Potražnja nadmašila ponudu

Da spriječi “tapkarenje” automobila, Ford kupcima F-150 električnog pick-upa odredio da ga ne smiju prodati godinu dana

T.I.

Foto: Ford

Foto: Ford

Ford se nada da može proizvesti 150 tisuća F-150 Lightning modela, a samo u prosincu naručeno je 200 tisuća. U tvrtki su u startu shvatili da bi ova disproporcija ponude i potražnje mogla dovesti do manipulacije, odnosno pokušaja zarade brzom preprodajom.



Nestašice, odnosno potražnja veća od ponude, zna činiti čuda. Nekima su ovakve situacije noćna mora, drugima dobra poslovna prilika. Tako je i u sadašnjem neobičnom trenutku globalne nestašice čipova kojim je pogođena ponajviše auto industrija. Zaustavljaju se proizvodne linije, kupci naručene automobile čekaju i po godinu dana.


Slično kao nekad tapkaroši kad bi nanjušili da je interes za neki film, utakmicu ili koncert veći negoli je kapacitet dvorane ili stadiona, pa kupovali prije karte da bi ih kuplje preprodavali, sad se u Americi događa sličan fenomen s automobilima.


Naime, zbog teškoća kod isporuke novih automobila, došlo je do paradoksa da se određeni polovni, doduše, gotovo novi, preko oglasa skuplje prodaju negoli oni iz salona. Kako je to moguće? Jednostavno, takav polovni auto kupac dobije odmah, novi u trgovini je neka vrsta goluba na grani, mora ga se čekati, a mnogi kupci na to nisu spremni.




Ova vrsta paradoksa dogodila se Fordu s njihovom novim modelom F-150 pick-up električnog kamioneta. Kupci su zatrpali Ford narudžbama, potražnja je mnogo veća od mogućih planova proizvodnje.


U Fordu su u startu shvatili da bi ova disproporcija ponude i potražnje mogla dovesti do manipulacije, odnosno pokušaja zarade brzom preprodajom.


Da budu sigurni da će njihovi pick-upovi doći u ruke poštenih kupaca koji ga zaista žele voziti, povukli su neobičan potez. Svojim su dilerima preporučili da ugovor o prodaji vozila sadrži odredbu po kojoj ga novi vlasnik ne smije preprodati godinu dana nakon kupnje.


Ovo nije prvi slučaj da Ford poseže za ovakvim restrikcijama, slično je učinio sa svojim GT superautom, ali tu je ipak riječ o vrlo skupom vozilu limitirane produkcije. F-150 Lightning je ipak „obični“ automobil, k tome još i električni, kojeg Ford želi proizvesti u količini od 150 tisuća komada. Godišnje. Samo tijekom prosinca minule godine Ford je primio čak 200 tisuća narudžbi za F-150 Lightning.


No, potencijalna preprodaja električnog modela F-150 nije jedini problem za Ford. Izgleda da svi pokušavaju ekstra zaraditi na njemu. Naime, ovih su dana iz Forda internim dopisom upozorili dilere da su primijetili da se kupcima koji su već prije naručili vozila iz salona šalju dodatni mailovi i traži ih se da dodatno plate kako bi na listi narudžbi i ostali. Iz Forda su dilerima dali do znanja da je takvo ponašanje nedopustivo.