C KLASA

Prije 30 godina stvoren je kultni i neprežaljeni model Mercedesa, bio je to i odgovor BMW-u

P. N.



Vredniji, ali ne skuplji! Više Mercedesa za isti novac! Izvana kompaktan, unutra velik! Više snage uz manju potrošnju! Individualnost serijski! C kao kompakt! Sve su to slogani kojima je Mercedes Benz 1993. najavio dolazak novog predstavnika u kompaktnoj klasi – liniju W 202 ili službeno C klasu. Bio je to ujedno i sami početak modelske diversifikacije koju je tvrtka započela devedesetih s ciljem vlastite konsolidacije na svjetskom tržištu, piše revija HAK.


Činjenica da je BMW 1992. prodajom nadmašio prvi puta u povijesti prodaju Mercedes Benza tražila je hitan odgovor!


– Kao nijedan drugi novi proizvod, C klasa utjelovljuje duh optimizma u novu budućnost Mercedes Benza!




Optimistično je 1993. govorio Werner Niefer, predsjednik Upravnog odbora Mercedes-Benza AG, koji je upravo stupio na tu dužnost. On će uz asistenciju Jürgena Hubberta (voditelj odjela divizije osobnih vozila) i Dietera Zetschea (voditelj razvoja proizvoda) napraviti modelsku ekspanziju tvrtke kakva nije zabilježena u njezinom stoljetnom postojanju (uz već postojeće tu dolaze A klasa, SLK, CLK, ML…).


Smjernice za novu C klasu dane su već 1986. kada je prvi Mercedesov kompakt linije W 201 bio na tržištu četiri godine. Zamjena je trebala i dalje biti s stražnjim pogonom, s motorima veće snage i manje potrošnje, većeg interijera, jednakih ili neznatno većih vanjskih gabarita i mase, bolje aerodinamike, sa boljom antikorozivnom zaštitom, poboljšanom čvrstoćom karoserije veće otpornosti na udare straga, sa više sigurnosnih elemenata aktivne i pasivne sigurnosti, ekološki prihvatljivija… T model, odnosno karavan bio je obavezan, a tada se još na bazi C klase planirao kabriolet i kupe te dvosjed (evoluirao u SLK). Po pitanju dizajna bio je očit oslonac na tada aktualnu novu S klasu (W 140), a to su zapravo bile dizajnerske smjernice devedesetih koje je zacrtao Brunno Sacco.


Sacco je potpisao izgled i W 201, a u novom slučaju tu kutijastu formu izvukao je u klinastu liniju dobivši time i bolju aerodinamiku.


– Svatko tko traži neobične dizajnerske ekstravaganciju neće ih pronaći u ovom automobilu. Dizajn nema ništa moderno. ali umjesto toga C klasa ima autonomnu modernost, koja je zaštitni znak svakog Mercedes-Benza. Kada je riječ o pronalaženju forme, provokativnost nije bila u prvom planu kao kod prethodnika, već vedrina i kontinuitet.


Sacco je tako sažeo svoj rad na C klasi naglasivši dakle evoluciju, a ne revoluciju! Novitet je imao koeficijent otpora zraka 0,30 do 0,32 (zavisno od verzije) dok je njezin prethodnik bio na 0,33. Ta prva „prava“ C klasa predstavljena je u svibnju 1993. Pod novim imenom predstavljen je nasljednik tipa 190, čije je novo generičko ime odgovaralo ustaljenoj prepoznatljivoj kućnoj nomenklaturi. Troznamenkasta brojka označavala je obujam motora, a slovo je dokumentiralo klasnu pripadnost.


Sacco je tako sažeo svoj rad na C klasi naglasivši dakle evoluciju, a ne revoluciju! Novitet je imao koeficijent otpora zraka 0,30 do 0,32 (zavisno od verzije) dok je njezin prethodnik bio na 0,33. Ta prva „prava“ C klasa predstavljena je u svibnju 1993. Pod novim imenom predstavljen je nasljednik tipa 190, čije je novo generičko ime odgovaralo ustaljenoj prepoznatljivoj kućnoj nomenklaturi. Troznamenkasta brojka označavala je obujam motora, a slovo je dokumentiralo klasnu pripadnost.


