Veliki interes

Subvencije za električne automobile: 22 milijuna kuna razgrabljeno u nekoliko minuta

Edi Prodan

Foto REUTERS

Foto REUTERS

Interes za poticaje je doista bio velik, te će sigurno biti onih koji će biti nezadovoljni jer se nisu stigli prijaviti, što samo dodatno pokazuje kako je potražnja za električnim vozilima veća od ovogodišnjeg izdašnog Fondovog budžeta



ZAGREB – Hrvatska je zemlja koju često ne razumiju ni njezini njastariji stanovnici. Kako naime objasniti da država i narod koji zbog silnih nedaća izazvanih krahom privrede uzrokovanim svim manifestacijama oko epidemije koronavirusa u svega nekoliko minuta iskoriste 22 milijuna kuna državnih poticaja za kupnju iznimno skupih električnih automobila?!


Kako je priopćio Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost danas je u 9 sati započeo sa zaprimanjem prijava građana za sufinanciranje energetski učinkovitih vozila. U nepune dvije minute, zaprimljeno je čak 546 prijava od čega se 470 odnosi na električna osobna vozila.


– Ove brojke pokazuju značajan interes građana za e-mobilnost, što smatramo dobrim znakom, komentirali su iz Fonda.
Kako je poznato za energetski učinkovita vozila su ove godine osigurali ukupno 44 milijuna kuna, a oba poziva kako onaj za građane tko i onaj za tvrtke su se zatvorili u rekordnom roku.




– Na ta dva poziva ukupno je zaprimljeno 853 prijave što je jasan signal da kao društvo počinjemo težiti transformaciji prometa, kažu u Fondu.


Fond za zaštitu okoliša program sufinanciranja energetski učinkovitih vozila provodi od 2014. godine te je do sad osigurao oko 110 milijuna kuna za kupnju 3.500 novih vozila. Program sufinanciranja je u 2020. godini izmijenjen te je maksimalni iznos poticaja za električna vozila iznosio 70.000 kuna, a sufinanciranje električnih bicikala su mogle dobiti samo pravne osobe, u čiji program poticaja su uključena i vozila na vodik.  Ipak, najveća novost bila je izmjena načina prijave.


Zbog digitalizacije potaknute situacijom s koronavirusom, za sredstva su se i građani i pravne osobe mogli prijaviti isključivo putem sustava za e-prijave na javne pozive Fonda. Javni pozivi objavljivani su ranije, kako bi zainteresirani prijavitelji mogli na vrijeme izraditi svoj korisnički račun i pripremiti dokumentaciju prije službenog početka zaprimanja prijava.


Interes za poticaje je doista bio velik, te će sigurno biti onih koji će biti nezadovoljni jer se nisu stigli prijaviti, što samo dodatno pokazuje kako je potražnja za električnim vozilima veća od ovogodišnjeg izdašnog Fondovog budžeta. U Fond ističu kako su napravili sve kako bi online prijava dobro funkcionirala. Sustav za e-prijavu nalazi se na posebnom serveru te je programiran da omogući prijavu od 9 sati i tu mogućnost automatski ukloni nakon što vrijednost zaprimljenih zahtjeva prijeđe dostupan budžet.“ pojašnjavaju iz Fonda.


Da sustav funkcionira, pokazuje i velik broj uspješno prijavljenih iz svih krajeva Hrvatske. Na javni poziv namijenjen građanima prijavilo se 546 korisnika, a na onaj namijenjen pravnim osobama njih 307.


Podsjećamo, za kupnju eko vozila su i tvrtke i građani mogli dobiti do 40 posto bespovratnih sredstava, odnosno od 5 do 70 tisuća kuna, ovisno o kategoriji vozila. I dok su građani mogli sufinanciranje dobiti samo za jedno novo vozilo, koje u vlasništvu moraju imati barem 2 godine, tvrtke su ih mogle kupiti i više, ali iznos sufinanciranja nije mogao prelaziti 400 tisuća kuna.


 Podsjetimo i na to da su električni automobili uz sva poticajna sredstva najmanje dvostruko skuplji od  jednakih klasičnih automobila ali i to da je sredstava ipak ipak moguće vratiti na dulji rok ali uz uvjet da se godišnje ne vozi u hrvatskom prosjeku koji iznosi oko 14 tisuća kilometara. Drugim riječima poticaje jesu povukli ljudi čiji standard uvelike nadilazi hrvatski prosjek, ali ujedno i oni koji automobile koriste po prilici dvostruko više od goleme većine hrvatskih građana koji nakon ove korona katastrofe uglavnom više nemaju  ni za – benzin.