Test sigurnosti

Istinski trijumf Škode na ovogodišnjem Euroncapu. Česti vratili kotač povijesti na pravo mjesto

Edi Prodan

Iako su nagrade otišle i Mercedesu, Toyoti te Nissanu, ovogodišnji najbolji od najboljih EuroNCAP-a istinski je trijumf Škode



Dvije nagrade istom Mercedesovom modelu, električnom EQS-u, dvije nagrade Škodi – za Enyak i Fabiju te po jedna Toyoti koju je zaslužio Yaris Cross i Nissanu za Qashqai rezultati su najznačajnijeg godišnjeg EuroNCAP-ovog izbora, onog za najsigurnije automobile 2021. godine. EuroNCAP je, naime, lani testirao 33 nova automobila, od kojih su 22 postigla najbolju ocjenu od 5 zvjezdica.


Među najuspješnijima, odnosno najkvalitetnijima u sigurnosnom smislu, su Mercedes-EQ EQS koji se pokazao kao najbolji u kategorijama »Poslovna limuzina« i »Električni automobil« gdje je »za dlaku« pobijedio drugoplasirani Polestar-2, potom Nissan Qashqai u kategoriji »Mala terenska vozila« izvanrednim, kako ističu u EuroNCAP-u, performansama u aktivnoj sigurnosti, pa u kategoriji »Veliki SUV« Škodin prvi potpuno električni SUV-u, Enyaq iV, dok su, na kraju, Toyota Yaris Cross koji je zauzeo prvo mjesto u kategoriji »Mali MPV« te Škoda Fabia koja je najbolji »Mali obiteljski automobil«.


Nagrada je ove godine neuobičajeno malo čemu je jedan od razloga – posljedica pandemije. Manja produktivnost izazvana nedostatkom dijelova, kao i manji broj modela suzili su brojnost nagrada jer su u tom smislu propozicije vrlo striktne. Nagrade se u nekoj od brojnih automobilskih klasa ne dodjeljuju ako u njoj nisu bila najmanje tri konkurenta.




Pod uvjetom da je testiran dovoljan broj automobila, EuroNCAP objavljuje svoje nagrade »Najbolji u klasi« ističući ona vozila koja su se u prethodnoj godini pokazala najboljima u svojoj kategoriji po veličini ili nekoj od podgrupa, kao što su to primjerice danas jako popularni crossoveri. Nagrada se dodjeljuje na temelju ukupne izvedbe vozila, točnije ne postoje nagrade za najbolju izvedbu u bilo kojem od pojedinačnih područja procjene sigurnosti – Zaštita odraslih putnika, Zaštita djece putnika, Ranjivi sudionici u prometu te Sigurnosna pomoć.


S obzirom na ugled testova EuroNCAP-a, kao i njegovu istinsku neovisnost, dobiti ovakvu nagradu kao što je to ove godine bila čast Mercedesu EQS, Škodama Enyak i Fabia kao i s Toyotom Yaris Cross ili Nissanom Qashqaijem uistinu je od goleme važnosti u marketinškom i promotivnom smislu.


– Prošla, 2021. bila je teška godina za automobilsku industriju: nedostatak dijelova, posebice poluvodiča, bio je jedan od »repova« COVID- krize, posebno s velikim utjecajem na vremenske rokove razvoja, proizvodnju i prodaju. Ipak, vidjeli smo priličan broj novih modela automobila koji dolaze na tržište, mnogi od njih su električni ili hibridni, baš kao što su mnogi od njih, točnije većiNa, unatoč iznimno strogim ocjenjivačkim propozicijama postigli po pet zvjezdica. Čestitam pobjednicima, kao i drugoplasiranima jer su neki od njih bili vrlo bliski kandidati za prvo mjesto u svojim kategorijama, istaknuo je Michiel van Ratingen, generalni tajnik EuroNCAP-a.


Vratimo li se pobjednicima, odnosno njihovim ocjenama, one su uistinu jako visoke i, što je ne manje važno, vrlo usklađene u svim kategorijama – sigurnosti za odrasle putnike i djecu, kvaliteti i sadržajnosti opreme i čim je moguće manji, posljedica prilikom sraza s pješacima.


Na kraju, dok je ovako visok plasman za Mercedes i Toyotu, pa i Nissan ne neki način ne samo očekivan, nego i obveza, dvostruka pobjeda Škode velika je potvrda njihovih dugogodišnjih ulaganja u kvalitetu proizvoda. Svakako, sve one koji su na bilo koji način dolazili u vozački ili putnički kontakt s njihovim automobilima to i ne čudi, ali u povijesnom sagledavanju poslovanja Škode, ovo je na neki način potpuno vraćanje kotača povijesti u smjer koji češkom automobilskom divu i pripada. Škoda je naime prije socijalističke marginalizacije bila jedan od uglednijih proizvođača automobila u Europi. Nažalost, totalno uprosječivanje koje je zadesilo njihove automobile do 1990. godine stvorilo im je negativan »image«, posebno u postsocijalističkim državama. Srećom, sve je to već u prvom desetljeću rada u okviru koncerna VW, a posebno s pojavom prve Fabije i Octavije, vraćeno u željeni smjer.


U svakom slučaju, skori dolazak velikoserijske Fabije u novoj generaciji teško da bi bolje od EuroNCAP-ove nagrade za najbolji mali automobil osmislili i sami Škodini marketinški stručnjaci.


METODOLOGIJA OCJENJIVANJA


Da bi bio najbolji u klasi, automobil mora:


• Biti jedno od najmanje tri vozila u istoj kategoriji. Ako u kategoriji ima manje od tri automobila, za tu kategoriju neće biti dodijeljena titula »najbolji u klasi«.
• Ocijenjeni su s 5 zvjezdica samo sa standardnom opremom.
• Imaju najvišu ukupnu ocjenu automobila u kategoriji.
• Ne smije imati područje tijela koje je crveno obojeno (posebno ugroženo) za bilo koje putnike u vozilu.
• Ne smije biti varijanta drugog vozila.
• Ako je pobjednika u kategoriji više, nagrada će se podijeliti s ostalim vozilima s istim ocjenom. • Ako su dva automobila izjednačena, nakon razmatranja ukupnog rezultata, nagrada se dodjeljuje automobilu povoljnije cijene.


Pravila su inače podložna varijacijama na godišnjoj razini.