WRC stiže u PGŽ

Svjetsko prvenstvo u reliju: Platak će za dva tjedna preplaviti vojska od 50.000 oktanskih ovisnika

Edi Prodan

Foto LUKA STANZL/PIXSELL

Foto LUKA STANZL/PIXSELL

Jedva smo čekali, eto i dočekali - WRC je stigao u Primorsko-goransku županiju. Govorimo li u relacijama hrvatske samostalnosti, apsolutno je to najveća ne samo sportska, nego generalno govoreći najveća priredba koja se dogodila na našim prostorima. Kao sportaši i stanovnici ovih prostora silno se veselimo dolasku WRC-a u naš kraj, s druge strane, kako se bliži famozna subota, javlja se sve veća organizacijska nervoza, istaknuo nam je Igor Puž, istaknuti automobilist, ali i sportski djelatnik koji s organizacijske strane brine o brzincu »Platak«



U samo praskozorje subote 23. travnja, na Platku sunce će izaći u 6,10 sati. Iako slično čini svakog dana, te iznimne subote bit će to sasvim posebna zora, osvit dana koji će pokrenuti jedan od najvećih spektakala što se ikad dogodio u Primorsko-goranskoj županiji. Na mnogima omiljenu destinaciju, što zadnjih godina prerasta u ozbiljniji skijaški centar, smještenu na visini od 1111 metara nad morem, iz svih mogućih pravaca hrlit će deseci tisuća gledatelja gladnih istinskog adrenalina.


Uzbuđenja koje donosi jedan od najopasnijih, ali u svakom slučaju i najatraktivnijih sportova na planetu: automobilski reli. I to njegova WRC varijanta koja okuplja apsolutno najbolje automobiliste na svijetu.


Hrvatska je naime i ove godine domaćin jedne od WRC utrki, a kako je vlasnik licence Danijel Šaškin, naprosto osoba čijoj vjeri, ustrajnosti i nepokolebivosti imamo zahvaliti dolazak jedne od najznačajnijih sportskih priredbi na svijetu, i obećao, utrka se ove godine preselila skoro do mora. Kako je naime poznato, lani se vozilo na području Grada Zagreba te županija koje ga okružuju – Krapinsko-zagorske, Zagrebačke, Karlovačke, a bez brzinaca su ostali Primorsko-goranska i Istarska županija. Na sjeveru je Jadrana to doživljeno krajnje frustrirajuće jer kako je poznato – navedene dvije županije su apsolutno najautomobilističkije u Hrvatskoj. Ili kako su mnogi rekli – hrvatski se WRC mora događati između riječkog Hiltona i porečkog Parentiuma, dok bi se na njihovom međuprostoru – na Učki, Ćićariji i unutar središnje Istre – morali smjestiti svi brzinci. No, kako je tada istaknuto, drukčije nije moglo, WRC-i koji u Hrvatskoj slijede mijenjat će itinerare, pa tako i prema Istri i Rijeci.


 Nikolina Brnjac s Danijelom Šaškinom, čovjekom koji je doveo WRC u Hrvatsku / Foto MINT

Nikolina Brnjac s Danijelom Šaškinom, čovjekom koji je doveo WRC u Hrvatsku / Foto MINT





– Jedva smo čekali, eto i dočekali – WRC je stigao u Primorsko-goransku županiju. Govorimo li u relacijama hrvatske samostalnosti, apsolutno je to najveća ne samo sportska, nego generalno govoreći najveća priredba koja se dogodila na našim prostorima. Kao sportaši i stanovnici ovih prostora silno se veselimo dolasku WRC-a u naš kraj, s druge strane, kako se bliži famozna subota, javlja se sve veća organizacijska nervoza, kazao nam je Igor Puž, istaknuti automobilist, ali i sportski funkcionar koji s organizacijske strane brine o brzincu »Platak«.


Nezaboravni dan


Fan zona na Platku sadržajima jamči nezaboravni dan. Već smo istaknuli kako će upravo na tom dijelu spoja dvije vrste brzinaca natjecatelji imati svoju posebnu »arenu« u kojoj je pokazati neke od svojih vještina. K tome, gledatelji ne trebaju ni najmanje brinuti ni za ono što će ispuniti vrijeme između dva brzinca, između podneva i 17,30 sati, kad kreće drugi brzinac. Osim vrsne ponude jela i pića – »mali« i »veliki« dom o tome vode posebnu brigu, i glazbena strana jamči sjajnu zabavu jer nastupaju – Gustafi!


– Jako nam je drago što smo dio WRC spektakla, uostalom nastupiti ispred tisuća ljudi pravi je izazov i veliko zadovoljstvo, istaknuo nam je Edi Maružin, lider Gustafa.


