Što se promijenilo?

Preokret. Nadzorni odbor sad je odobrio zaduživanje “3. maja”, pod račun stavljena tvrtka kći?

Orjana Antešić

Ilustracija Vedran Karuza

Ilustracija Vedran Karuza

S obzirom na stanje trećemajske imovine, za pretpostaviti je da se »pod račun« stavila tvrtka-kći »3. maj Rijeka 1905«



Što se to točno moglo doraditi i promijeniti preko blagdana Svih svetih, nije poznato, no Nadzorni odbor »3. maja«, koji je ponovo imao sjednicu, jučer je prihvatio sve izjave Uprave brodogradilišta koje su uvjetovane Vladinom odlukom o davanju državnih jamstava za novi kredit u iznosu od 23,45 milijuna eura, nasušno potrebnih da bi se novogradnja 527 uspjela završiti i isporučiti kupcu.


Potvrdio nam je to predsjednik Nadzornog odbora »3. maja« Juraj Šoljić, no druge konkretnije detalje ovog puta nije želio iznositi u javnost, pa tako ni čime to »3. maj« jamči da će vratiti ovaj kredit, a time i državna jamstva. S obzirom na stanje trećemajske imovine, za pretpostaviti je da se »pod račun« stavila tvrtka-kći »3. maj Rijeka 1905« koja je, podsjetimo, ovog ljeta dokapitalizirana unosom praktički sve značajnije materijalne imovine matičnog »3. maja« u iznosu od 10,3 milijuna eura.


Važni rokovi


Očito se računa da bi se od prodaje osnivačkog udjela u ovom povezanom društvu, preko koje se planira nastaviti brodograđevna djelatnost na postojećem lokalitetu, mogao zatvoriti kredit. S obzirom na to da se prostor brodogradilišta i sve zgrade nalaze na pomorskom dobru, da na novogradnji 527 već stoje hipoteke Ministarstva financija za raniji kredit koji je odobren za završetak ovog broda, nije isključeno da su se ove garancije vraćanja kredita moguće još dodatno podebljale s 40-postotnim udjelima koje »3. maj« ima na dva broda pulskog brodara Alpha Adriatic, »Verudi« i »Stoji«, no teško je bilo što reći o tome koliko isti vrijede. Naročito u okolnostima kad poslovni udjeli njihovim vlasnicima, uz prava, nose i određene obveze. Kao što je poznato, većinski udjelničar u kompanijama čija su jedina imovina ovi brodovi, pulski je brodar koji raspolaže s 55 posto, a uz »3. maj« udio od 5 posto zadržao je i Uljanik brodogradilište u stečaju.


Kalkulacije i rast troškova



 


Vlada je u srpnju prošle godine odobrila državna jamstva za kredit za završetak broda za kanadskog brodara u iznosu od 31,5 milijuna kanadskih dolara i 23,5 milijuna eura. Međutim, već je iz tadašnje odluke Vlade bilo jasno da postoji razlika između projiciranih kalkulacija troškova završetka ovog broda i prodajne cijene koja se postigla s Kanađanima. Tada se spominjalo 2,57 milijuna eura koje se »3. maj« obvezao da će pokriti iz vlastitih sredstava, odnosno iz poslova s trećim licima. Sada se, međutim, pokazalo da su ti troškovi puno veći o čemu svjedoči i zatraženi iznos novog kredita od blizu 23,5 milijuna eura.

Drugi bitan uvjet za odobravanje, a potom i puštanje novog kredita kroz četiri tranše, odnosi se na rok u kojem će novogradnja 527 biti završena, a sve kako bi se izbjeglo plaćanje penala za kašnjenje što onda dodatno umanjuje ugovornu cijenu broda. Da bi se zadovoljio ovaj uvjet, na stolu su bile dvije opcije – ili da Uprava »3. maja« potpiše izjavu da će brod biti završen u ugovornom raskidnom roku, a to je do 15. lipnja slijedeće godine ili da se krene u pregovore s Algomom kojima bi se, između ostalog, reguliralo i to pitanje, s time da pozitivan ishod tih pregovora mora biti stavljen na papir najkasnije do 31. prosinca ove godine, drugim riječima do tog je roka određeno da mora biti potpisan aneks ugovora s Kanađanima.


Ni po ovom se pitanju Šoljić jučer nije htio preciznije odrediti, ali po svemu sudeći tipuje se da će se brod uspjeti završiti do sredine lipnja iduće godine. S obzirom na to da su, prema Šoljićevim navodima, sve izjave koje su tražene od trećemajske uprave jučer prihvaćene, za očekivati je da će se u narednim danima objaviti poziv za izvanrednu Skupštinu »3. maja«, a vezano uz zahtjevane mjere kriznog upravljanja koje, prema odluci Vlade, moraju biti uvedene najkasnije do konca siječnja iduće godine.


Specifičan brod


Nije, doduše, posve razvidno zašto te mjere kriznog upravljanja treba potvrditi Skupština društva, koju u naravi predstavlja stečajna upraviteljica Uljanika d.d. Marija Ružić, s obzirom na to da je upravljanje tvrtkom u domeni Uprave i Nadzornog odbora. Osim ako se na ovaj način ne misli dotaknuti i pitanje onih 18,5 milijuna eura, koje Uljanik u stečaju potražuje od »3. maja«, a riječko se brodogradilište, podsjetimo, potpisom sudskih nagodbi u proljeće ove godine obvezalo platiti odmah nakon isporuke broda Kanađanima, odnosno ne kasnije od 28. veljače 2025. godine.


Što će mjere kriznog upravljanja riječkim brodogradilištima podrazumijevati, nema konkretnijih informacija osim da je na Upravi, odnosno Ediju Kučanu izrada plana racionalizacije poslovanja kojim bi se troškovi poslovanja i proizvodnje trebali striktno držati unutar zadanih gabarita kreditnih tranši. S obzirom na dosadašnji, učestali tempo sastajanja Nadzornog odbora »3. maja«, očito je da s tom praksom planira nastaviti sve do završetka novogradnje 527.


Samoiskrcavajući brod za prijevoz rasutog tereta zadnji je zatečeni brod u gradnji u trećemajskom opremom bazenu nakon kraha Uljanik grupe. Specifičan je to brod, za koju je vrlo uzak krug potencijalnih kupaca s obzirom na to da je projektiran i građen za plovidbu sjevernoameričkim Velikim jezerima. Dugo su trajali pregovori s njegovim originalnim naručiteljem, kanadskim brodarom Algoma, oko njegovog završetka.