Prvi ugovoren, prvi predan

Sve je odrađeno tip-top i u roku: Trećemajci spremaju primopredaju novogradnje Kanađanima

Orjana Antešić

Neslužbene informacije daju naslutiti da su Kanađani zadovoljni odrađenim poslom na brodu koji će nositi naziv »Algoma Interpid« i koji će im biti drugi brod u floti sagrađen u riječkom škveru



Prvi ugovoren, prvi predan, i to u ugovorenom roku, kako stvari stoje. U brodogradilištu »3. maj« za mjesec dana trebala bi se dogoditi isporuka samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutog tereta kanadskom naručitelju, kompaniji Algoma.


Remorkeri Jadranskog pomorskog servisa jučer ujutro oteglili su ovu novogradnju na dokovanje u susjedno brodogradilište »Viktor Lenac«, nakon čega ostaje za odraditi samo još jedan, završni korak prije same isporuke, a to je pokusna vožnja.


Sudeći prema informacijama koje stižu iz brodogradilišta, očekuje se da će ovaj završni test proteći glatko, bez većih problema. Direktor »3. maja« Edi Kučan jučer je još jednom najavio kako bi primopredaja Algomine novogradnje trebala uslijediti do sredine rujna.




Kako doznajemo, već je obavljeno testiranje i predaja sofisticiranog teretnog sustava koji je ugrađen na ovaj brod specifičnih karakteristika s obzirom na činjenicu da će ploviti Velikim jezerima u Sjevernoj Americi, između SAD-a i Kanade.


Kvaliteta odrađenog


Iz kanadske kompanije su objavili da će brod nositi naziv »Algoma Interpid«, a planirano je i uobičajeno da se novogradnja zadrži oko tjedan dana u doku, nakon čega se odmah kreće s pokusnom plovidbom.


Neslužbene informacije daju naslutiti da su Kanađani zadovoljni odrađenim poslom na »Interpidu« koji će im biti drugi brod u njihovoj floti koji su sagradili u riječkom brodogradilištu. Slučaj je htio da je zadnja primopredaja koju su trećemajci uspjeli obaviti prije nego što je Uljanik grupa kliznula u kaos i propast bio upravo Algomin »Innovator«, brod identičnih karakteristika i dimenzija kao i ovaj koji bi se trebao isporučiti između 12. i 15. rujna.


Oba su dužine 198 metara, širine 23 metra i nosivosti 24.900 tona. Prije nego što su loše poslovne odluke vodstva Uljanika počele stizati na naplatu, kanadska brodarska kuća planirala je sagraditi seriju od četiri broda za rasuti teret sa samoiskrcavajućim uređajem u riječkom škveru.



Nakon »Innovatora« i »Interpida«, druga dva planirana su nešto većih dimenzija i nosivosti, a jedna od tih novogradnji, 526, nalazi se na trećemajskom navozu. Nije isključeno da se Kanađani možda odluče završiti i ovaj brod, pri čemu bi kvaliteta odrađenog posla i poštovanje ugovornih rokova s »Algoma Interpidom« mogao biti onaj presudni jezičac na vagi.


Ugovor s Kanađanima, podsjetimo, potpisan je u prvim danima rujna prošle godine, praktički odmah nakon što je Vlada svojim kolovoškim odlukama stala iza nastavka proizvodnje u »3. maju«.


Riječkom brodogradilištu izdana su jamstva za prvi kredit u iznosu od 150 milijuna kuna potrebnih za ponovno pokretanje proizvodnje. Nakon što je direktor Kučan parafirao ugovor s Kanađanima, uslijedio je i drugi val izdanih državnih jamstava za kredit u iznosu od 26 milijuna eura, potrebnog da se završi Algomina novogradnja.


Sam brod ugovoren je za cijenu od 33,3 milijuna eura, odnosno 36,5 milijuna dolara, koje će Kanađani platiti na primopredaji »Interpida«.


Kilometri kabela


Na kanadskoj novogradnji počelo se intenzivno raditi krajem prošle godine, nakon što je u brodogradilište pristigla sva potrebna oprema, među inim i 200-ak kilometara kabela koje je trebalo još provući i pospajati na brodu.


Trebalo je puno snalažljivosti da bi se tako velika količina kabela dobila u što kraćem vremenu iz Europe i Kine, tim više što je namjenski kredit za završetak ovog broda realiziran i »pušten« tek početkom studenog.


A onda se, u najvećoj špici posla na »Algoma Interpidu«, dogodila i korona. Svijet i Hrvatska ušli su u lockdown, ali u »3. maju« uspjeli su, uz sve preventivne i zaštitne mjere, raditi cijelo vrijeme i završavati ovaj brod, prvi od tri za koje je Vlada Andreja Plenkovića odlučila da će ih završiti u »3. maju« i time ovom brodogradilištu dati šansu za nastavak proizvodnje.


Trećemajci su u međuvremenu uspjeli ugovoriti završetak i druge novogradnje, tankera za prijevoz nafte i kemikalija sa španjolskom kompanijom Marflet Marine, za koji je ugovorni rok isporuke srpanj iduće godine.


Pored ovog posebnog programa, sa Scenic grupom, odnosno njihovom tvrtkom u Hrvatskoj MKM Yachts, u »3. maju« potpisali su ugovor o gradnji trupa za polarni kruzer, presliku ultraluksuznog »Scenic Eclipsea« koji već mjesecima na vezu u riječkoj luci čeka ponovno otvaranje kruzing tržišta.


Za treću postojeću novogradnju, brod za prijevoz automobila, koji je u najvećoj fazi gotovosti, oko 80 posto, u ovom trenutku još se uvijek čeka da država, odnosno Ministarstvo financija, pretvori hipotekarna prava koja ima na tom brodu i u stvarno vlasnička kako bi se ispunio preduvjet da se ta novogradnja može završiti u »3. maju«.


Taj brod je, naime, građen upravo u riječkom škveru, ali se vodi kao Uljanikova novogradnja i dio je stečajne mase te propale tvrtke.