Kako i ne bi bilo kad se koncert Gustafa na Platku poklapa s konačnim prestankom najvećeg dijela epidemioloških mjera. Maružin i ekipa sasvim će sigurno konačno doći na svoje. Doda li se svemu brojka veća od pet tisuća gledatelja i slušatelja, pa da, uistinu je riječ o spektakularnom koncertu. I još jednom razlogu da svi koji u tome budu participirali dobiju događaj koji će pamtiti za sva vremena.

 


Gledateljska glad


Superiskusni Puž razloge za nelagodu pronašao je u nekoliko elementa. Ne, nije to gledanje u nebo kako bi se procijenilo postoji li opasnost od neke dosadne kiše, već čitav niz elementa nad kojim apsolutno upravlja ljudski um.


– Glad gledatelja za WRC-om je na našem području ekstremno velika. Uz samu regiju koja se prostire oko Rijeke, tu je za automobilizam nevjerojatno senzibilizirana Istra, potom južna Slovenija, da o nama najbližim regijama Italije – Friuli Venezia Giulia, Veneto pa tako i njihovoj autonomnoj pokrajini Trento Alto Adige – ni ne govorimo. Letimično, jasno je da WRC brzinac Platak ulazi u fokus desetak milijuna stanovnika, od kojih će se, prema našim procjenama, ovisno istina i o faktorima kao što je to vrijeme, nekih 50 tisuća krenuti smjestiti od Gornjeg Jelenja, odakle se taj brzinac spušta prema Platku, pa sve do Kamenjaka, gdje će, stalno na asfaltnoj podlozi, i završiti. S obzirom na čudesnu konfiguraciju cesta, uživanje u istinski nevjerojatnim vožnjama je zajamčeno, što je poznato i desecima tisuća fanova automobilizma, pojašnjava Puž.


Ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac isprobala je testnu vožnju u Karlovačkoj županiji / Foto MINT

Ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac isprobala je testnu vožnju u Karlovačkoj županiji / Foto MINT



A da bi se stanovništvo gradova veličine Pule ili Zadra adekvatno ne samo smjestilo na taj prostor, nego i transferiralo na lokaciju, organizatori su poduzeli čitav niz pripremnih radnji. S obzirom da je reli u načelu sport za koji nije potrebno kupovati ulaznice, odredilo se zone do kojih se smije osobnim automobilom. Pravila WRC-a su naime vrlo stroga i ne dozvoljavaju privatne automobile koji bi se približavali zoni natjecanja u krugu od nekoliko stotina metara. Zna se da prema zoni natjecanja vodi nekoliko pravaca. Prvi je – Gornje Jelenje, slijedi Kamenjak, a ne treba sumnjati ni to da će čak i 30-ak kilometara udaljena Klana te subote biti pod opsadom. Ona je naime preko Gumanca s tim zimskim centrom povezana odličnim makadamom kojim će ljudi iz tog dijela županije, sjeverne Istre i južne Slovenije svakako krenuti do svojih sati užitka.


Spektakularni koncert


Jedna od rijetkih jedinica lokalne samouprave, i njima pripadajućih turističkih zajednica, što je u cijelosti spoznala značaj WRC-a u budućoj valorizaciji prostora na kojem se događa, općina je Čavle. Oni u petak 22. travnja pripremaju spektakularni koncert u središtu mjesta na kojem je glavna atrakcija jedan pa baš – »oktanski« band Opća opasnost. Uz njih nastupa i Eureka bend, tako da je zabava zajamčena.
– Očekujemo jako velik broj gostiju koji će prema Platku krenuti već u noći s petka na subotu. Upravo stoga dogovorili smo se da se u sve i mi uključimo kako bismo pokazali ljepotu i vrijednosti svog prostora, kao i svoju gostoljubivost, istaknuli su nam Ivana Cvitan Polić, općinska načelnica, kao i Marko Sobotinčić, općinski vijećnik, savjetnik načelnice za gospodarstvo koji u konkretnoj WRC prigodi obnaša i funkciju županijskog koordinatora za Svjetsko rally prvenstvo. Dodajmo još da će se Čavle i Grobnik predstaviti i u subotu na središnjem gledališnom prostoru na Platku gdje će članovi udruge Palentar kuhati nadaleko poznatu i opjevanu – jer niš ni boje – palentu kompiricu. Također, kad se vrate gledatelji s Platka sasvim sigurno neće ostati gladni ni žedni jer će čavjanski ugostitelji svoje objekte otvorenim držati do dva sata.
Ostali? Nastavi li WRC svoje utrke u Hrvatskoj i dogodine, valjda će se u Primorsko-goranskoj županiji probuditi i više njih.


