Riječki škver

DOBRA VIJEST Trećemajci konačno dobili plaće za lipanj

Orjana Antešić

Snimio Vedran KARUZA

Snimio Vedran KARUZA

Da su za 750 radnika isplaćene "bušte" za lipanj potvrdio nam je i Edi Kučan, direktor riječkog brodogradilišta koje, nakon što je u HBOR-u odobren novi kredit, sada kreće u završetak još jedne novogradnje ugovorene s kanadskim brodarom koja je zatečena u fazi gradnje na navozu



RIJEKA  Danas u ranim poslijepodnevnim satima krenule su isplate plaća za oko 750 radnika u “3. maju”. Da su isplaćene “bušte” za lipanj, potvrdio nam je i Edi Kučan, direktor riječkog brodogradilišta koje, nakon što je u HBOR-u odobren novi kredit, sada kreće u završetak još jedne novogradnje koja je zatečena u fazi gradnje na navozu. U pitanju je još jedan samoiskrcavajući brod za prijevoz rasutog tereta kojeg su trećemajci, nakon podužih pregovora oko konačne cijene, krajem svibnja ove godine ugovorili s kanadskim brodarom Algoma.


Nakon sloma Uljanik grupe i Vladine odluke da stane iza nastavka proizvodnje u riječkom škveru, upravo su Kanađani bili prvi brodovlasnici s kojim je “3. maj” sklopio ugovor o završetku jedne od zatečenih novogradnji. “Algoma Intrepid” završen je u roku i predan Algomi sredinom rujna 2020. godine, a aktualna novogradnja, koja je sada u fokusu trećemajaca, bit će veće nosivosti i dužine 225 metara. Za razliku od klasičnih bulkova, ovi su brodovi tehnološki zahtjevniji i sofisticiraniji s obzirom na svoju funkciju self-uploadinga odnosno činjenice da su opremljeni uređajem i opremom za iskrcaj tereta.


Novogradnja 527, kako je njezin radni naziv, ugovorena je dijelom u kanadskim dolarima, a dijelom u eurima, što se može iščitati iz Vladine odluke koja je početkom srpnja odobrila državna jamstva u iznosu od 31,5 milijuna kanadskih dolara i 23,5 milijuna eura za kreditno zaduženje “3. maju”. Ugovor s Kanađanima sklopljen je na način da Algoma plaća cjelokupnu cijenu na isporuci broda, datiranoj za ožujak 2024. godine. Čim bržu operacionalizaciju kredita u “3. maju” diktirala je i činjenica da je čim prije potrebno krenuti u ugovaranje potrebne opreme koju se mora ugraditi u taj brod, među ostalim, i glavni brodski motor na čiju će se isporuku morati čekati godinu dana.




Trećemajske kalkulacije iskazivale su da će, i pored naknadno podignute cijene u pregovorima s Kanađanima, razlika između ugovorene cijene i troškova završetka na novogradnji 527 biti oko 2,5 milijuna eura. Tu razliku “3. maj” se obvezao da će namiriti iz vlastitih sredstava što se reflektiralo i kroz uvjete koje je Vlada postavila u svojoj odluci o odobrenju državnih jamstava.


Kao i kod prethodnih novogradnji koje je “3. maj” završio od jeseni 2019. godine naovamo, otkako se brodogradilište nalazi u posebnom programu poslovanja, tako će i za novogradnju 527 morati biti otvoren poseban račun na kojem će se rezervirati sredstva za gradnju i s kojeg će Hrvatska brodogradnja-Jadranbrod moći pratiti sva plaćanja. Ujedno, stupanj gotovosti, ostvarenje troškova broda i namjensko trošenje sredstava pratit će se na mjesečnoj razini i o tome izvještavati resorna ministarstva gospodarstva i financija.


Završetak novogradnje 527 bilo je pitanje biti ili ne biti za riječki škver nakon što su odradili poslove na gradnji trupa novog luksuznog polarnog kruzera za Scenic grupu krajem lipnja ove godine. Unatoč svim problemima s kojima su suočeni u nastojanjima da se održi proizvodnja na riječkim navozima, trećemajci se mogu pohvaliti da su upravo Scenicov novi kruzer uspjeli porinuti u more u najvećem stupnju opremljenosti od svih dosadašnjih novogradnji. Uspješno su priveli kraju i završetak broda za prijevoz automobila i kamiona, na kojemu je državni proračun zaradio oko 30 milijuna eura. Ovaj brod iz stečajne mase Uljanika, podsjetimo, država je preuzela u punopravno vlasništvo temeljem upisanih hipoteka, a s “3. majem” sklopljen je ugovor o njegovom završetku za 22 milijuna eura, koliko su bili procijenjeni troškovi završetka ove novogradnje. Brod je na koncu prodan na međunarodnom javnom pozivu grčkom brodaru. Premda se nikad službeno nije izašlo s cijenom koju se dobilo za taj brod, što je bio zahtjev Grka, iz dobro upućenih izvora potvrđeno nam je da se radi o iznosu od 52 milijuna eura. Podsjetimo, početna cijena s kojom se tražio kupac za taj brod bila je 39 milijuna eura.