Domaće tržište

Rijetko se događa, ali da – u protekla dva mjeseca u Hrvatskoj prodan je identičan broj automobila

Edi Prodan



Vjerovali ili ne, ali – da: u ožujku i travnju na hrvatskom automobilskom tržištu ostvareni su identični prodajni rezultati, točno 4165 komada! Situacija je to koja ide u red nečeg što se ostvaruje vrlo rijetko, ali nama sugerira još mnogo toga osim raritetne slučajnosti.


U standardnim, zdravim godinama, brojke bi u travnju postotno značajno narasle u odnosu na ožujak. Prvenstveno zbog velike potražnje i registracije u okviru poslovanja rent-a-car kuća, ali i standardno življeg prometa kod »običnih« građana. Drugim riječima, situacija nije loša kao lani, pokazuju to i kumulativne brojke, ali i dalje nije dobra i sasvim sigurno najavljuje nastavak stagnacije u jednoj od najvažnijih grana gospodarstva – turizmu. Znače ovi identični rezultati i to da će kriza u prodaji automobila potrajati duže od pandemije jer slijedi nam naglašenija ekonomska kriza. A ako nešto može izdržati »još koju godinu« onda su to svakako automobili. Krpaju se i popravljaju, ali – voze. Na žalost to može imati velike poljedice po sigurnost prometa, ali kako se čini – tako će biti.


Kumulativno, ova je godina u odnosu na jednako lanjsko razdoblje znatno bolja, velikih 25 posto. Čistom analogijom mogli bismo doći do stava kako će godina završiti s prodajom od oko 43 tisuće automobila, što bi bio dobar rezultat. Ali kako vidimo početak stagnacije, i manji bi rezultat, ali ne pad veći od deset posto, bio dobro postignuće.




A ima u svom tom sivilu i nekih zanimljivih, optimističnih brojki. Primjerice kad je u pitanju vječni lider hrvatske prodaje, Volkswagen. On je u odličnom ritmu, drži kumulativni udio veći od 16 posto, a vrlo mu je blizu Škoda. Zajedno oni su u prvih četiri mjeseca zauzeli 30 posto hrvatskog tržišta što je impresivni rezultat. Tim više ako vidimo da su se od treće pozicije na kojoj se nalazi Renault, pa sve do osmog Opela nanizali brendovi što zauzimaju udio od 5,26 do 5,83 posto! Silna je to disproporcija, no što možemo zaključiti osim toga da se u slučaju odabira automobila itekako honorira – minuli rad.


S obzirom da smo vam Top10 tablicu izložili, red je da se posvetimo onima od 11. do 20. mjesta. Jer i tu ima itekako zanimljivih marki. Počinje sa Seatom i Toyotom od kojih smo japanski brend naučili viđati među deset najboljih. Nižu se na 13. mjestu Audi koji slijede Citroen s jako dobrim rezultatom u travnju, te Mercedes i Mazda. BMW je pomalo neočekivano pao na 17. poziciju, dok je Nissan imao pa dobar mjesec. Na kraju, na 19. i 20. poziciji nalaze se Ford i Jeep koji su ispod 20. mjesta potisnuli Volvo i Hondu.


Na kraju, istaknimo i to kako se sa svoji udjelom od skoro 15 posto kao značajni faktor postavljaju hibridi i elektromobili. Ukupno ih je ove godine registrirano više od dvije tisuće hibrida, a na liderskoj poziciji Suzuki je smijenio Toyotu. Električni automobili bilježe 175 registracija. Najuvjerljiviji su Renault i Škoda kao i Tesla s 32 registracije.