Pionirski poduhvat

Sjećate se Segwaya? Tvrtka se odrekla svog osnovnog proizvoda i pustila u avanturu konstrukcije futurističkog motocikla na vodik

T.I.

Foto: Ninebot Inc./Segway

Foto: Ninebot Inc./Segway

Ideja je sljedeća: hibridni pogonski sklop pretvara plinoviti vodik u električnu energiju putem posebne gorivne ćelije koja će se sabirati u baterijski međuspremnik, a međuspremnik će napajati električni motor za pokretanje stražnjeg kotača



Ove godine se navršava 20 godina kako je američki inženjer i inovator Dean Kamen svijetu predstavio neobično vozilo s dva paralelna kotača, osobni „transporter“ nazvan Segway. Jedno vrijeme, dok je bio avangarda i dok nije bilo jednostavnijih i lakše balansirajućih vozila poput danas sve prisutnih električnih romobila, Segway je bio prilično popularan unatoč vrlo visokoj cijeni od oko 5 tisuća dolara na samom početku.


Prije 6 godina kineski startup Ninebot Inc. koji se bavi razvojem transportne robotike, kupio je Segway i prošle godine obznanio da odustaje od daljnje proizvodnje tog osobnog prevoznog sredstva.


No, ovih dana saznajemo da to nije kraj za Segway, dapače, ambicije su porasle i Segway se upušta u avanturu izgradnje motocikla s hibridnim pogonom na vodik i električnu energiju. Prototipu je ime Apex H2. Prema objavljenim fotografijama, ovaj model izgleda cyberpunk futuristički s oba kotača povezanih s okvirom preko vilice s jednim krakom, puno oštrih linija i svjetlećih dijelova.




Ideja je sljedeća: hibridni pogonski sklop pretvara plinoviti vodik u električnu energiju putem posebne gorivne ćelije koja će se sabirati u baterijski međuspremnik, a međuspremnik će napajati električni motor za pokretanje stražnjeg kotača. Iz Segwaya kažu da će ovaj motocikl generirati 80 konjskih snaga, od 0 do 100 ubrzavati za 4 sekunde i postizati brzinu od 150 kilometara na sat. Osim ovih performansi iz Segwaya nisu pružili detalje o tome koliko bi takav sklop s jednim punjenjem (vodika?) mogao prevaliti kilometara.


No zato New Atlas saznaje moguću cijenu od 10 tisuća i 700 dolara što su protumačili kao „ludo jeftino“ kad se uzme u obzir pionirska narav ovakvog vozila. New Atlas je otvorio još jedno opravdano pitanje: može li vodik biti gorivo budućnosti za velike motocikle.  Čini se da su baterije suvereno ovladale tržištem osobnih automobila; litij-ionske baterije u ovom trenutku prilično dobro služe svrsi i za očekivati je da će se u budućnosti još poboljšati. Ali druge vrste vozila teško da će ikad prijeći na baterijski pogon: na primjer, duge linije u zrakoplovstvu i brodarstvu teško da mogu funkcionirati kao električni automobili, i vodik bi tu mogao igrati važnu ulogu u prelasku na ekološkije načine pogona.


U svijetu velikih motorkotača je slično. Vodik ovdje ima dvije prednosti: nudi puno veću gustoću energije od litijevih baterija, a spremnik se može napuniti otprilike brzo kao spremnik na benzinskim motociklima, pod uvjetom da je u blizini stanica za vodik. Druga je stvar što ih još gotovo nigdje nema, ali Apex H2 trebao bi ponuditi puno veći domet na jednom punjenju vodika od većine baterijskih motocikala.


S tim na umu, bit će vrlo zanimljivo pratiti ovaj projekt Segwaya i s nestrpljenjem očekivati serijsku proizvodnju koja je predviđena za 2023. godinu.