Plavi svijet Branka Šuljića

Posla na barki uvijek ima: Kako pripremiti svoje brodice za ljetnu plovidbu

Branko Šuljić

Fotografije: Marko Gracin, Sergej Drechsler, Vedran Karuza

Fotografije: Marko Gracin, Sergej Drechsler, Vedran Karuza

Posla na barki uvijek ima. Kod stakloplastičnih plovila sve je puno jednostavnije, posebno ako je dobro oprano nakon izvlačenja iz mora i ako je prezimilo u dobrim uvjetima. Brodice koje su stalno u moru zahtijevaju više posla



Kad će, konačno, proljeće? Mnogo puta svakodnevno slušamo isto pitanje. Prošla su već dva mjeseca kalendarskog proljeća, a još ga pošteno nismo osjetili. I, ne znamo kad će nas pohoditi… Ako uopće bude proljeća.


Jer moglo bi se dogoditi da iz ovih vremenskih (ne)prilika izravno zakoračimo u vrelo ljeto. Zato je logičnije ono drugo pitanje što ga, također, često slušamo: kad će konačno lijepo i stabilno vrijeme?


Da, s njim će onda doći i proljeće i – ljeto. Tada ćemo moći govoriti o odlasku na more, na kupanje, ribolov, na plovidbu. Dosta je bilo sjedenja u kući, pred televizorom, surfanja po internetu, eventualno čitanja, što nam baš nije vrlina. Jer, nismo mogli u šetnju, niti s prijateljima na kavu, budući da nam je pandemija zatvorila kafiće. Nisu mogli ni na barku, oni koji imaju tu razonodu i – brigu.





Da je vrijeme normalno, mnogi od nas bili bi na moru ili uz more. Neki bi se pripremali za more i ljeto. U ovom dijelu godine barke se intenzivno pripremaju za sezonu plovidbe. U lučicama, privezištima i na istezalištima uobičajeno vlada velika živost.


Isto se događa i u marinama, ali to spada u profesionalnu domenu pa se time sada nećemo baviti. Napisat ću nekoliko rečenica o pripremi barke za sezonu, odnosno plovidbu. Možda će još neko vrijeme padati kiša, ali i njoj će doći kraj. Tko ima prostranu garažu, s poslom može početi odmah.


Saniranje štete


Pokušajmo se najprije sjetiti u kakvu smo stanju na kraju lanjske sezone ostavili barku, motor i opremu. Svaki od tih segmenata treba detaljno provjeriti i srediti. Posla na barki uvijek ima, a neki misle da je dovoljno podvodni dio opiturati »koperom« (moderno se kaže antifouling, a hrvatski antivegetativna boja). Samo nanošenje boje završni je i, moglo bi se reći, najlakši posao. To je brzo obavljeno!


Važnije je prethodno napraviti kvalitetnu i temeljitu pripremu.


Kod stakloplastičnih plovila sve je puno jednostavnije, posebno ako je dobro oprano nakon izvlačenja iz mora i ako je prezimila u dobrim uvjetima. Brodice što su stalno u moru zahtijevaju više posla.



Čišćenje je teže, prljavštine više, a o obraštaju na podvodnom dijelu da ne govorimo. Sve to ipak je neusporedivo lakše i jednostavnije nego raditi s drvom. Više posla na plastičnoj brodici moglo bi biti ako su potrebne kakve intervencije na trupu, kad treba nešto krpati, jer smo negdje, u nešto ili nekog, udarili.


Različita mogu biti ta oštećenja, ponekad i nevidljiva, ali dovoljna da sitno propušta, da more ulazi u unutrašnjost. Ili kiša preko palube.


O stupnju oštećenja ovisi upušta li se vlasnik sam u njegovo saniranje ili će pozvati majstora. Ali pravog majstora, ne onog koji sve zna i može, a koji neće puno naplatiti. Sitna oštećenja najčešće je dovoljno samo malo pokitati i prebrusiti.


Kod većih vjerojatno će trebati brusilica, smola, staklena vlakna… Treba zato procijeniti jesmo li u stanju takav posao sami napraviti, ili nam je potrebna stručna pomoć. I kad plovilo ima vidljiva oštećenja, temeljito treba provjeriti čitav trup, jer ona sitna, nevidljiva puno su opasnija. Sve to najbolje je napraviti sada, u miru i na vrijeme, a ne u posljednjem trenutku prije isplovljenja.


Posebna ljubav


Vlasnici drvenih barki dobro i u detalje znaju što ih čeka svakog proljeća. Ne treba ih posebno podsjećati. Drvenu brodicu mora se piturati svake godine, ako želimo da pristojno izgleda. U suprotnom izgledat će poput »starog leuta« što ga je slikovito opjevao splitski pjesnik Toma Bebić.


Prije pituranja drvene barke važna je detaljna priprema. Te je najveći i najteži posao. Danas je i on lakši nego nekad, kada se sve moralo raditi ručno. Iako, za neke poslove tehnika ni sada nije od velike pomoći. Drvena barka, međutim, posebna je ljubav, njihovi vlasnici paze ih i maze, ne žale vlastita truda i troška da bi što ljepše izgledale.



Što bi se još moglo napraviti sada, prije prve plovidbe? Razmisliti treba, i pregledati brodicu, možda se sjetimo još nečeg važnog za što kasnije neće biti vremena, ili ga neće biti dovoljno. Generalno, mogli bismo poručiti: za žurbu nema potrebe.


Posebno ne za nanošenje kopera. Njega treba piturati u posljednjem trenutku, neposredno prije spuštanja brodice u more. Najbolje bi bilo na samoj obali namazati koper i – odmah porinuće.


Provjera opreme


Na većim brodicama, na primjer onima što su dužinom blizu 10 metara, posla je znatno više. Provjeriti treba kompletnu opremu, sve uređaje, možda je nešto za popraviti, servisirati, zamijeniti. A, možda smo planirali i nešto novoga ugraditi ili instalirati. Ponuda opreme sve je bogatija, a uređaji su sofisticiraniji.


Ovo je pravo vrijeme za obilazak prodavaonica. Sve se može na miru pogledati, ako nema onoga što želimo, dovoljno je vremena da se naruči te pravodobno isporuči i montira.


Održavanje motora


Motor i njegov ispravan rad jedan je od uvjeta zadovoljstva u plovidbi. Ako je nakon ljeta pripremljen za zimovanje i konzerviran, sada ne bi trebalo biti problema. Tko je propustio to učiniti, čeka ga više posla.



Pitanje je tko može sam obaviti taj posao? Sigurno ne onaj zanesenjak, vrhunski stručnjak u svom poslu, ali totalni laik za tehniku. Čovjeku se dogodilo da je isključio dovod ulja na unutarnjem diesel motoru, kad je doplovio do udaljene plaže.


Tako su mu savjetovali znalci. Nakon cjelodnevnog kupanja, uključio je motor i zaplovio prema matičnoj lučici. Dovod ulja zaboravio je otvoriti. Plovidba je kratko trajala. Motor je najprije kašljucao i – potom se ugasio!


Svi pokušaji ponovnog pokretanja bili su uzaludni.


Sreća je njegova, i mnogih takvih, što danas imamo mobitele. Čekanje na otvorenom moru trajalo je malo duže, ali pomoć je došla na vrijeme, prije noći.