Škver

“3. maj” je u završnici bitke. Što s nagomilanim dubiozama riječkog brodogradilišta?

Orjana Antešić

SNIMIO: VEDRAN KARUZA

SNIMIO: VEDRAN KARUZA

Tvrtka kći »3. maj Rijeka 1905« trebala bi predstavljati budućnost, novi život, novi start neopterećen teretima i dubiozama iz prošlosti, što je i velik izazov



Nakon tri završena i isporučena broda, »3. maj« ušao je u završnicu bitke. U Vladinoj odluci prije deset dana kojom je, uz poduži niz uvjeta, odobrila izdavanje državnih jamstava za novi kredit od 23,45 milijuna eura, jasno je apostrofirano kako je ovo završna i posljednja iz kompletnog procesa koji je, podsjetimo, otpočeo u ljeto 2019. godine, kada su u Banskim dvorima odlučili podržati nastavak proizvodnje u riječkom brodogradilištu s ciljem umanjenja štete koju je pretrpio državni proračun slomom Uljanik grupe.


Više nema nazad, više nema započetih gradnji za završiti, više nema kredita za koje u 100-postotnom iznosu jamči država.


Pred »3. majem« je ostala zadnja novogradnja, koju mora završiti do sredine lipnja iduće godine. Gantogram završetka ovog broda za Kanađane, nažalost, poklapa se s razdobljem u kojem će, sudeći prema svim relevantnim poslovnim pokazateljima, »3. maj« nakon 118 godina postojanja u gradu na Rječini, čijim je jednim od glavnih simbola odavno postao i u kojem su generacije Riječana odradili svoje radne vjekove, otići u – stečaj.




Nakon preživljavanja dva svjetska rata, Domovinskog rata, svih kriza koje su se kroz posljednjih dvanaest desetljeća periodično pojavljivale, epizode neslavnog spajanja s Uljanikom, čini se pomalo nestvarno da stari riječki Zmaj poklekne, no nagomilane dubioze neumoljive su.


Zrno nade da će se na prostoru velikog Zmaja ipak zadržati i opstati neki oblik brodograđevne djelatnosti, budi činjenica da se stvorila podloga za novi Treći maj.


Tvrtka kći »3. maj Rijeka 1905« trebala bi predstavljati budućnost, novi život, novi start neopterećen teretima i dubiozama iz prošlosti.


To je i velik izazov, koji će zahtijevati puno umijeća da se sa svim sadašnjim boljkama izađe na kraj, da se proizvodnja u potpunosti podvede pod tržišne gabarite i trendove prisutne na tržištu brodova.


Projekt gradnje jednog od najluksuznijih polarnih kruzera na svijetu pokazao je da to nije nemoguća misija, a hrabri i podatak da interes za preuzimanje novog Trećeg maja načelno iskazuje nekoliko potencijalnih ulagača. Na odgovornima je da pronađu i odaberu najbolju opciju za riječkog Zmaja i njegove radnike.