– Sve smo te solucije predvidjeli, kao i one prema kojima, posebno ako bude stabilno vedro vrijeme, mogu značiti i svojevrsno kampiranje noć prije na lokalitetima koje će si ljudi odrediti za praćenje nastupa najboljih svjetskih relijaša. Na nama je da se bilo kakav promet zaustavi daleko prije zone natjecanja, te da se s tih pozicija ljudi pješice otpute prema nekom mjestu pogodnom za gledanje utrke. Ali, jer moguće je da u »igri« bude i do desetak tisuća automobila, tu se kriju i velike opasnosti od prometnih »čepova«. Eto, i ovom putem obavještavamo gledatelje, i ne samo da ih obavještavamo, mi ih i upozoravamo da će se svako samostalno kretanje zaustaviti najmanje tri sata prije početka prvog brzinca zakazanog za 10 sati, pojašnjava nam Puž.


Fan zone


Iako je reli dakle, kao što smo već istaknuli, automobilistička disciplina koja se, pa čak i u WRC varijanti, ne naplaćuje gledateljima, postoje opcije koje ipak uključuju plaćanje ulaza. Ne, ne mislimo pritom na najskuplje, ekskluzivne aranžmane koji i na hrvatskom WRC-u dosežu nekoliko tisuća eura za sva tri dana, nego o »fan zonama« u kojim se priprema posebne sadržaje za ograničen broj gledatelja. U slučaju Platka to će biti prostor velikog parkirališta koji može primiti oko pet tisuća gledatelja. Vrlo blizu njega bit će i VIP zona u koju ulazi županijski politički establišment, njima će k tome u najranijim jutarnjim satima biti omogućen dolazak automobilima, kao i posebno izgrađena infrastruktura koja će omogućiti posebne užitke gledateljima.


– Da, na prostoru centra Platka bit će postavljen golemi videozid na kojem će se moći pratiti čitav tok natjecanja, brzince iz drugih destinacija, kao i skakaonica za automobile i svojevrsna slalom staza od metalnih bačava kojom će prolaziti natjecatelji. Između dva brzinca je predviđen i veliki koncert Gustafa, osigurana je dobra gastonomska ponuda u kojoj će participirati tri inače stacionirana ugostiteljska objekta, ma užitak za sva čula kako bi se reklo, sa smiješkom nam pojašnjava Puž.


Ali na njegovom licu nestaje osmijeha kad si krene predstavljati sliku golemog transfera ljudi što se mora obaviti s platoa sportske zračne luke na Grobniku do Platka. Riječ je o vrlo strmih 23 kilometra kojima moraju proći – gradski autobusi.


Organizacijski je naime sve postavljeno da zainteresirani za taj vid gledanja WRC-a moraju kupiti ulaznice. One po 75 kuna u pretprodaji odavno su »planule«, aktualnih po 90 kuna još ima. Njihovi vlasnici automobilima dolaze na Grobnik, parkiraju na pisti zračne luke, što će se naplaćivati s dvadesetak ili nešto više kuna po automobilu, dok im ulaznica za Platak vrijedi i kao autobusna karta u oba smjera. U konačnici – pošteno.


Vozači autobusa


Usluga koja se dobiva vrlo se realno naplaćuje tako da tu nezadovoljstva nema. Gdje je dakle problem koji Pužu skida osmijeh s lica.


– Najveći je problem u manjku vozača autobusa! U dogovoru s Autotrolejem nekako se dolazi do dijela potrebnog broja autobusa, koliko god da će slika penjanja punih »harmonika« prema Platku biti poprilično zanimljiva, ali ih nema tko voziti. U pregovorima smo i s Arrivom koja ima klasične autobuse za nekih 70-ak putnika, no sve je to malo da bi se od 6 sati do predviđenog »timinga« zatvaranja prometa tog subotnjeg jutra prebacillo pet tisuća ljudi na Platak. Da, može »harmonika« povući veliki broj putnika do cilja, ali da bi došla do Platka i vratila se treba joj više od sat vremena. Znači jedan autobus – dvije vožnje. Drugim riječima, svaki od dva seta autobusa mora »dignuti« do cilja oko 2,5 tisuća ljudi. Znam da ćemo na kraju u svemu uspjeti i biti pohvaljeni kao organizatori, no pitate me spavam li ovih dana mirno, vjerujte mi da ne, naglašava Puž.


Rješenje je možda u pomicanju početka transfera ljudi prema Platku, kao i u upozoravanju, dijelom to čini i ovaj tekst, kako nitko tko dođe do Grobnika oko osam sati nema jamstvo da će moći pratiti WRC. To je naprosto jedan od onih dana za čije se benefite mora izgubiti dio – noći. Ali, znaju to svi koji na bilo koji način prate WRC, itekako se isplati izgubiti koji sat sna za dan velikih užitaka.