KRAJ PLOVIDBE

Ovo je priča o sudbini brodova koji su bili toliko oštećeni da njihov popravak nije bio isplativ: Nije im bilo spasa

Danilo Prestint

Prema povelji engleskog pomorskog osiguranja iz 1906. godine, osigurani vlasnik broda može proglasiti potpuni konstruktivni gubitak ako je trošak popravka štete, uključujući troškove spašavanja i druge troškove, veći od vrijednosti broda nakon popravka



Prema povelji engleskog pomorskog osiguranja, Marine Insurance Act iz 1906. godine, osigurani vlasnik broda može proglasiti potpuni konstruktivni gubitak (Constructive Total Loss) ako je trošak popravka štete, uključujući troškove spašavanja i druge troškove, veći od vrijednosti broda nakon popravka.


Parobrod »Velebit« (Jugoslavenska oceanska plovidba d.d., Sušak) se 4. srpnja 1941. godine, nakon što ga je granatirao i zapalio njemački raider »Kormoran« u Bengalskom zaljevu, nasukao na obalu otočja Andaman. Proglašen je potpunim konstruktivnim gubitkom. Izgrađen je 1911. godine u brodogradilištu Armstrong Mitchell & Co. Ltd. u Newcastleu kao »Grof Khuen Hedervary« za riječkog brodara Atlantica Sea Navigation Co. Ltd. Godine 1924. mijenja ime u »Atlantica« i vlasnika (Societa Fiumana di Navigazione), a sušački ga brodar kupuje 1933. godine.


Parobrod »Start« (Rederi A/B Thetis, Goteborg) se 1. listopada 1932. godine u plovidbi s teretom drvene građe Kemibola-Yarmouth nasukao kod Torskara. Odsukan je i proglašen potpunim konstruktivnim gubitkom i prodan u rezalište u Karlshamnu. Izgrađen je 1910. godine u brodogradilištu Antwerp Engineering Co. Ltd. u Hobokenu kao »Tenger« za riječkog brodara Atlantica Sea Navigation Co. Ltd. Samo dvije godine kasnije prodan je u Norvešku i postao »Trim«, a 1914. prodan je u Rotterdam i postao »Hamborn«. Početkom Prvog svjetskog rata, kao neprijateljski brod, zaplijenjen je u Kanadi te kasnije, pod istim imenom, plovi za britanske brodare.


Nije im bilo spasa




Parobrod »Polruan« (Hall Bros., Cairns) je 25. listopada 1916. godine u plovidbi Tyne-Dunkerque s teretom ugljena udario o minu ili se nasukao kod Whitby Rock plutače te je proglašen potpunim konstruktivnim gubitkom. Izgrađen je kao »Pollacsek« 1907. godine u brodogradilištu William Gray & Co. Ltd. u West Hartlepoolu za riječkog brodara Atlantica Sea Navigation Co. Ltd. Godine 1912. mijenja ime u »Polnay« (isti vlasnik), a 1914. zaplijenile su ga britanske vlasti u Falmouthu te plovi pod upravom Admiraliteta.


Parobrod »Verbomilia« (Verbomilia S.S. Co. Ltd., London) nasukao se 6. veljače 1940. godine u plovidbi Dundee-Blyth u balastu, kod Fast Castle Pointa, te je proglašen potpunim konstruktivnim gubitkom. Izgrađen je kao »Grof Serenyi Bela« 1907. godine u brodogradilištu William Gray & Co. Ltd. u West Hartlepoolu za riječkog brodara Atlantica Sea Navigation Co Ltd. Godine 1924. mijenja ime u »Danubio« (Societa Fiumana di Navigazione, Fiume), a 1932. je prodan.


Parobrod »Carawa« (Commonwealth Govt. Steamers Line, London) se 21. ožujka 1920. godine u plovidbi Port Arthur-Brisbane, nasukao i potonuo kod otoka San Cristobal (Galapagos) te je proglašen potpunim konstruktivnim gubitkom. Izgrađen je 1907. godine kao »Turul« u brodogradilištu Robert Craggs & Son u Middlesbroughu za riječkog brodara Hungarian levant S.S. Co Ltd. U kolovozu 1914. zaplijenjen je u Sydneyu te nastavio ploviti kao »Carawa«.


Parobrod »Corvin Matyas« (Hungarian Levant S.S. Co. Ltd., Fiume) je u noći 22. veljače 1906. godine u plovidbi Cardiff-Genova potonuo nakon udara na hridine otočiće La Cabeza kod Tarife. Osiguravatelj iz Beča je proglasio brod potpunim konstruktivnim gubitkom. Izgrađen je 1890. godine kao »Enskar« (G. Tweedy & Co., London) u brodogradilištu Wigham Richardson & Co. Ltd. u Newcastleu. Riječki ga je brodar kupio 1897. godine.


