Novogradnja 3. maja

Nakon višegodišnje kalvarije u Uljaniku, Santiago zablistao na Kvarneru. Uskoro spreman za isporuku

Orjana Antešić

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Pri pogledu na svježe obojeni »Santiago« teško je povjerovati da je riječ o istoj ruzinavoj novogradnji koja je u prosincu 2019. dotegljena u »3. maj«, nakon što je gotovo pune tri godine čamila na vezu u pulskom brodogradilištu.



RIJEKA – Nakon dokovanja i završnog ušminkavanja u »Viktoru Lencu«, tanker »Santiago« jučer se vratio u brodogradilište »3. maj« gdje mu sada slijedi pokusna vožnja koja je planirana u prvim danima veljače.


Ništa s ovom trećemajskom novogradnjom dosad nije išlo ni lako, ni brzo i trebalo je puno upornosti da se radovi na ovom brodu za prijevoz nafte, naftnih prerađevina i kemikalija, nosivosti 50.000 tona, privedu svome kraju.


Pri pogledu na svježe obojeni »Santiago« teško je povjerovati da je riječ o istoj ruzinavoj novogradnji koja je u prosincu 2019. dotegljena u »3. maj«, nakon što je gotovo pune tri godine čamila na vezu u pulskom brodogradilištu.




Gradnja tankera »Santiago« započela je još koncem 2015. godine, kada je na trećemajski navoz položena kobilica broda. Nepunih godinu dana kasnije uslijedilo je porinuće, u nazočnosti visokih uzvanika, među kojima je bila i tadašnja predsjednica Republike Kolinda Grabar-Kitarović koja je bila i kuma brodu. Međutim, završnom opremanju »Santiaga« nije se pristupilo u »3. maju«, već je pod izgovorom bolje sinergije unutar Uljanik grupe, brod otegljen u pulsko brodogradilište, gdje ga se trebalo završiti i predati brodovlasniku. Ništa se od toga nije dogodilo i u stanju u kojem je otegljen, samo dodatno nagrižen protokom vremena, tanker »Santiago« na vezu u Puli dočekao je slom Uljanika.


Među svim zatečenim novogradnjama, bio je to jedini brod koji se vodio baš na »3. maj«, dakle, kojemu je riječki škver bio vlasnik, a specifičnost je bila i to što jedini nije bio opterećen hipotekama. Zato je trećemajcima taj brod poslužio kao zalog za prvi kredit od 150 milijuna kuna koji su, uz pomoć Vlade, dobili da bi se deblokirao račun brodogradilišta i ponovo pokrenula proizvodnja.


Pokazalo se, dodatno, da brod nije lako ni jeftino vratiti nazad iz Pule jer su se primijenile odredbe stečajnog zakona, tako da je »3. maj« morao Uljanik brodogradilištu u stečaju platiti oko 1,4 milijuna kuna na račun vezarine i skladištenja opreme za »Santiago«. U Puli su taj »taksimetar« uključili čim je otvoren stečajni postupak nad tamošnjim brodogradilištem.


Prema posljednjim najavama iz »3. maja«, »Santiago« bi trebao biti spreman za isporuku koncem veljače.