ŠKVER

Lenac htio u veliku obnovu Doka 11, umjesto toga nikad veći dio dobiti uplaćuju u državni proračun

Orjana Antešić

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

»Viktor Lenac« za »nagradu« je ponio titulu jedinog europskog škvera koji će morati platiti dodatni porez na dobit



Iza remontnog brodogradilišta »Viktor Lenac« najuspješnija je poslovna godina dosad. Izuzetno dobra zaposlenost kapaciteta osigurala im je nagli skok i rekordnu neto dobit od čak 78,5 milijuna kuna već u prvih devet mjeseci prošle godine.


Međutim, umjesto ove značajne akumulacije kapitala kojim bi mogli krenuti u obimniju obnovu starog Doka 11, ključnog za poslovanje ovog brodogradilišta, nikad veći dio od zarađene dobiti ovog velikog metaloprerađivača iz Martinšćice kanalizirat će se u državni proračun na račun dodatnog poreza na profit, jednokratnom nametu koji je Vlada u Hrvatskoj odlučila raširiti na sve kompanije s prihodima većim od 300 milijuna kuna i koje su uspjele ostvariti 20 posto veću dobit u odnosu na oporezivi prosjek u protekle četiri godine.


Umjesto priznanja i dodatnih poticaja ovom jedinom većem domaćem brodogradilištu koje bez državnih potpora uspijeva postizati sjajne poslovne i financijske rezultate, »Viktor Lenac« za »nagradu« je tako ponio titulu jedinog europskog škvera koji će morati platiti dodatni porez na dobit.


Poslovni impuls




Ulaganje u obnovu i »upgrade« velikog Doka 11, koji im nosi najmanje trećinu godišnjih prihoda, nužnost je za »Lenac« želi li se održati na izrazito kompetitivnom tržištu remonta. Brodovi su sve većih dimenzija, a 260 metara dugački Dok 11, sa svojom podiznom moći do 40.000 tona, osigurava im prihvat brodova do 285 metara dužine, što u okruženju LNG terminala u Omišlju i daljnjeg širenja kontejnerskog prometa u riječkoj luci, kroz stasanje Zagrebačke obale, daje tome dodatni poslovni impuls.


Prije dvije godine u »Lencu« su se, podsjetimo, bavili idejom zamjene tog doka novim, još veće podizne moći, radila se financijska konstrukcija za nadogradnju jedne postojeće dokovske konstrukcije, no drastičan skok cijena sirovina na svjetskom tržištu, pa tako i čelika, stopirao je taj plan.


Kako doznajemo od članice Uprave Sandre Uzelac, sredstvima koja će im ostati na raspolaganju u ovoj se godini planira zamjena dva od ukupno devet pontona na Doku 11. U ovom trenutku još se rade tehnički i financijski izračuni, nakon čega će se pristupiti izradi klasifikacijske dokumentacije koju mora odobriti Hrvatski registar brodova (HRB).


Uzelac vjeruje da bi, bude li sve teklo prema planu i sadašnjim projekcijama, koncem prvog kvartala ove godine mogli finalizirati cijeli taj postupak, nakon čega bi se krenulo u samu realizaciju. Oko izgradnje dva pontona, za potrebe kojih će trebati obraditi oko 3.600 tona čelika, već se više mjeseci vode razgovori s potencijalnim izvođačima.


Sve upućuje da će se taj posao ugovoriti sa susjednim »3. majem«, koji bi time dodatno popunio svoje kapacitete. Cijeli taj poslovni aranžman oko izgradnje dva pontona dogovara se na način da »Lenac« osigura i nabavi sav potreban materijal, dok bi druga strana bila plaćena za obavljeni rad.


Na isti je način, podsjetimo, krajem prošle godine »3. maj« s kompanijom Viterlef Management ugovorio završetak tankera koji se nalazi u splitskom brodogradilištu i uskoro bi, prema najavama predstavnika brodovlasnika, trebao biti dotegljen u Rijeku.


Najave poslova


Istovremeno s pripremama za ulaganja u veliku »jedanaesticu«, u »Lencu« se nadaju još jednoj uspješnoj poslovnoj godini. Prve najave novih poslova su dobre, a dobrom startu ovog brodogradilišta, u vlasništvu talijanske Palumbo grupe, pridonijet će i nastavak aktivnosti na obimnijim projektima koje je »Lenac« uspio ugovoriti prošle godine.


Ponajprije se to odnosi na remont i preuređenje 147-metarske jahte »Prince Abdulaziz«, u vlasništvu saudijske kraljevske obitelji. Oko ovog posla, koji »Lencu« nosi referencu i na zahtjevnom tržištu remonta luksuznih plovila, dugo su se vodili pregovori s potencijalnim izvođačima, a konačni odabir pao je na »Lenac« s kojim je početkom prošle godine potpisan ugovor.


Originalni rok za završetak planiranih radova bio je godinu dana, no zbog dodatnih zahtjeva brodovlasnika jahta će se u Martinšćici zadržati nešto dulje. Točna vrijednost ovog posla drži se poslovnom tajnom, a iz lanjskog priopćenja na Burzi moglo se samo iščitati da je riječ o projektu vrijednosti veće od 20 milijuna eura.


Sigurno je da će ugovoreni dodatni radovi samo povećati konačan iznos. Drugi financijski značajan posao koji će se protegnuti i u ovu godinu jest prenamjena trajekta »Eurocargo Sicilia« u ro-pax, odnosno brod za prijevoz automobila i putnika.


Ovaj 193 metra dugački brod od talijanske je Grimaldi grupe kupio meksički brodar Baja Ferries, a u »Lenac« je stigao početkom prošlog rujna na zahvate nadogradnje nadgrađa, odnosno širenja putničkih kapaciteta, od kabina do implementiranja ostalih pratećih sadržaja za putnike.


Iz Martinšćice bi trebao isploviti za nekoliko mjeseci, u proljeće, pod novim imenom »California Star II«. I u ovoj godini očekuje se nastavak plodonosne i intenzivne suradnje s američkom mornaricom, odnosno njihovom Šestom flotom, čiji ratni i logistički brodovi redovito dolaze na redovne, manje ili veće remonte upravo u ovo hrvatsko brodogradilište.


Upravo su oni jedan od prvih klijenata i u ovoj godini jer bi već idući tjedan na svoje redovno održavanje trebao uploviti njihov logistički katamaran »USNS Yuma«.