Parobrod »Carnaro« (S.A. di Navigazione Lloyd Triestino, Trieste) se u plovidbi Trst-Djibouti 3. travnja 1938. u nevremenu nasukao na svjetionik Masamarhu, južno od Port Sudana. Proglašen je potpunim konstruktivnim gubitkom. Izgrađen je 1913. godine kao »Ferencz Jozsef Kiraly« u brodogradilištu Clyde Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. u Glasgowu za riječkog brodara Royal Hungarian Sea Navigation Co. Adria. »Carnaro« (S.A. di Navigazione Marittima, Fiume) je postao 1921. godine, a četiri godine kasnije vlasnik je tršćanski brodar.


Parobrod »Tiziano« (S.A. di Navigazione Tirrenia, Fiume) je 28. svibnja 1943. godine potopljen u novom savezničkom zračnom napadu na Livorno (prvi put je potopljen 18. travnja 1943. pri bombardiranju luke Porto Torres). Proglašen je potpunim konstruktivnim gubitkom. Izgrađen je kao »Lederer Sandor« 1903. godine u brodogradilištu Greenock & Grangemouth Dockyard Co. u Greenocku za riječkog brodara Royal Hungarian Sea Navigation Co. Adria. »Tiziano« postaje 1922. godine.


Strojar iz Čavala


Parobrod »Arad« (Royal Hungarian Sea Navigation Co. Adria, Fiume) zaplijenili su Nijemci 1914. u Amsterdamu, a 1919. je obnovljen i dodijeljen V. Britaniji, 13. ožujka 1919. godine naletio je na minu kod Terchellinga u plovidbi Delfzijl-Schiedam. Sedam dana kasnije je nasukan i napušten te je proglašen potpunim konstruktivnim gubitkom. Ostalo je zapisano da je među pet članova posade koji su poginuli bio i Marijan Srića, asistent stroja iz Čavala. Izgrađen je 1901. godine u brodogradilištu Wigham Richardson & Son Co. Ltd. u Newcastle-upon-Tyne.


Parobrod »Tibor« (Royal Hungarian Sea Navigation Co Adria, Fiume) je 10. siječnja 1918. godine potpuno izgorio pri iskrcaju bačava benzina u Port Saidu. Izgrađen je 1900. godine u brodogradilištu Robert Craggs & Sons u Middlesbroughu.


Parobrod »Boito« (S.A. di Navigazione Marittima Adria, Fiume) se 12. veljače 1930. u plovidbi Licata-Port Empedocle nasukao na Punta Bianca te je proglašen potpunim konstruktivnim gubitkom. Izgrađen je 1892. godine kao »Matyas Kiraly« u brodogradilištu Wigham Richardson & Co. Ltd. u Newcastleu za riječkog brodara Royal Hungarian Sea Navigation Co Adria. Godine 1921. mijenja ime u »Boito«.


Parobrod »Szapary« (Royal Hungarian Sea Navigation Co Adria, Fiume) je 27. prosinca 1882. u plovidbi Fiume-Dublin potonuo kod Bar Lougha s teretom brašna. Teret je spašen, parobrod proglašen potpunim konstruktivnim gubitkom te otegljen u rezalište. Izgrađen je 1881. godine kao »Fiume« (William Burell & Son, Glasgow) u brodogradilištu Hugh McIntyre & Co. u Paisleyu.


Parobrod »Zvir« (Ungaro-Croata di Navigazione Libera, Fiume) je izgrađen 1900. godine u brodogradilištu John Priestman & Co. u Sunderlandu. Potonuo je 27. studenog 1902. godine u plovidbi Pasuruan(Java)-Adelaide kod Point Cloatesa u Australiji, pod zapovjedništvom kapetana Ivana Randića iz Bakra, a nakon požara, nasukanja i prodora mora. Posada je napustila brod te je proglašen potpunim konstruktivnim gubitkom.


Putnički parobrod »Ammiraglio Giovanni Viotti« (talijanski ratni plijen 1941.), potopljen je 15. kolovoza 1943. godine u Messini za vrijeme savezničkog iskrcavanja na Siciliju – potpuni konstruktivni gubitak. Gradnja pod imenom »Lomnicz« (Ungaro-Croata, Fiume) počela je 1914. u brodogradilištu Marco U. Martinolich u Malom Lošinju, porinuće je obavljeno tek 1918. godine, a dovršen je 1922. u Monfalcone kao »Topola« (Jadranska plovidba d.d., Sušak).


