I taj razgovor bio je prijateljski, u kojem je intendant rekao da će me rado pozvati da sudjelujem u dogovorenim projektima ako dam ostavku.


A to su bili »Werther« u svibnju 2020., koncert na zatvaranju sezone 2019./2020., Savonlinna tour u lipnju 2020., »Carmen« u Puli u kolovozu 2020., koncert u ožujku 2021. i drugi projekti.


Ako dam ostavku, rekao je i da će mi platiti plaću ravnatelja Opere do lipnja 2020., što bi bilo puno manje od onoga što bi morao platiti nakon što bi izgubio parnicu na sudu – kaže Kuusava.


No nakon što je dao ostavku, svaki je kontakt prestao i njegovo ime je maknuto iz svih projekata, osim iz Savonlinna toura, zato što je Savonlinna inzistirala da on ravna »Wertherom«.


No to se nije dogodilo zbog pandemije. Uz to, Kuusava kaže da ni njemu ni drugim nekim izvođačima nije plaćen honorar.


– Još uvijek, ni nakon dvije godine, nisam dobio honorar za ravnanje »Tristana i Izolde« i »Madame Butterfly«.


Kad sam pitao intendanta za moje honorare, on je rekao da ne bi li bilo pošteno da mi ne plati, zato što sam bio plaćen kao ravnatelj Opere cijelo proljeće 2020., a da nisam radio svoj posao.


Time se, dakle, pravio da se nismo dogovorili da odstupim. Sva moja pitanja o tim honorarima ostala su neodgovorena – kaže Kuusava.


Nije se vratio


Kontaktirali smo i intendanta Blaževića oko ovih otvorenih pitanja.


Zanimalo nas je je li postojao usmeni dogovor s Kalleom Kuusavom da će on biti odsutan iz Rijeke neko vrijeme po sezoni zbog njegovih dirigentskih aktivnosti u inozemstvu i je li mu on tada rekao da to ne mogu staviti u ugovor, ali da će to biti dio njihova usmenog dogovora.



Blažević je odgovorio da se podrazumijeva da umjetnice i umjetnici koji imaju i povremene umjetničke angažmane izvan Kazališta za svaki takav posao pravovremeno traže suglasnost intendanta, odnosno, ako je riječ o ravnateljima, Kazališnog vijeća.


– Ne sjećam se da je Kazališno vijeće odbilo nekom ravnatelju ili ravnateljici pravovremeno predanu molbu, a drugima takve molbe odobravam osobno, ako nisu u koliziji s radnim obavezama u Kazalištu, odnosno ako ne procijenim da se radi o sukobu interesa s Kazalištem.


Takvih suglasnosti ima na stotine u sezoni, a odbijam ih dati možda svaku stotu.


Naravno da se takva suglasnost ne može unaprijed staviti u ugovor i naravno da sam tadašnjem ravnatelju objasnio koja je procedura za dobivanje suglasnosti – rekao je Blažević, kojeg smo upitali i što je, po njemu, bio razlog odlaska Kallea Kuusave s mjesta ravnatelja Opere, odnosno bi li ga otpustio da ovaj nije otišao.


– Neposredno pred izbijanje pandemije Kalle Kuusava otputovao je u Finsku i više se nije vratio. Tijekom prvih tjedana karantene ionako smo svi radili od kuće, pa to nije bio problem.


Čim smo se smjeli vratiti u zgradu Kazališta, odnosno na mjesto rada, to su, uz sve epidemiološke mjere, najprije učinili ravnatelji i ravnateljice kako bismo producirali naš online program i istovremeno planirali različite scenarije otvaranja Kazališta za publiku.


Ravnatelj Kuusava nije se vratio u Rijeku, te sam mu objasnio da tako ne možemo nastaviti suradnju. Sam je zatražio sporazumni raskid ugovora. Sve drugo su potpuno nepotrebne hipoteze.


Što mislite da se drugo trebalo dogoditi? Da usred pandemije ravnatelj Operom upravlja iz Helsinkija? Da sam to dopustio, Vi biste me danas pitali zašto mu nisam dao otkaz. Zar ne – retorički se upitao intendant.


Ugovor je važan


Posebno nam je bio zanimljiv dio u kojem je, prema navodima Kallea Kuusave, intendant pozvao Kuusavu, u slučaju da ovaj odstupi s ravnateljske pozicije, da kao dirigent sudjeluje u dogovorenim projektima. Intendant se ne sjeća da su dogovorili neke projekte.


– Gledajte, tako svatko može pričati da je nešto dogovoreno, no budimo ozbiljni, jedno su priče, a drugo obaveze: svaka suradnja počinje razgovorima, pa pregovorima, pa dogovorima, pa se cijeli proces naposljetku ipak mora zaključiti, vjerovali ili ne – ugovorom.


Zašto ga više nismo zvali? Zato što baš nitko u ansamblima orkestra, zbora i solista nije iskazao želju da ponovo surađuje s njime.


Usto, u Rijeku je već u ljeto 2020. stigao maestro Valentin Egel i ubrzo postao šef dirigent, na inicijativu Orkestra.


S njegovim dolaskom Riječki simfonijski orkestar i naša Opera okrenuli su novu stranicu svoje budućnosti, kao što se to svojedobno događalo u danas već povijesnim sezonama maestra Villea Matvejeffa u Rijeci.


S obzirom na progon »stranih« umjetnica i umjetnika, kojim dirigira PGS, samo čekam dan kada će krenuti kampanja da se »odstrani« i maestra Egela – kazao je Blažević.


Konačno, pitamo ga i duguje li Kazalište Kalleu Kuusavi honorare za poslove koje je u Kazalištu obavljao, i ako mu duguje, kada će mu ih isplatiti.


– Ne duguje. Ako on ima neki ugovor koji možda nije u našoj evidenciji, što je gotovo nemoguće, neka ga slobodno pošalje – rekao je Blažević.