TEŽAK POČETAK

Brojne tvrtke u problemima zbog promjena: Ne radi sustav Porezne uprave za računovođe, moguće je kašnjenje plaća

Dražen Katalinić

Računovođe se žale na funkcioniranje elektroničkog sustava u Poreznoj upravi Foto SLAVKO MIDŽOR/PIXSELL

Računovođe se žale na funkcioniranje elektroničkog sustava u Poreznoj upravi Foto SLAVKO MIDŽOR/PIXSELL

Ne možemo povlačiti podatke o pojedinom radniku, šaljemo obrasce, a ništa nam ne prolazi, rekla nam je predsjednica Udruženja računovođa HGK-a Mirela Relković, dodavši da će u nekim poduzećima kasniti plaće



Već dva dana ne radi sustav Porezne uprave »Uvid u umanjenje mjesečne osnovice doprinosa MO I. stup« namijenjen računovodstvenim servisima za obračun plaća za prosinac prošle godine.


Iako je Porezna uprava obećala da će sustav biti dostupan drugog radnog dana u ovoj godini, a to je srijeda, on i dalje nije u funkciji, a na web-stranicama Porezne uprave navodi se da »trenutno postoje tehničke poteškoće pri korištenju usluge« te da »rade na otklanjanu navedenih poteškoća«.


Pitanje olakšice


– Ne možemo povlačiti podatke o pojedinom radniku, šaljemo obrasce, a ništa nam ne prolazi, ne funkcioniraju ni obrasci za isplatu dobiti, pošto je porez povećan s 10 na 12 posto, ukratko danas nam ništa ne prolazi, rekla nam je predsjednica Udruženja računovođa HGK-a Mirela Relković dodavši da će u nekim poduzećima, posebno onima koji plaće isplaćuju već prvog ili drugog u mjesecu, kasniti plaće zbog kašnjenja obračuna, posebno kod radnika koji rade kod dva ili više poslodavaca, pri čemu ne treba posebno isticati probleme koje knjigovodstva imaju u tvrtkama s nekoliko stotina zaposlenih.




Tako su porezne izmjene većini građana donijele veće plaće, a računovođama puno posla.


Ipak, neka su knjigovodstva, ponajprije u malim sredinama i malim tvrtkama, i bez digitalne usluge Porezne uprave uspjela obračunati plaće za prosinac s novim osobnim odbitkom.


Prema tim obračunima plaće su ovisno o jedinicama lokalne samouprave i stopama poreza na dohodak, porasle između 13 i 50 eura.


A kako od prvog siječnja raste minimalna bruto plaća sa 700 na 840 eura pa će i olakšica, procjenjuje Relković, porasti za dva, tri do pet eura što je, kaže, nesrazmjerno malo povećanje s obzirom na količinu posla koje su izmjene zakona zadale knjigovođama, poput kupovanja softvera, obučavanja, odlaska na seminare uza sve navedene administrativne novine koje moraju rješavati pri obračunu plaća.


A koliko će iznositi povećanje plaće za siječanj, kaže, znat ćemo u veljači.


Komplikacije s elektroničkom napojnicom

 


Mirela Relković napominje da računovodstvenim servisima dodatan problem predstavlja i tek uvedena fiskalizacija napojnica, koju podržava, a koja stvara dodatni posao i računovođama i konobarima.


Po novome, konobar dobivenu napojnicu mora »otkucati« na blagajni, uz redovni račun, dok poslodavac mora na nivou internog akta donijeti odluku koliko kojem radniku ide napojnica i u kojem postotku, za što knjigovodstva opet moraju Poreznoj upravi slati obrazac.


Podsjetimo, napojnice se od 1. siječnja ove godine mogu ostavljati i kod bezgotovinskog plaćanja, to jest pri plaćanju karticama.


Zadnjim krugom porezne reforme tako je implementiran model uvođenja napojnica u sustav fiskalizacije za koji se snažno zalagalo Udruženje ugostiteljskih djelatnosti HGK-a.


Utvrđen je neoporezivi iznos od 3.360 eura godišnje po osobi, a iznos napojnice iznad neoporezivog dijela oporezivat će se po stopi poreza na dohodak, izvijestio je HGK.

Udruženje računovođa objašnjava da po novom zakonu država umjesto poslodavca uplaćuje razliku olakšice za mirovinsko osiguranje za prvi stup, a računovodstvo mora za svakog radnika utvrditi kolika mu je bruto plaća.


Ako bruto plaća radniku ne prelazi 1.300 eura, radnik tada ima pravo na olakšicu, a dodatni problem je ako radnik radi kod dva poslodavca jer u tom slučaju knjigovodstva moraju uzimati izjavu od radnika o tome kolika mu je bruto plaća kod drugog poslodavca kako bi mu se mogao utvrditi iznos olakšice, i to u postotku koji pripada jednom poslodavcu, a koliki drugom.


U slučaju da je knjigovodstvo dobilo pogrešnu izjavu od radnika, to bi se trebalo moći provjeriti preko spomenute usluge Porezne uprave koja bi trebala pokazati na koliku olakšicu svatko ima pravo.


No, usluga Porezne uprave ne funkcionira, kaže nam Relković, jer je za svakog radnika navedeno da ima pravo na nula olakšica, što je pogrešno, a obrazac se mora poslati u roku 24 sata, kao i uplate neto iznosa i doprinosa.


Optimizam u Poreznoj


Ni poslodavcima nije baš jasno što napraviti ovih dana, priznaje.


– Nastojali smo reagirati, smatrali smo da treba pojednostaviti. Danas smo trebali imati uvid u podatke Porezne uprave da znamo koliko koji radnik ima pravo na umanjenje, ali danas ta aplikacija još uvijek ne radi.


Naši poslodavci isplaćuju plaće od 1. do 15. u mjesecu. Ako nemate točne podatke, ne možete poslati ni obrazac nakon isplate plaća, rekla je Relković.


Kaže da su velik dio posla odradili programeri, no napominje da još uvijek ne znaju jesu li uneseni podaci točni.


– Porezna kaže da imamo tri godine vremena za ispravljanje obrazaca. Poduzetnici biraju računovodstvene servise, imaju u nas veliko povjerenje. Ispada da kritiziramo Vladu, ali to nije istina, samo želimo naći jednostavniji način kako obračunati plaću.


Porezna je uprava u odgovoru računovođama poručila kako ne očekuje kašnjenje isplate plaća zbog izmjena Pravilnika o doprinosima kao i to da su tijekom savjetovanja zaprimljeni komentari i primjedbe te da im »nije jasno kako se u javnosti izvode zaključci da komentari i primjedbe, prije svega računovođa, nisu uvaženi«.


Knjigovođe na kraju ipak poručuju da su radili tijekom blagdana i da se nadaju da neće biti kašnjenja s plaćama.