Ledo bio tek početak

Rusi traže kupca za nekad moćni Agrokor. Plan im je Fortenova grupu prodavati – komad po komad

Jagoda Marić

Photo: Filip Kos/PIXSELL

Photo: Filip Kos/PIXSELL

Upravo je raštrkanost poslova Fortenova grupe razlog zbog kojeg će Sberbanka teško naći partnera iz bilo koje od branši koji bi preuzeo njezino vlasništvo, smatra Damir Novotny



ZAGREB – Izjava predsjednika Uprave Sberbanke Hermana Grefa da će ta banka u iduće dvije godine prodati svoj udio u Fortenova grupi, nekadašnjem Agrokoru, nije ni iznenađujuća ni prva najava takvog poteza, jer od sklapanja nagodbe vjerovnika Agrokora iz Sberbanke povremeno stižu takve poruke. Iz Sberbanke ni protekle dvije godine nisu skrivali da su razgovarali sa zainteresiranim investitorima o toj mogućnosti, ali su u ranijim istupima isticali da prvo žele konsolidirati kompaniju i za nju postići najveću vrijednost.


Izlazak iz vlasništva Fortenove grupe iz Sberbanke su počeli spominjati nekoliko mjeseci nakon sklapanja nagodbe u kojoj su na osnovi duga od 1,1 milijardu eura dobili udio od 39,2 posto. U međuvremenu je on porastao na 44 posto, dok druga ruska banka VTB ima udio od 7,5 posto. Iako se iz VTB-a posljednjih dana nisu oglašavali o namjerama Sberbanke, ne bi bilo iznenađenje da zajednički krenu u prodaju najveće regionalne kompanije u kojoj ukupno imaju 51,5 posto dionica, jer bi u slučaju da nađu kupca on vjerojatno bio zainteresiraniji ako se radi o većinskom paketu.


Pravovremena najava


Ekonomski analitičar Damir Novotny kaže da je sadašnja Grefova najava pravovremena, s obzirom na to da se najavljuje rok od dvije godine, te da je logično da banka ne zadrži u svom portfelju vlasništvo u tako velikom konglomeratu. Upravo je raštrkanost poslova koje ima Fortenova grupa, primjerice maloprodaju, prehrambenu industriju, ali i poljoprivrednu proizvodnju, razlog zbog kojeg će, procjenjuje Novotny, Sberbanka teško naći strateškog partnera iz bilo koje od tih branši koji bi preuzeo njezino vlasništvo.




– Vjerojatnija je opcija da odu u pripremu javne ponude i da na IPO-u ponude institucionalnim investitorima udjele u Fortenova grupi, primjerice mirovinskim fondovima. Druga je opcija da nađu ulagače među investicijskim fondovima, jer teško da će naći kompaniju koja bi htjela preuzetu cijelu grupu, dakle i maloprodaju, i poljoprivredu, i Jamnicu, i Zvijezdu. Puno lakše prodat će odvojeno te segmente poslovanja, onako kako je sama Fortenova prodala Ledo i to po jako dobrim uvjetima, kaže Novotny.


No, i prodaja svakog tog sektora neće ići jednako, pa Novotny ističe da vjerojatno ne bi bio problem pronaći kupca za Jamnicu, za koju su pojedine kompanije interes pokazale odavno.


On kaže da bi još prije deset godina rekao i da neće biti problema s interesom za preuzimanje Agrokorove maloprodaje, ali veliki lanci i diskonteri više nisu toliko zainteresirani za preuzimanje lanaca na tržištima na koja dolaze, nego to čine izgradnjom vlastitih trgovina, koje se uklapaju u njihov model poslovanja, primjerice onako kako je to na hrvatskom, ali i nekim drugim tržištima napravio Lidl.


Navike kupaca


– Možda bi netko od onih koji su na hrvatskom tržištu i bio zainteresiran za preuzimanje, ali tu je pitanje dopuštene koncentracije na tržištu, ali još i više konsolidacija Konzuma i Mercatora koja se tek treba dogoditi. Maloprodaja se jako mijenja, mijenjaju se navike kupaca i tome se lanci prilagođavaju, bilo online prodajom, bilo automatiziranim dućanima u kojima uopće trgovaca na blagajni nema. Taj posao Konzumu i Mercatoru tek slijedi. Onaj tko će razmišljati o preuzimanju maloprodaje Fortenove, morat će razmišljati o velikom trudu koji možda na kraju dana i neće donositi povrat ulaganja, navodi Novotny.


Promjene vlasništva u Konzumu značit će vjerojatno i promjenu za domaće dobavljače, kojima je taj maloprodajni lanac bio najvažniji kanal do tržišta, odnosno do kupaca, a Novotny kaže da ulazak bilo kojeg drugog vlasnika više neće biti toliki šok za domaće proizvođače robe široke potrošnje.


– Oni koji su se bili spremni i sposobni prilagoditi, učinili su to odmah po izbijanju krize u Agrokoru. Morali su izaći iz zone sigurnosti gdje su po inerciji plasirali svoje proizvode preko Konzuma koliki god rokovi plaćanja bili. Morali su odraditi teške pregovore, negdje popustiti da bi ušli u druge trgovačke lance i to se sada vidi i po ponudi u ostalim maloprodajnim lancima. Oni koji ni dosad nisu našli nove kanale, očito se nisu htjeli ili nisu znali mijenjati i neće ih na to prisiliti ni eventualna prodaja Konzuma, odnosno novi vlasnik te tvrtke, zaključuje Novotny.


Belje primamljivije od PIK-a Vrbovec


– Kad je poljoprivreda u pitanju, tu je stvar osjetljivija, posebice iz perspektive hrvatskih nacionalnih interesa. U Slavoniji i Baranji Agrokor, odnosno Ivica Todorić, malo je razvijao voćarstvo, malo preradu mesa, malo vinogradarstvo, ali ništa od toga nije bio posao s velikom proizvodnjom i profitom. Ne treba zaboraviti da Belje ima velike površine poljoprivrednog zemljišta uz dugogodišnju koncesiju i tu bi moglo biti velikog interesa, posebice od ulagača iz Mađarske, puno više nego što bi ga bilo za PIK Vrbovec, ističe Novotny.