Mercedes je napravio i presedan po pitanju raspoloživih paketa opreme koji su u startu nudili individualnost kupcima. ABS, centralno zaključavanje, grijanje vanjskih retrovizora, zračni jastuk za vozača, servo pomoć upravljača, petstupanjski mjenjač bili su osnovna oprema svih paketa. Classic, Esprit, Elegance i Sport bili su paketi koji su potom nudili različiti dizajnerski izričaj i opremljenost kompaktne limunzine.


Classic je bio bazni paket sa čeličnim naplatcima i crnim odbojnicima zagasite boje tekstila interijera. Esprit je za cilj imao privući mlađu publiku pa je stoga podvozje spušteno za 25 mm i interijer je bio u kontrastnim življim bojama. Elegance oprema podrazumijevala je aplikacije kroma i drveta te usklađenje boje karoserije s bojama tekstila interijera, a tu su i sprijeda pokazivači smjera bili prozirni. Bilo je tu još finesa koje su ovaj auto trebale činiti damskim izborom. Sport je bio paket za one koji su željeli nivo koji je nudio BMW serije 3, ali sa trokrakom zvijezdom na poklopcu motora. Podvozje je također ovdje bilo spušteno za 25 mm i osjetno tvrđe. Aluminijski naplatci, šire gume, branici u boji karoserije i sportskija sjedišta naglašavala su muški karakter ove ponude.


Prvi je puta službeno u ponudi i AMG kao oznaka paketa sportske opreme i ukrasa karoserije. C klasa je bila tada najsigurniji kompakt na tržištu. Široku ponudu razina opreme pratio je i adekvatan izbor motora u startu sastavljen od ponude četiri benzinska i tri dizelaša uparenih sa ručnim ili automatskim mjenjačima. Benzinski motori bili su svi s četiri ventila po cilindru. Među rednim četverocilindrašima C 180 bio je najslabiji benzinac s 1799 ccm i 122 KS, zatim slijedi C 200 s 1998 ccm i 136 KS te C 220 s 2199 ccm i 150 KS. U ponudi je bio i redni šestcilindarski benzinski motor kod C 280 koji je raspolagao sa 2799 ccm i 193 KS.


U ponudi dizelaša startni model je bio C 200 Diesel s još uvijek 2 ventila po cilindru, obujma 1997 ccm i snage 75 KS. C 220 Diesel i C 250 Diesel predstavljali su novum na svjetskom tržištu s obzirom da su njihovi četverocilindarski dizel motori imali četiri ventila po cilindru uz elektroničku asistenciju ubrizgavanja goriva i razvijali su snagu od 95 i 113 KS. Svi su dizelaši bili opremljeni oksidacijskim katalizatorima.


U ponudi dizelaša startni model je bio C 200 Diesel s još uvijek 2 ventila po cilindru, obujma 1997 ccm i snage 75 KS. C 220 Diesel i C 250 Diesel predstavljali su novum na svjetskom tržištu s obzirom da su njihovi četverocilindarski dizel motori imali četiri ventila po cilindru uz elektroničku asistenciju ubrizgavanja goriva i razvijali su snagu od 95 i 113 KS. Svi su dizelaši bili opremljeni oksidacijskim katalizatorima.


Potom je 1996. predstavljen T model oznake S 202, tzv. Lifestyle karavan zavidnih transportnih mogućnosti s kojim je Mercedes pokupio nove bodove na tržištu. Za Mercedes je ovo bio prvi tvornički karavan u kompaktnoj klasi. Kada se 1986. razgovaralo o nasljedniku W 201, karavan nije bio dio tih planova jer se nije željelo rušiti suverenitet karavana E klase W 124. No tri godine kasnije interesi su se promijenili. Zbog kratkoće vremena razvoja T model bio je spreman za tržište tek tri godine nakon predstavljanja limuzine. S 202 bio je u ponudi s paketima opreme Classic, Elegance, Esprit i Sport. Po pitanju motora, mjenjača i sigurnosne opreme isti su preuzeti od limuzina. Otpor zraka T modela bio je nešto viši od limuzine, ali je zato tu prednost bila prtljažnik od čak 465/1510 litara!