Promocija plus

Stigli novi podaci o prodaji automobila u Hrvatskoj, katastrofična predviđanja nisu se ostvarila

Edi Prodan

Foto Edi Prodan

Foto Edi Prodan

Rujanski pad u odnosu na lanjski svega 13 posto, no to ne može popraviti rezultate za prva tri kvartala u kojima je pad 45 posto



Kod mnogih jesen izaziva promjenjivo, pa i depresivno raspoloženje. Sudeći prema rezultatima prodaje automobila na hrvatskom tržištu, o čemu nas izvješćuje agencija Promocija plus, na taj segment gospodarstva ni najmanje – pad prodaje automobila je u rujnu u odnosu na jednaki lanjski mjesec svega 13 posto što se nakon katastrofičnih predviđanja u inače poletnom proljeću može smatrati odličnim rezultatom.


Godišnji zaostatak


​Istina, jednaki se takav pristup ne može imati i prema ukupnom tržištu, prema rezultatima za prva tri od četiri godišnja kvartala. Tu je pad golemih 45 posto. Ove se godine naime dosegnulo 28.257, lani se brojač u ovo doba zaustavio na 51.337 komada.


Razlika će do kraja vjerojatno ostati slična jer će se ovogodišnja prodaja zaustaviti na nekih 38 tisuća automobila, no kad zavirimo u tekstove na tu temu ispisane u svibnju, nakon što je »istrčana« bila prva trećina godine bili bismo zadovoljni s ukupnom cifrom, pa i upola manjom od ove koja će se realizirati.




Dakako, problem je u rent-a-car tvrtkama koje jedva da su ovog ljeta i poslovale, tako da u neku ruku veseli kako se prodaja standardnim »privatnim« kupcima skoro da i nije promijenila.


S druge, nešto analitičkije strane, to možda i plaši jer moglo bi se iz podataka o prodaji automobila na hrvatskom tržištu zaključiti da nam je standard i inače jednako loš kao i u – koroni. A to nikako nije dobro.


Još jedna karakteristika rujanske prodaje je ta da se sva koncentrirala na svega 30 brendova. Čak njih sedam u rujnu je ubilježilo čistu nulu, a gledano s rujnom ukupno je 25 marki uspjelo prodati više od stotinu automobila. Više od tisuću registrirala je Top10 niska, a VW se približio brojci od 4,5 tisuća prodanih automobila.


Zanimljivo, kod njih je rujanski pad sasvim simboličnih 4,2 posto, dok na godišnjoj razini iznosi – 33 posto. Na drugom je mjestu Škoda koja je u rujnu 2020. prodala čak 20 posto automobila više nego lani! Sjajna modelska politika i nova generacija Octavije koja se po mnogim parametrima može smatrati jednom od najboljih kompaktnih limuzina očigledno daju jako dobre rezultate.


Treći je, s velikim zaostatkom Renault, dok Top5 suvereno zatvaraju Dacia i KIA. Istina, poziciju ovog korejskog proizvođača ugrožava drugi korejski div Hyundai, kao i Suzuki, Peugeot će po svemu sudeći zadržati osmu poziciju, dok će se Opel i Toyota, s obzirom na to da im trenutna međusobna razlika iznosi svega devet automobila za konačni poredak boriti do zadnjeg dana turbulentne i nikom na automobilskom tržištu drage 2020. godine.


Drugi dio ljestvice, od 11. do 20. pozicije, također poprilično stabilan. Predvodi ju Citroen, slijede Audi, Seat, Fiat i BMW. Na kraju Marcedes, Nissan, Mazda, Ford i Volvo. Kako se razaznaje i premium njemačko društvo se sasvim dobro drži tako da je jasno kako i hrvatska scena »krupnog kapitala« u sasvim dobroj formi.


​Fantastična Octavija


Na modelskoj ljestvici kolo vodi Škoda Octavija koja u rujnu bilježi rast u odnosu na lanjski rujan od fantastičnih 35 posto! Iza nje su Renault Clio i VW Polo. Čak plovica modela na Top20 dolazi iz VW koncerna, a na 20. poziciju se zahvaljujući dobroj prodaji u rujnu probila i Hyundai Kona.


​Dodajmo za kraj rujanskog pregleda i podatak prema kojem se vidi kako se za ovogodišnje koronakrize raspodjela uspješnosti pojedinih hrvatskih županija do kraja poremetila. Iščitavamo to iz podatka da je u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji registrirano ove godine 42,28 posto svih prodanih automobila.


To dakako nikako nije dobro tako da se odmah čim prođe kriza treba snažno poraditi na decentralizaciji i disperziji uspješnosti gospodarstva jer će u protivnom u Hrvatskoj ostati samo »prošireni Zagreb« i – pusta zemlja.


Dacia LPG


U prvih devet mjeseci prodalo se 392 automobila sa serijski ugrađenim plinom. Nevjerojatnih 98,9 posto od ukupnog broja su marke – Dacia. Taj je u Hrvatskoj i svijetu vrlo popularni proizvođač ukupno registrirao čak 388 »plinaša« koji u najvećoj mjeri završavaju u flotama vrlo razgranatih hrvatskih taksi službi.


Diskretni električari


Automobili o kojima se najviše piše i raspravlja, ali ih se istodobno najmanje prodaje. Da, riječ je o električnim automobilima koji u cjelokupnoj hrvatskoj prodaji 2020. godine zauzimaju svega 0,9 posto. Ukupno ih je registrirano samo 267, a prednjači Škoda s 87 registracija.


Tu je najviše zastupljen najmanji Citgo koji je unutar svojedbne akcije imao jako privlačnu cijenu. Vrlo blizu Škodi je Hyundai s Konom i 78 registracija dok je na trećem mjestu s prodajom od 26 komada Tesla.