Prometna avangarda

Je li robotaxi Zoox izgledna (i bliska) budućnost prijevoza putnika u gradovima?

Tihomir Ivka

Foto: Zoox promo

Foto: Zoox promo

Robotaxi je dugačak samo 3,63 metra (kraći od Fiata Punta), i njega komotno stanu četiri putnika na sjedalima okrenutima jednim prema drugima. Pokreće ga jedna od najvećih baterija u današnjim automobilima od 133 kWh što mu omogućuje kretanje punih 16 sati s jednim punjenjem



Zoox je kompanija s misijom da ponovno „izmisli“ prijevoz ljudi na način da bude sigurniji, čišći i zabavniji za sve. Ovaj ponedjeljak predstavila je vozilo koje bi moglo promijeniti budućnost transporta u urbanim sredinama, potpuno električno, autonomno vozilo na bazi spajanja umjetne inteligencije, robotike, dizajna i održive energije. Nitko dosad nije uspio napraviti ovakav namjenski robotaxi bez vozača, koji ima mogućnost bidirekcijske vožnje s mogućnošću zakretanja sva četiri kotača što omogućava mijenjanje pravca na malom prostoru.


Robotaxi je dugačak 3,63 metra (kraći od Fiata Punta), i njega komotno stanu četiri putnika na sjedalima okrenutima jednim prema drugima. Pokreće ga jedna od najvećih baterija u današnjim automobilima od 133 kWh što mu omogućuje kretanje punih 16 sati s jednim punjenjem. Može razviti brzinu od 120 kilometara na sat.


Iako na prvi pogled izgleda kao prometna avangarda koja će još dugo biti na razini prototipa, zaleđe tvrtke Zoox garantira da je riječ o vrlo ozbiljnom projektu u koji je uložen i ulaže se veliki novac. Za početak, koncept vozila smislio je osnivač australski dizajner Tim Kentley-Klay, a drugi osnivač Jesse Levinson razvio je tehnologije autonomne vožnje na Sveučilištu Stanford. Te da se spomene, Jesse je sin Arthura D. Levinsona, aktualnog predsjednika Applea. Nadalje, prije dvije godine Zoox je postala prva tvrtka koja je dobila odobrenje za pružanje usluga autonomnog javnog prijevoza u Kaliforniji. Prošle godine za izvršnu direktoricu tvrtke u kojoj radi podosta bivših inženjera Tesle, došla je Aicha Evans i to s mjesta glavnog stratega velikog Intela. Naposljetku, sredinom ove godine, Amazon je kupio Zoox za 1,2 milijarde dolara. Svi ovi elementi sugeriraju da ovdje nije riječ o eksperimentu skupine entuzijasta, već ozbiljnom poslovnom poduhvatu.

Foto galerija: Zoox - robotaxi





U Zooxu kažu da je u njihovom futurističkom robotaxiju ugrađeno preko sto unikatnih sigurnosnih inovacija kakve se ne mogu naći u konvencionalnim automobilima na današnjem tržištu. Među njih ubraja se novi sustav zračnih jastuka za dvosmjerna vozila i sjedala koja gledaju jedna prema drugima. Oni na neki način pri aktivaciji obavijaju putnike. Vozila koriste jedinstvenu senzorsku arhitekturu kamera, radara i LIDAR-a (laserski optički instrument za određivanje udaljenosti objekata), kako bi se dobilo jedinstveno vidno polje od 270 stupnjeva na sva četiri ugla vozila što omogućuje uklanjanja mrtvih točki i vozilu dosljedno praćenje predmeta pored, ispred i iza njega, uključujući pješake, bicikliste i ostale sudionike u prometu.


„Sigurnost je temelj svega što radimo. Izgradnja vozila od temelja dala nam je priliku da preispitamo sigurnost putnika, prelazeći s reaktivnih na proaktivne mjere“ – kaže suosnivač i šef tehnološkog razvoja u Zooxu, Jesse Levinson dodajući da je vozilo prošlo stroge sudarne testove po državnim sigurnosnim standardima za motorna vozila.


Zoox robotaxi se već testira na ulicama Las Vegasa, San Francisca i Foster Citya u Kaliforniji gdje je i sjedište tvrtke Zoox.