Putnički dvovijčani parobrod »Proleterka« (Jadrolinija) nasukao se 10. prosinca 1969. godine na hrid Mišine kod Murtera i proglašen je potpunim konstruktivnim gubitkom. Odsukan je 3. veljače 1970. i izrezan u Splitu. Izgrađen je kao »Višsegrad« (Ungaro-Croata, Fiume) 1913. godine u brodogradilištu Swan Hunter & Wigham Richardson Ltd. u Sunderlandu. Godine 1921. mijenja ime u »Karagiorgie« (Hrvatsko dioničarsko pomorsko parobrodarsko društvo, Rijeka, 1922. je »Karadjordje« (Jadranska plovidba d.d., Sušak), 1929. »Karađorđe«, a 1955. »Proleterka«.


Putničko-teretni parobrod »Kupa« (Ungaro-Croata) torpedirala je 29. prosinca 1915. francuska podmornica »Archimede« kod Boke, doplutao je do obale i potonuo te proglašen potpunim konstruktivnim gubitkom. Izgrađen je 1912. godine u brodogradilištu Russel Hall & Co. Ltd. u Aberdeenu. Poginula su dva strojara i kuhar.


Dva »Kosmaja«


Na parobrodu »Kosmaj« je u veljači 1950. izbio požar u plovidbi Rosario-Rotterdam, posada je napustila brod. Tegljač je nasukao parobrod kod luke Fortaleza. U travnju je deklariran potpuni konstruktivni gubitak te je isplaćeno osiguranje. Jugolinija je od osigurnine kupila brod »Lord Glentoran« i dala mu ime – »Kosmaj«.


Petog studenog 1978. godine brod »Osor« (Lošinjska plovidba) pretrpio je oštećenje trupa i stroja u nevremenu tijekom plovidbe iz Pireja u Cres te je proglašen potpuni konstruktivni gubitak. Brod je 17. lipnja 1979. godine predan rezalištu u Splitu. Izgrađen je 1955. godine u brodogradilištu Krogerwerft G.m.b.H. u Rendsburgu (novogradnja 1065) kao »Valdivia« (MacAndrews & Co Ltd., London). Lošinjska plovidba ga kupuje 1966. godine.


Motorni brod »Kvarner« (Lošinjska plovidba-Brodarstvo) se 21. svibnja 1984. godine, u jakom nevremenu, nasukao na albansku obalu pred lukom Drač, gdje se usidrio nakon što je prazan doplovio iz Rijeke. Odsukan je 30. svibnja i pomoću albanskih tegljača otegljen u Cres i raspremljen u uvali Pod Grabarom. Nakon pregleda proglašen je potpuni konstruktivni gubitak i 18. prosinca prodan je kao staro željezo tvrtki Brodomaterijal iz Rijeke. U studenom 1985. preprodan je tvrtki Carlo Vedani Metalli S.p.A. iz Milana, koja ga preprodaje Brodospasu, pa je 20. prosinca tegljač »Borac« (Brodospas) oteglio brod na rezanje u Split. Izgrađen je 1946. godine u brodogradilištu Kockums Mekaniska Verkstad A/B u Malmou kao »Alida Gorthon« (uređen za prijevoz rashlađenih tereta) za brodara Rederi A/B Gylfe iz Helsingborga, koja je bila u vlasništvu Stiga Gorthona. Brod je 1961. godine kupio riječki brodar Kvarnerska plovidba i dala mu ime »Kvarner«. Krajem 1962. stupa na snagu zakon koji propisuje da se međunarodnim prijevozom tereta i putnika ne mogu baviti brodari čije je brodovlje nosivosti manje od 150 tisuća tona, pa od početka 1963. sve brodove Kvarnerske plovidbe preuzima riječka Jugolinija. Četiri godine kasnije »Kvarner« se dodjeljuje na upravljanje Lošinjskoj plovidbi.


Sedmog veljače 1973. godine teže je oštećen u požaru brod »Valun« (Brodogradilište Cres). Proglašen je potpuni konstruktivni gubitak te je prodan splitskom Brodospasu i 20. svibnja predan rezalištu u Splitu. Izgrađen je 1910. godine u brodogradilištu Lindholmens Varv A/B u Goteborgu (novogradnja 405) kao »Falken« (Angbats A/B Hallands/ Harry Trap, Goteborg). Ima samo 528 tona nosivosti, dug je 46,5 i širok 7,3 metra. Godine 1948. postaje »Ringo« (Rederi A/B Rivo/Gustav Bartley, Goteborg). Parni stroj trostruke ekspanzije (ugljen) zamijenjen je dizelskim motorom od 147 kW 1951. godine. Prodan je 1953. i mijenja ime u »Sirob« (Banque Financiere du Maroc, Puerto Rico) i plovi pod zastavom Kostarike do 1955. godine, kada ga kupuje Splošna plovba iz Pirana i daje ime »Martin Krpan«. Deset godina kasnije postaje »Valun« (Lošinjska plovidba), a od 1967. je u floti Brodogradilišta Cres.