PREGOVARAČKO STAJALIŠTE

Eurozastupnici traže ekološkiji dizajn proizvoda: EU svake godine spali između 11 i 32 milijuna novih majica kratkih rukava

Hina

Snimio Marko GRACIN

Snimio Marko GRACIN



STRASBOURG/ZAGREB – Eurozastupnici su u srijedu dogovorili svoje pregovaračko stajalište za pregovore s vladama EU-a o novom zakonu o ekološkom dizajnu koji bi proizvode u EU-u trebao učiniti održivijima i dugotrajnijima, priopćio je Europski parlament.


Zastupnici su na plenarnoj sjednici usvojili izvješće koje je pripremio Odbor za okoliš, javno zdravlje i sigurnost hrane (ENVI) o reviziji okvira EU-a za ekološki dizajn održivih proizvoda, s 473 glasa za, 110 protiv i 69 suzdržanih.


U svom pregovaračkom mandatu, zastupnici Europskog parlamenta će nastojati pojačati mjere koje je predložila Komisija kako bi se osigurao duži životni vijek proizvoda i bolje informirani potrošači.




Cilj mjera je da životni vijek proizvoda ne bude ograničen značajkama dizajna. Ažuriranja softvera, potrošni materijal (npr. spremnici s tintom, žarulje, jastučići za kavu), rezervni dijelovi i dodaci također moraju biti dostupni tijekom odgovarajućeg razdoblja. Predviđa se uvođenje nove „putovnice proizvoda” koja bi sadržavala točne i ažurne informacije kako bi potrošači mogli saznati detalje o proizvodu koje kupuju poput porijekla, mogućnosti popravka i reciklaže, utjecaju na okoliš ili štetnim kemikalijama, navodi Europski parlament.


Od Komisije parlament traži da u nadolazećim mjerama ekodizajna, kao što su željezo, čelik, aluminij, tekstil, namještaj, gume, deterdženti, boje, maziva i kemikalije, da prioritet postavljanju zahtjeva održivosti za brojne grupe proizvoda.


Zastupnici Europskog parlamenta također žele posebnu zabranu uništavanja neprodanog tekstila te električne i elektroničke opreme, a u pripremi tog prijedloga s amandmanima je sudjelovala i hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan.


U EU je do 2022. spaljeno nove odjeće, obuće i elektronike u vrijednosti 21.7 milijarde eura. Ako se ništa ne napravi, prema procjenama će taj broj do 2030. narasti na 71.3 milijardi. EU svake godine spali između 11 i 32 milijuna novih majica kratkih rukava, i samo taj jedan odjevni predmet uzalud potroši 35 milijarde litara vode, 12 300 tona pamuka, 1.9 milijuna litara nafte.


„Što se tiče odjeće, brendovi koji se povezuju s takvom praksom su H&M i Zara radi porasta online trgovine. I luksuzni brendovi poput Burberrya spaljuju neprodanu robu kako bi zadržali visoke cijene svojih proizvoda“, objašnjava Borzan, priopćio je ured zastupnice.


„Zabranjujemo traćenje resursa kako bi se namirila nečija pohlepa. Prije dvije godine u Škotskoj je otkriveno da Amazon na tjednoj bazi uništava 130 tisuća novih laptopa, dronova, različitih kućanskih električnih aparata koji nisu prodani ili su vraćeni. Vjerojatno su procijenili da im je jeftinije spaliti nego donirati. Zato uvodimo posebnu zabranu i za elektroničke uređaje“, tumači Borzan.


Izvjestiteljica Alessandra Moretti iz redova socijaldemokrata rekla je da je “vrijeme je da se okonča model ‘uzmi, napravi, odloži’ koji je toliko štetan za naš planet, naše zdravlje i naše gospodarstvo”.


“Ovim zakonom osigurat će se da su novi proizvodi dizajnirani na način koji donosi dobrobit svima i koji poštuje granice našeg planeta i štiti okoliš. Održivi proizvodi postat će norma, omogućujući potrošačima da uštede energiju, olakšaju popravke i donesu pametne ekološke odluke kada kupuju – dugoročno uštedivši sebi novac”, najavila je Moretti.


Europski parlament je sada spreman započeti razgovore s Vijećem EU-a o konačnom obliku zakona.


Komisija je 30. ožujka 2022. iznijela prijedlog uredbe za uspostavljanje općeg okvira za postavljanje zahtjeva za ekodizajn za održive proizvode i za ukidanje trenutnih pravila koja su usredotočena samo na proizvode povezane s energijom. Revidirana pravila primjenjivala bi se na gotovo sve proizvode na unutarnjem tržištu (osim hrane, hrane za životinje, lijekova, živih organizama). Prijedlog je dio paketa kružnog gospodarstva koji također uključuje strategiju EU-a za održivi tekstil i prijedlog o osnaživanju potrošača za zeleni prijelaz.