Dva svijeta

Ikona 20. stoljeća spremna za novo doba: Testirali smo Volkswagen Golf GTI

Edi Prodan

Uz iznimnu benzinsku snagu, GTE posjeduje i plug-in jedinicu te tako omogućava vožnju gradom samo na struju



Nekad njegova suverenost, u svim mogućim generacijama, karoserijskim oblicima i pogonskim sustavima zna biti i zamorna. Kao ljudi koji u svemu briljiraju. No, kad se oslobodite zavisti i ljubomore, shvatite da naprosto tako jest. I da je baš uzaludno boriti se protiv toga.
Upravo se takva razmišljanja i osjećaji javljaju nakon što testirate Volkswagen Golf. Model je to koji obožava Europa, ali i čitav niz država s drugih kontinenata, dok u Hrvatskoj ima status nedodirljive ikone, skoro »božanstva« na četiri kotača. Predmet je želja i maštanja svih generacija, pa i socijalnih struktura. Pokazuje to i domaća ljestvica prodaje automobila gdje je Volkswagen, zahvaljujući i Golfu, godinama neprikosnoveno na prvom mjestu.


Ono što je pak značajno za testirani model, a riječ je bila o GTE izdanju, je činjenica da Golf, iako je još od svoje pojave sredinom sedamdesetih godina prošlog stoljeća omiljena meta kupaca, svojim inovacijama kao i prateći najnovije trendove u tehnologiji to bez problema čini i danas. Iako se približava svom 50. rođendanu, Golf je i dalje jedan od najvećih zavodnika modernog tržišta.


Oznaka GTE pak objedinjava dvije zanimljive činjenice. Ponajprije, riječ je o rasnom sportašu što itekao potvrđuje da s pravom nosi oznaku koja počinje slovom »G«. Uostalom, maksimalna mu je snaga 245 »konja« tako da ide u red najbržih primjeraka kompaktne klase. Svega dakle na korak od »strojeva« što u toj klasi danas bez problema idu i do 300 KS. Istina, njegov benzinski stroj je standard VW koncerna od 150 KS, ali s asistencijom 109 »električnih konja« stiže se do spomenute snage. Na žalost, zbog činjenice da je to plug-in s malim kapacitetom baterije, u toj se snazi i ne može baš često uživati.





»E« definira njegovo moderno lice. Ono što uvažava da je jedna od najvećih bitki za opstanak čovječanstva ona koja ide za što je moguće značajnijim smanjenjem emisije CO2. Konkreno GTE Golf posjeduje električnu jedinicu – motor, bateriju i generator – zahvaljujući kojoj, uz redovno punjenje, u većini gradova uopće ne treba benzinski motor. Vozi li ga se nježno, s uvažavanjem pojedinosti što govore protiv naglih ubrzanja, ali s korištenjem elemenata što potiču na regenerativno punjenje, može se s jednim sadržajem baterije prijeći i više od 50 kilometara. Ili kako navodi VW – njih 56.


Ono što pak pruža GT odjeljak, e to ide u red velikog sportskog veselja. Ubrzanje ovog Golfa je iznimno tako da ga do brzine od 100 km/h skoro »katapultira« – za svega 6,7 sekundi »stotka«. Maksimalna mu je brzina također visoka, čak 225 km/h, a sve zajedno i ne čudi znamo li da je na kilogram težine ovog 1,62 tone teškog Golfa raspoređeno čak 15 »konja«.



Pokušamo li prema navikama što dominiraju kod domaćih vozača izračunati prosječnu potrošnju, odgovor može biti vrlo zanimljiv. Neobičan je primjerice službeni podatak prema kojem ovakav Golf troši 1,1 litru na 100 kilometara. Ali je itekako moguć! Probajmo ovako. Prosječno se u gradskoj vožnji, odnosno u vožnjama na malim relacijama, provodi oko 50 posto vremena. Ostatak u omjeru 30:20 odnosi se na »otvorene« ceste te autoputeve. Što smo zabilježili? U gradu – nismo trošili. Ne samo da to nismo činili u gradu, nego je skoro moguće iz Rijeke do Krka bez benzina! Kad se ide do Pule, opet s odgovornom vožnjom, najmanje se trećinu puta ide uz pomoć elektromotora, dok se preostalih 70-ak kilometra vozi s prosječnom potrošnjom od 4,6 litara. Tu smo dakako uključili i autocestu. Ako smo dakle u jednom tjednu otišli do Krka, potrošili smo, s obzirom da smo bateriju punili i u Krku, svega jednu jedinu litru benzina – od ukupno 100 kilometara samo njih 20 bilo je uz pomoć benzina za što nam je litra bila i više nego dovoljna. S Pulom je situacija bila takva da nam je benzin trebao na oko 150 kilometara, ili oko osam litara, jer do punjenja nismo mogli. Drugim riječima – tjedan dana s 9 litara. Naravno, ovakav automobil mami i da ga »stisnete«, da krenete u brzinske izazove kad je potrošnja viša od osma litara. Mada, vozeći po propisima i na autoputu se može s oko pet litara.


No da ne duljimo, ako ste koncentrirani da vam je automobil u gradu uvijek »na struju«, a da se ponekad i »razuzdate«, primjerice vožnjom na Učku, slobodno možete računati na prosječnu potrošnju čak i nižu od tri litre!


I da, sve uz odličnu funkcionalnost, savršeno držanje ceste, obilje elektronskih »osigurača« sigurne vožnje, pedantni DSG mjenjač, specifičnu opremu… Naprosto – Golf. Koliko god išao ponekad i ponekom »na živce«, nije »bez vraga« da ga vozači iz raznih kultura, dobi i imovinskog stanja – obožavaju. Što prije to prihvatili, bit će svima koji ga »ne vole« jednostavno – lakše.


CIJENA


Cijena plug-in automobila viša je od prosjeka. Dijelom se to kompenzira državnim poticajima koji mogu iznositi 40 tisuća kuna, dijelom naglašeno niskom potrošnjom koja kroz godine eksploatacije također vraća inicijalno uloženo. Pa je tako ukupna cijena testiranog Golfa iznosila visokih 301 tisuću kuna. Ali, ne smije se zaboraviti da je tu bilo i jako puno snage, automatski mjenjač, odlični lakometalni naplaci kao i mnogo toga što i inače doplaćujemo tako da je ipak i cijena GTE-a vrlo relativan pojam. Kad se pak zna da mu je prosječna potrošnja oko tri litre, pa mož​da i nije toliko skuplji od sebi sličnih modela bez plug-in jedinice.


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE


ZAPREMINA
1395 ccm
SNAGA
150 KS
​SNAGA EL. M.
109 KS
OKRETNI MOMENT
300 Nm
DIMENZIJE
4287/1789/1484 mm
MEĐUOSOVINSKI RAZMAK
2630 mm
UBRZANJE
6,7 s
MAKS. BRZINA
225 km/h
POTROŠNJA
1,1 l
EMISIJA CO2
26 g/km
PRTLJAŽNIK
272 l
TEŽINA
1624 kg
GUME
225/45 R17