DOSTUPNOST JE PROBLEM

EU postigla dogovor o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva: Je li ovaj plan o punionicama realan?

Hina

Foto: iStock

Foto: iStock



BRUXELLES – Pregovarači Vijeća EU-a i Europskog parlamenta postigli su u utorak privremeni politički dogovor koji predviđa povećanje broja javno dostupnih mjesta za punjenje električnom energijom i postaja za opskrbu vodikom kako bi korisnici vozila s nultom emisijom mogli bezbrižnije putovati diljem Unije.


Privremeni politički dogovor sada trebaju potvrditi svaka od dvije zakonodavne institucije Vijeće i Europski parlament kako bi postao zakon.


“Dogovor šalje jasan signal građanima i drugim dionicima da će infrastruktura za punjenje alternativnim gorivima i električnom energijom biti postavljena diljem EU-a”, izjavio je Andreas Carlson, švedski ministar infrastrukture i stanovanja, čija zemlja predsjedava Vijećem EU-a.




“To znači da će više punionica biti dostupno na ulicama u urbanim područjima, kao i duž autocesta. Građani više neće imati razloga bojati se hoće li pronaći postaju za punjenje električnom energijom ili vodikom za svoj električni automobil ili automobil na gorive ćelije”, dodao je Carlson.


Prema novoj uredbi o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva (AFIR), od 2025. nadalje svakih 60 km duž transeuropske prometne mreže (TEN-T) moraju se postaviti postaje za brzo punjenje snage najmanje 150 kW. Postaje za punjenje namijenjene teškim vozilima minimalne izlazne snage od 350 kW treba uvesti na svakih 60 km duž osnovne mreže TEN-T i svakih 100 km u većoj sveobuhvatnoj mreži TEN-T od 2025., a potpunu pokrivenost mreže treba postići do 2030. Osim toga, postaje za punjenje moraju biti postavljene na sigurnim i zaštićenim parkiralištima za punjenje preko noći i u gradskim čvorištima za dostavna vozila.


Infrastruktura za opskrbu vodikom koja može opskrbljivati i automobile i kamione mora se od 2030. uvesti u svim gradskim čvorištima i svakih 200 km uzduž osnovne mreže TEN-T, čime se osigurava mreža koja je dovoljno gusta da se vozilima na vodik omogući putovanje preko cijelog EU-a.


Pomorske luke koje godišnje imaju barem 50 pristajanja velikih putničkih plovila ili 100 pristajanja kontejnerskih plovila moraju takvim plovilima osigurati električnu energiju s kopna do 2030.


Zračne luke moraju osigurati električnu energiju zrakoplovima u mirovanju na svim mjestima kontakta s terminalom  do 2025., a na svim mjestima udaljenima od terminala do 2030.


Operatori postaja za punjenje električnom energijom i vodikom moraju osigurati potpunu transparentnost cijena, ponuditi uvriježen i praktičan način plaćanja kao što je debitna ili kreditna kartica, a relevantne podatke, kao što je onaj o lokaciji, objavljivati elektroničkim putem, čime se osigurava potpuna informiranost potrošača.


Dogovor je pozdravila i Europska komisija koja ističe da će on omogućiti prelazak na promet s nultom stopom emisija i pridonijeti cilju smanjenja neto emisija stakleničkih plinova za najmanje 55 posto do 2030.